News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Technative's Stereo / HT set

Started by Technative, March 10, 2015, 22:27:11 PM

Previous topic - Next topic

Technative

Na de lange weg met vele wijzigingen die ik op een buurforum afgelegd heb start ik hier op stereoforum met een kale wand... Daar waar ooit m'n rack hing en m'n luidsprekers stonden staat op dit moment helemaal niets meer...

Ik heb waterschade aan het parket gehad in de uitbouw, waardoor een goed aantal vierkante meters van het parket uitgebroken moesten worden en die gelegenheid hebben we direct maar aangegrepen om de hele woonkamer opnieuw te schilderen. Inmiddels is de parquetteur geweest en is het deel dat nog is blijven liggen geschuurd en gelakt en zo goed en zo kwaad als het kon gerepareerd. In totaal hebben we dus zo'n twee weken de hele benedenverdieping niet kunnen gebruiken, maar het resultaat is er!

De vloer ziet er weer schitterend uit, de wanden zijn weer toonbaar en ik heb ook direct een aantal kleine ergernissen op kunnen lossen. De grootste ergernis was dat ik met name voor de linker luidspreker te weinig ruimte had. Mijn fronts zijn redelijk slank (Elac FS 247 Sapphire Edition) en ik zit te spinzen op grotere luidsprekers, maar ik had daar simpelweg geen ruimte voor. Met het opnieuw stuccen en schilderen van de wanden heb ik dus ook direct mooi m'n rack kunnen verplaatsen zodat plaatsing geen probleem meer is. Tweede ergernis is het overblijfsel van montage van luidsprekers aan de muur toen ik m'n audio-hobby weer opgepakt heb. In mijn oneindige wijsheid ( :? ) had ik bedacht dat het monteren van melkpakken aan de muur met kabelgoten wel prima zou zijn... Dat heeft flinke sporen achtergelaten op de wanden toen ik de melkpakken door "echte" luidsprekers vervangen heb, maar dat is nu dus gelukkig weer weggewerkt.

Een frisse start voor m'n set dus, die ik nu weer aan het opbouwen ben! Afgelopen zondagavond heb ik het rack weer aan de wand kunnen monteren en de eerste stereo-klanken hebben weer door de kamer geschald! Echt heerlijk om weer echt muziek te kunnen luisteren!

Dan toch nog even een introductie voor mensen die me nog niet kennen:

Mijn focus ligt op Stereo muziekweergave. M'n set bestaat uit twee versterkers; een stereo-versterker (Marantz PM11S3) en een HT-versterker (Marantz SR7008). Van kinds af aan heb ik al met muziek geleefd en daar ligt voor mij gewoon het zwaartepunt. Ik denk dat bij mij de verhouding Stereo / HT op 70 / 30 ligt. HT is dus niet onbelangrijk en ik kan intens van films genieten. Toch geniet ik nog meer van Stereo weergave en concerten / muziek.

Er is een hoop in m'n set gebeurd en een hoop componenten zijn vervangen in de loop der tijd. De weg naar m'n huidige set:

Van jongs af aan had ik altijd al een voorliefde voor muziek. Ik mocht graag piano / keyboard spelen, en ik kon geen moment zonder muziek. Al op jonge leeftijd had ik een Dual platenspeler met een Philips radio/cassetespeler waar ik me zeer goed mee kon vermaken (bedankt opa  :D). En eigenlijk heb ik me altijd wel met muziek bezig gehouden. Ik heb heel wat nachten doorgebracht, dromend van een Sony DD-III walkman met de Sony brochure onder m'n kussen... En na de nodige mooie gadgets kwam toen de tijd dat ik m'n vrouw ontmoette en dat er kindjes kwamen. Toen was er ineens minder tijd en budget waardoor muziek wat op de achtergrond kwam. Sluimerend op de achtergrond, wel te verstaan want het heeft me nooit los kunnen laten.

In een poging weer een mooie set op te bouwen heb ik 4 jaar geleden gebruik gemaakt van een mooie aanbieding op iBood: Een complete Harman Kardon set, bestaande uit een AVR-460 versterker, een subwoofer en vier satelliet luidsprekers. Het idee was dat dit een redelijke basis zou zijn om vandaan te gaan upgraden. En die upgrades kwamen al snel! (in ieder geval sneller dan m'n vrouw verwachtte...  :D). Ook kreeg ik van m'n vader een Marantz CD63 SE cd-speler zodat ik in ieder geval lekker CDtjes kon draaien.

De fronts werden al rap vervangen door Elac CL-82 luidsprekers. De verbetering in geluidsreproductie was aanzienlijk, maar uiteraard nog niet op het niveau waar ik van droomde. De aanloop naar "het serieuze werk" begon eigenlijk met de aanschaf van de Elac CL330 Jet luidsprekers. De CL-82s werden toen ingezet als achterluidsprekers. De CL330s waren een liefde op het eerste gezicht, zowel qua uiterlijk als qua sound. Heerlijke luidsprekers waar ik tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds verliefd op ben.

Vervolgens werd de Harman Kardon subwoofer vervangen door een Elac exemplaar: De Sub303 ESP. Een prima subwoofer, maar niet goed genoeg voor muziekweergave op hoog niveau. Deze werd dus ook eigenlijk alleen maar bij films gebruikt om de extra punch te leveren. Het laatste restje Harman Kardon luidsprekers werd vervangen in een mooie deal waarin ik een Elac CC200.2 center en BS203.2 rears heb aangeschaft. Inmiddels had ik ook de bekabeling al aangepakt, zodat alles middels van de Hul 385 was aangesloten.

Toen dat net allemaal lekker aangesloten en ingespeeld was werd al snel duidelijk dat de versterker de beperkende factor in de set was. En dus werd die ook vervangen. In eerste instantie had ik van een forumlid een Pioneer SC-LX72  versterker en BDP-LX71 overgenomen. Ik kende Pioneer versterkers al van een andere set, en dus wist ik dat dit een sound was die aansloot op mijn wensen. Helaas gaf tijdens de luistersessie de BDP-LX71 de geest. Bluray speelde ' ie nog wel, maar CDs en DVDs wilden niet meer gelezen worden. Er bestond enige twijfel over de garantie. Op de aankoopbon stond aangegeven dat er volledige garantie op alle apparaten zou zijn, maar aan de telefoon werd gezegd dat dit alleen voor KURO-apparaten zou gelden. Heel vreemd en heel jammer, want ik wilde per-se de speler gerepareerd hebben. De reparatie kostte een aanzienlijk bedrag, maar gelukkig kwam Smits me tegemoet door de helft van de kosten te vergoeden.

En toen... kwam een maandje later via een ander forumlid een SC-LX90 in de markt...  :crazy:

Wat te doen, wat te doen... Net een nieuwe versterker gekocht en nu komt de versterker van m'n dromen beschikbaar... De prijs was stevig, maar niet onoverkomelijk... Ik heb ook nog een WAF waar ik rekening mee moet houden, dus hoe masseer ik dat er nou in... Voorzichtig begon het eerste contact en al rap kwam een prijsafspraak en luisterafspraak tot stand. Voordat ik het goed en wel doorhad had ik een SC-LX90 gekocht!!!  ompom: De SC-LX72 werd gelukkig al snel weer verkocht, dus dat was een mazzeltje en de BDP-LX71 speelt ook nog steeds prima.

Nu begon de set ergens op te lijken. Een paar maanden later volgden toen de Musical Fidelity M1 DAC en Logitech Squeezebox Touch. ik had al een mooi QNAP Nas staan (de TS-459 Pro), dus het streamen kon beginnen. In eerste instantie gebruikte ik goedkope interlinks (uit de 5 euro-bak van de Praxis) en standaard netsnoeren, maar ook die werden vervangen door een WireWorld Starlight 5 Gold coax interlink en AudioQuest Columbia interlinks die ik via diverse audio-websites kon vinden. Later werden de Columbia interlinks vervangen door Audioquest Colorado interlinks. Later werd ook het netsnoer van de SC-LX90 vervangen door een AudioQuest NRG-10 en het netsnoer van de M1 werd vervangen door een PS Audio AC-3. De verbetering in weergave door aanpassing van de netsnoeren (in combinatie met de audiogroep) is echt ongelofelijk.

Ook het QNAP Nas is inmiddels vervangen door een Synology NAS waar inmiddels 8 van de 12 schijfposities bezet zijn door 3Tb WD Red schijven. Het NAS is voorzien van een extra geheugenuitbreiding naar 4Gb en presteert prima. Op het NAS draait onder anderen Minimserver om muziek naar de NA-11 te streamen.

Verder is ook de luidsprekerbekabeling voor de fronts vervangen. De Van de Hul kabels zijn vervangen door Vicol kabels. Ik kon een demo-setje lenen om te kijken wat het in mijn set zou doen, en ook deze kabel doe ik nooit meer weg! Ook heb ik wat meters HFT-kabel en een stekkerblok besteld en heb samen met m'n vader een aparte audio-stroomgroep aangelegd.

De luidsprekers werden ook vervangen. Met pijn in m'n hart nam ik afscheid van m'n CL-330s, want deze werden vervangen door -wederom Elac- FS247 fronts. De rears (BS203) werden vervangen door BS243 luidsprekers. De nieuwe fronts en rears waren een echt koopje, omdat deze zwaar beschadigd waren. Een van de rears zat helemaal onder de vette aanslag (had naast een keuken gestaan) en de fronts waren zwaar bekrast en beschadigd. Maar de luidsprekerunits waren nog als nieuw! Het idee was deze te restaureren zodat ik ze weer als nieuw zou kunnen gebruiken. Eerst de luidsprekers geheel gedemonteerd en vervolgens naar de spuiter gebracht. Deze heeft ze geschuurd, geplamuurd waar nodig en gespoten. Wat een verschil! Ze zagen er echt weer uit als nieuw. En toen... gebeurde eigenlijk hetzelfde als toen in de versterker had gekocht... Er kwam -tegen een redelijke prijs- een setje FS247 in de Sapphire Edition in de markt... Keuzes keuzes keuzes... Toch maar gewoon gedaan  :D

De FS247SE verkeerden eigenlijk nog gewoon in nieuwstaat en klinken op detail net even lekkerder dan de "gewone" 247. Ik heb beide luidsprekers naast elkaar beluisterd en op basis daarvan besloten de 247 te verkopen, dus de investering in de SE-uitvoering was gerechtvaardigd. Inmiddels hebben de 247s ook een nieuw baasje gevonden, die er bijzonder gelukkig mee is.  ompom: En inmiddels zijn ook de 203s van eigenaar gewisseld. De nieuwe eigenaar wilde graag witte luidsprekers, dus die heeft ze laten overspuiten. nog steeds speelde de goeie ouwe SUB303ESP mee in de set (alleen bij film, niet bij muziek). En die voldeed gewoonweg niet meer. Deze is vervangen door een Elac 2060D subwoofer. Eerlijk gezegd had ik hier al rap spijt van; ook deze sub deed niet wat ik wilde. Ik had deze via Marktplaats overgenomen en er was gewoon geen mogelijkheid om deze vooraf te beluisteren. Blind aangeschaft dus en helaas pakte dat deze keer niet zo goed uit. Ook de 2060D werd dus alleen voor films ingezet, dus ik was met deze upgrade al met al niet veel opgeschoten.

Sinds december 2006 had ik een mooie 42" Philips Plasma aan de muur hangen, maar aangezien een aantal kleuren wat korreliger werden weergegeven en het beeld echt zienderogen slechter werd heb ik tijdens een mooie aanbieding een mooi 55" Samsung-scherm uit de 7000 serie weten te bemachtigen. Met grote verwachtingen kwam ik thuis, maar aan de verwachtingen werd niet voldaan... Harde kleuren, extreem scherpe beelden en veel te veel contrast met onjuiste kleuren, waardoor mensen er els poppen uitzagen en het geheel een beetje "plastic-achtig nep" overkwam. Gelukkig werd hieraan een einde aangemaakt middels een ISF-calibratie en nu speelt het scherm naar volle tevredenheid!

Ook de Streaming-oplossing is recentelijk vervangen: de M1 en Touch werden vervangen door een Marantz NA-11 S1 Dac en Streamer. Wederom een grote aanschaf, maar zoooooo de moeite waard... Die NA11 heeft m'n hele set echt op een hoger plan gezet. De invloed van de NA-11 is dusdanig groot dat ' ie de totale muziekbeleving veel intenser en muzikaler heeft gemaakt. De NA-11 wordt nu van stroom voorzien door een PS Audio AC3. Ook is alle HDMI-bekabeling een maand of 2 geleden vervangen. ook dit waren 5-euro-bak exemplaren, en deze zijn allemaal vervangen door AudioQuest Forest en Chocolate kabels. Ook hier is een serieuze winst geboekt, want concerten vanaf Bluray zijn er qua geluid weer een stapje op vooruit gegaan. ook de weergave lijkt wat verbeterd, maar daar ligt voor mij niet het zwaartepunt.

Verder heb ik ontzettend veel ellende gehad met een Velodyne DD15+ subwoofer, maar na 6 nieuwe backpanels is uiteindelijk de gehele subwoofer vervangen door een nieuwe en zo kwam een eind aan een jaar doffe ellende. De nieuwe sub begint net een beetje ingespeeld te raken en speelt vreselijk goed. De metingen zijn rete-strak en zo klinkt 'ie ook.

Toekomstmuziek
Plannen zijn er nog genoeg! Er is nog genoeg te upgraden. Ik denk wel dat de componenten en bekabeling in mijn set nu van dusdanig niveau zijn dat ik daarin maar weinig hoef aan te passen.

Wat ik op dit moment voorzie qua upgrades is het volgende:

1. Akoestiek in de woonkamer
2. Stekkerblok vervangen door een hoogwaardiger exemplaar
3. Fronts vervangen door exemplaren met grotere woofers (Elac 607 of 609?)
4. Mooi zwevend audiorack aanschaffen of laten maken
5. Betere CD- / SACD-speler aanschaffen
6. Betere / modernere Blurayspeler aanschaffen

Nou ben ik wel redelijk impulsief met aankopen, dus het zou zomaar kunnen dat er nog wat dingen tussendoor komen...  ;)

De beloofde foto's ingevoegd...
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Art_For_The_Ear

Ben benieuwd naar de foto's en de opstelling. :|

xander32

Wanneer er weer meer rust is in huize Tech, kom ik graag nog eens luisteren naar het presteren van de set in de vernieuwde opstelling. Ik heb toch het idee dat de vorige keer het een min of meer valse start betrof :|.

Uiteraard ben je ook hier van harte welkom.

Mieniemie

Quote from: xander32 on March 11, 2015, 07:04:40 AM
Wanneer er weer meer rust is in huize Tech, kom ik graag nog eens luisteren naar het presteren van de set in de vernieuwde opstelling. Ik heb toch het idee dat de vorige keer het een min of meer valse start betrof :|.

Uiteraard ben je ook hier van harte welkom.

Dat idee van die valse start heb ik ook eigenlijk... je bent uiteraard van harte welkom, en ik zou graag van de uitnodiging gebruik maken zodra het stof weer is nedergedaald...

Quote from: Art_For_The_Ear on March 11, 2015, 00:56:57 AM
Ben benieuwd naar de foto's en de opstelling. :|

Gaat goed komen. Ik probeer van het weekend wat mooie foto's te schieten.

Martin!!!

Mooie set zo te lezen en wat ik er al over gehoord heb  :rock:

*Knip* Beleidsdiscussie die volgt is verplaatst naar Beleid, aangezien deze niet in een Showcase topic thuishoort.
mainly British stuff

Technative

Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Cornelis1921

Ze zijn weer fraai! :thumbsup:  (die plaatjes dan ;))
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

xander32

Eindelijk weer muziek op niveau Paco. Al weet ik niet hoe het momenteel met de factor tijd voor jou staat.

Technative

Bijzonder druk, Robert! Op de foto's zijn nog wat verhuisdozen te zien die ook nog uitgepakt moeten worden, m'n zoon ligt met een longontsteking op bed, ik ben redelijk druk met sollicitatiegesprekken voor m'n bedrijf en zit voltijd bij een klant voor minimaal 40 uur in de week waar ik ook nog minimaal 5 tot 10 uur per week extra in stop...  :computer:  :huh:

Ik hoop over een maand ofzo met je te kunnen afspreken. Wil sowieso errug graag je set horen!

xander32

Wanneer jij het er naar hebt geef je maar een signaal Paco. Dan komen we vast snel tot een datum :thumbsup:.

Quote from: Technative on March 16, 2015, 19:41:03 PM
Bijzonder druk, Robert! Op de foto's zijn nog wat verhuisdozen te zien die ook nog uitgepakt moeten worden, m'n zoon ligt met een longontsteking op bed, ik ben redelijk druk met sollicitatiegesprekken voor m'n bedrijf en zit voltijd bij een klant voor minimaal 40 uur in de week waar ik ook nog minimaal 5 tot 10 uur per week extra in stop...  :computer:  :huh:

Ik hoop over een maand ofzo met je te kunnen afspreken. Wil sowieso errug graag je set horen!

Pass-ion

Quote from: Technative on March 15, 2015, 17:20:15 PM
Nog wat extra foto's...

Blijven prachtige componenten om te zien  :thumbsup:
The more you love your decisions the less you need others to love them

Cornelis1921

Quote from: Technative on March 16, 2015, 19:41:03 PM

Sterkte!
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Technative

Quote from: Cornelis1921 on March 17, 2015, 10:24:23 AM
Sterkte!

Quote from: Pass-ion on March 17, 2015, 09:59:13 AM
Blijven prachtige componenten om te zien  :thumbsup:

Bedankt heren! Het mannetje krabbelt langzaam maar zeker weer een beetje op.

Wat de woonkamer en de setbetreft: Blij dat de boel nu weer een beetje op orde is. Ik heb met de totale herinrichting ook wat meer aandacht besteed aan de plaatsing van kabels. Een deel is nu netjes onder de kast weggewerkt, dus dat is mooi meegenomen.

Demuren zijn ook weer mooi wit en strak en de vloer ziet er geweldig uit. Al met al een hoop moeite, maar het is het me zeker waard geweest!

Eddye

Beterschap met je zoontje.

Ik ben benieuwd of je herinrichting nog positiefe invloeden heeft op de muziek.
Devialet 200 <> Bowers & Wilkins 805 Diamond <> Aurender N100 <> Clearaudio Concept MC <> Audioquest Rocket 44/Coffee USB

Siddartha

indrukwekkende set Paco! Blijven toch prachtige componenten van Marantz... zowel design als klank, al kan ik dat in jouw geval niet beoordelen, maar denk dat het wel goed zit!
Die plankjes zien er inderdaad wel ok uit, ga t ook es proberen denk ik, thnx voor de tip.

Enne, speel je nog steeds piano?
PM7004 - SA7003 - ST7001 - DAC Magic - Mac Mini - Boston VS260 - Akai AS2000 & Shure M-447 - Samsung 40F6400 - Beyerdynamic DT-700 80Ohm - Canare LS - W&M coax & interlink - AQ USB

SMF spam blocked by CleanTalk