News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Zet je componenten op bamboe

Started by Onder013, March 10, 2015, 01:12:44 AM

Previous topic - Next topic

Onder013

Op http://www.theaudiobeat.com/blog/ikea_aptitlig.htm een interessant artikel over de invloed van het materiaal waar je de audio componenten op plaatst. In dit geval gaat het over de toepassing van bamboe als ondergond. Uiteengezet wordt welke klankmatige voordelen behaald kunnen worden door de componenten op een Ikea Aptitlig snijplank te plaatsen. Voorwaarde voor het behalen van klankmatige voordelen is het koppelen van de component aan het bamboe. Koppelen houdt in dat je een starre verbinding maakt tussen de kast van de component en het bamboe. Dus geen rubber voetjes, e.d. maar bijvoorbeeld uit hetzelfde bamboe gezaagde blokjes die je tussen de plank en het bamboe aanbrengt op trilligsveroorzakende (bijvoorbeeld de voedingstrafo) of trillingsgevoelig plekken (bijvoorbeeld een loopwerk) van de kast. De originele voeten moeten dan dus de bamboeplank niet meer raken.

Zo ziet het er dan uit:

In het midden van de bovenste component zie je nog net een blokje bamboe als vervanger van de standaard voetjes.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Kingpin

Voor de prijs staat het ook nog eens goed!
Heb wel eens wat geëxperimenteerd met de masterfase blokjes, maar dat pakte onder m'n cd speler destijds niet goed uit.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Eddye

Staat best goed, dat zwart met bamboe. Misschien binnenkort maar eens een tripje naar Ikea.
Devialet 200 <> Bowers & Wilkins 805 Diamond <> Aurender N100 <> Clearaudio Concept MC <> Audioquest Rocket 44/Coffee USB

Frank2

Mij is ooit verteld door een paar oude audiofielen die ik tegenkwam dat beukenhout van 4 cm dik een goede ondergrond waren. Mijn meubel is dan ook van 4 cm dik beukenhout.
Ik heb diverse onder zetters hier gehad ze zorgden meestal voor een strakker geluid, schoner. Door de juiste netkabels te kopen en interlinks hebben ze hier geen toegevoegde waarde meer dus ik het alle ceraballs die ik had verkocht.

Maar dat een ondergrond veel verschil maakt is voor mij een feit. Ben benieuwd wat bamboe doet onder je set.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Onder013

Quote from: Frank2 on March 10, 2015, 08:05:58 AM
Mij is ooit verteld door een paar oude audiofielen die ik tegenkwam dat beukenhout van 4 cm dik een goede ondergrond waren. Mijn meubel is dan ook van 4 cm dik beukenhout.
Ik heb diverse onder zetters hier gehad ze zorgden meestal voor een strakker geluid, schoner. Door de juiste netkabels te kopen en interlinks hebben ze hier geen toegevoegde waarde meer dus ik het alle ceraballs die ik had verkocht.

Maar dat een ondergrond veel verschil maakt is voor mij een feit. Ben benieuwd wat bamboe doet onder je set.

Ik geloof best dat beukenhout ook een goede ondergrond is, maar het is nou juist de eigenschap van bamboe dat maakt dat het werkt. Heb je het artikel met de achtergronden gelezen?
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

QuattroNL

Daarom geven de CA dempingsplaten bij mij ook zo'n groot verschil. Helemaal omdat mijn Ikea meubel nou niet echt van massief hout gemaakt is  :O
De CA platen hebben een omhulsel van hout, opgevuld met allerlei keramisch materiaal. Alles wat op de plaat staat is helemaal 'dood' qua trillingen.
Het keramische spul zorgt er voor dat ook alle EMI en RFI tegengehouden wordt.
Stereospul: Marantz PM15S2-LE - Totem Arro - Squeezebox Touch (+BOTW) - Oppo BDP83. Kabels: Nordost Superflatline - JIB Germany - W&M AC01 - Alpha3+Furutech. Tweaks: Crusade Audio Diamond II dempingsplaat - Crusade Audio cable clamps - Audio stroomgroep (Furutech wcd, Siemens zekering, Belden kabel)

Onder013

Quote from: QuattroNL on March 10, 2015, 09:16:18 AM
Daarom geven de CA dempingsplaten bij mij ook zo'n groot verschil. Helemaal omdat mijn Ikea meubel nou niet echt van massief hout gemaakt is  :O
De CA platen hebben een omhulsel van hout, opgevuld met allerlei keramisch materiaal. Alles wat op de plaat staat is helemaal 'dood' qua trillingen.

He interessant zeg. Een testje van de Suzy Ikea tegen de CA plate. Voor 15 eur schaf je al zo'n Aptitlig aan. Is het niks heb je een prima snijplank. :)
Synergie:

QuattroNL

Quote from: Onder013 on March 10, 2015, 09:41:17 AM

He interessant zeg. Een testje van de Suzy Ikea tegen de CA plate. Voor 15 eur schaf je al zo'n Aptitlig aan. Is het niks heb je een prima snijplank. :)
Altijd leuk om te testen  :rock:
Men is hier altijd welkom!

Kan al wel zeggen dat die Ikea planken 'ietsje' goedkoper zijn dan de CA platen  8)
(ze hebben dan ook een bredere werking dus een heel eerlijk vergelijk is het niet)
Stereospul: Marantz PM15S2-LE - Totem Arro - Squeezebox Touch (+BOTW) - Oppo BDP83. Kabels: Nordost Superflatline - JIB Germany - W&M AC01 - Alpha3+Furutech. Tweaks: Crusade Audio Diamond II dempingsplaat - Crusade Audio cable clamps - Audio stroomgroep (Furutech wcd, Siemens zekering, Belden kabel)

Frank2

Quote from: Onder013 on March 10, 2015, 09:08:39 AM
Quote from: Frank2 on March 10, 2015, 08:05:58 AM

Ik geloof best dat beukenhout ook een goede ondergrond is, maar het is nou juist de eigenschap van bamboe dat maakt dat het werkt. Heb je het artikel met de achtergronden gelezen?

Ik heb het vluchtig doorgelezen. Dus ik snap het prima, twijfel er ook niet aan. En het kost je niet veel. Dus zeker proberen. Ik had destijds overal ceraballs onder zitten, en doordat mijn set beter ging spelen door allerlei veranderingen in stroomsnoeren begonnen de ceraballs juist tegen te werken. Sindsdien moet ik toegeven heb ik geen onderzetters meer geprobeerd.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Onder013

Quote from: QuattroNL on March 10, 2015, 09:53:34 AM
Quote from: Onder013 on March 10, 2015, 09:41:17 AM

Altijd leuk om te testen  :rock:
Men is hier altijd welkom!

Kan al wel zeggen dat die Ikea planken 'ietsje' goedkoper zijn dan de CA platen  8)
(ze hebben dan ook een bredere werking dus een heel eerlijk vergelijk is het niet)

Altijd in voor zo'n test. Ben stiekem ook wel nieuwsgierig naar de CA plaat 8) :)
Synergie:

QuattroNL

Quote from: Onder013 on March 10, 2015, 10:15:09 AMAltijd in voor zo'n test. Ben stiekem ook wel nieuwsgierig naar de CA plaat 8) :)
Als jij zo'n Ikea plaat meeneemt dan gaan we een keer wat afspreken.
Iemand anders nog andere interessante dempingsspullen/platen die we gelijk mee kunnen nemen?

Onder013

Quote from: QuattroNL on March 10, 2015, 11:07:51 AM
Quote from: Onder013 on March 10, 2015, 10:15:09 AMAltijd in voor zo'n test. Ben stiekem ook wel nieuwsgierig naar de CA plaat 8) :)
Iemand anders nog andere interessante dempingsspullen/platen die we gelijk mee kunnen nemen?

Hans met de Suzy Wong?

Ik zorg voor de Ikea plaat en blokjes om de voeten van de vloer te krijgen.

:thumbsup:

Ik hoop niet dat je in het hoge Noorden woont? Zelf woon ik in regio Rotterdam
Synergie:

Eddye

Quattronl heeft zijn CA plate ook onder mijn Devialet 200 geprobeert. Er was best verschil te horen.
Devialet 200 <> Bowers & Wilkins 805 Diamond <> Aurender N100 <> Clearaudio Concept MC <> Audioquest Rocket 44/Coffee USB

Kingpin

Ik zit al langer aan te denken om eens een compleet "floating" systeem te maken met magneten.
Dus dat deze volledig "zweeft" en op de plaats wordt gehouden met magneten.
Nadeel zijn dan weer de magneten die eventueel kunnen storen ....
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Dorpie

Quote from: Onder013 on March 10, 2015, 11:26:52 AM
Quote from: QuattroNL on March 10, 2015, 11:07:51 AM

Hans met de Suzy Wong?

Ik zorg voor de Ikea plaat en blokjes om de voeten van de vloer te krijgen.

:thumbsup:

Ik hoop niet dat je in het hoge Noorden woont? Zelf woon ik in regio Rotterdam
waarvoor de suzy wong testen?
dat heeft toch geen zin in zon vergelijk?
:R