News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Het platen was en schoonmaaktoebehoren topic

Started by Eddye, March 09, 2015, 21:00:41 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Quote from: Frits Denon on April 23, 2022, 13:09:35 PM
Hier idem. Zoek nog steeds een mogelijkheid in het Noorden om ze eens een keer goed schoon te laten maken. Dan kan de Lencoclean de kliko in.

Is dan bijvoorbeeld een okki-nokki niet een goed alternatief?
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

stereotypisch

Makkelijk zo een platenwasmachine.
Ik doe het op de hand met een Knosti en QS vloeistof, gaat ook, maar is een werkje.

Veel plezier met wassen, en vooral met luisteren zonder kliks en plops!
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Jan

Gisteren bij de lokale drogist gedemineraliseerd water gekocht. Vandaag heb ik 900 mL gedemineraliseerd water + één flesje Watson reinigingsvloeistof in een maatbeker gedaan. De gezamenlijke vloeistof heb ik overgeschonken in een fles van Knosti, wat ik nog had. Daarna de Watson platenwasmachine een plaats gegeven op zolder. In de doos mis ik een gebruiksaanwijzing. Op de site van Watson heb ik er één gevonden.

Bij het niet gebruiken van de Watson platenwasmachine bescherm ik hem met een hoes.

Welk flesje, meegeleverde flesje of applicatie flacon, ik gebruik om het schoonmaakvloeistof op de LP te doen moet ik nog ondervinden wat voor mij het plezierigst werkt.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Hoi Jan,
Wat ik me altijd afgevraagd heb: werkt t nou handig zo'n platenwas-machine of moet je t echt 'onder de knie' krijgen?
Veel plezier ervan in ieder geval, goede investering volgens mij
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on June 13, 2024, 12:03:51 PMHoi Jan,
Wat ik me altijd afgevraagd heb: werkt t nou handig zo'n platenwas-machine of moet je t echt 'onder de knie' krijgen?

Hi Maikel,

Sinds 20 jaar gebruik ik een zelfgebouwde platenwasmachine. Het is een min of meer clone van de VPI 16 met wat extra electronische snufjes. De aandrijving van het plateau vindt plaats met de motor van een ruitenwisser van toyota. Electrische pomp voor de vloeistof (ruitensproeier van de sloop), toerental regeling voor het plateau + rechts om en links om draaien, originele afzuigbuizen van VPI en een alleszuiger voor het regelbare vacuüm. Deze machine staat op de 1e etage van mijn huis en dus niet in de directe nabijheid van de draaitafel. De eigenlijke machine staat in mijn werkkamer en i.v.m. de herrie staat de alleszuiger in de kamer er naast
Toen ik een demo zag van de relatief kleine, maar uitstekend presterende Watson's RecordCleaningMachine was ik direct om. Direct naast de draaitafel staat nu de RCM opgesteld en dat bevalt me erg goed. Even een nieuw aangekochte lp wassen is zo gebeurd en direct is het resultaat hoorbaar.
De zeer uitgebreide RCM op de verdieping wordt zelden nog gebruikt en de kleine Watson's des te meer.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

stereotypisch

Vinden jullie het beter schoonmaken dan met een Knosti?

Is wel natuurlijk meer werk, maar gaat mij even om het resultaat, ben benieuwd.

Jan

Quote from: Maikel on June 13, 2024, 12:03:51 PMHoi Jan,
De Watson RCM staat bij mij nu op een bureau op zolder. Heb het wel zoveel mogelijk voorbereid en probeer dit weekend een begin te maken met schoonmaken van LP's. Wil eerst beginnen met LP's wat geen waarde voor mij heeft om het onder de knie te krijgen.
Heb bij de Watson RCM geen gebruikershandleiding ontvangen, maar op de site van Watson staat er één:
https://cdn.myonlinestore.eu/945ef99e-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/files/nl_nl_1_watsons%20manual%20NL%20v1%20web.pdf?t=1502572618
Weet niet of er veel verschil zit tussen deze en de huidige gebruikershandleiding. Bij mijn Watson RCM kun je de motor zowel links- als rechtsom draaien.
Vroeger heb ik de Knosti gebruikt om mijn LP's schoon te maken, maar ik vond het altijd een knoeiboel en voor één of twee LP's schoon te maken gebruik je hem niet zo snel. Had al jaren de wens om een platenwasmachine aan te schaffen. Dit jaar had ik wat extra's en het geld heb ik gebruikt om te sparen voor een platenwasmachine.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: stereotypisch on June 13, 2024, 16:04:25 PMVinden jullie het beter schoonmaken dan met een Knosti?

Is wel natuurlijk meer werk, maar gaat mij even om het resultaat, ben benieuwd.

Niet te vergelijken. Bij de knosti moet de vloeistof aan de lucht drogen. Er blijft dus altijd vloeistof achter in de groeven. In die kleine restjes vloeistof zit ook (hoe weinig dan ook) vervuiling. Met een RCM zuig je de vloeistof uit de groeven + de eventueel loszittende deeltjes vervuiling. Belangrijk bij een RCM is dat je de kracht van het vacuüm kan regelen. Dit is niet om de herrie te kunnen beperken, maar om te voorkomen dat de vloeistof verdampt bij het afzuigen in plaats van dat er daadwerkelijk vloeistof wordt afgezogen. Om te controleren of het vacuüm goed is afgesteld, zijn de afzuigbuizen van VPI transparant. De meeste - ook van de Watson's - zijn zwart kunststof of RVS. Slechte beurt van deze fabrikanten.
Ik ben nu doende om de buis van de VPI buis geschikt te maken voor de Watson's.

Mijn eerlijke mening en antwoord op je vraag: Knosti is een lapmiddel
Synergie:

stereotypisch

Quote from: Jan on June 13, 2024, 18:16:08 PMDe Watson RCM staat bij mij nu op een bureau op zolder. Heb het wel zoveel mogelijk voorbereid en probeer dit weekend een begin te maken met schoonmaken van LP's. Wil eerst beginnen met LP's wat geen waarde voor mij heeft om het onder de knie te krijgen.
Heb bij de Watson RCM geen gebruikershandleiding ontvangen, maar op de site van Watson staat er één:
https://cdn.myonlinestore.eu/945ef99e-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/files/nl_nl_1_watsons%20manual%20NL%20v1%20web.pdf?t=1502572618
Weet niet of er veel verschil zit tussen deze en de huidige gebruikershandleiding. Bij mijn Watson RCM kun je de motor zowel links- als rechtsom draaien.
Vroeger heb ik de Knosti gebruikt om mijn LP's schoon te maken, maar ik vond het altijd een knoeiboel en voor één of twee LP's schoon te maken gebruik je hem niet zo snel. Had al jaren de wens om een platenwasmachine aan te schaffen. Dit jaar had ik wat extra's en het geld heb ik gebruikt om te sparen voor een platenwasmachine.

Goede investering denk ik!

stereotypisch

Quote from: Onder013 on June 13, 2024, 19:33:24 PMNiet te vergelijken. Bij de knosti moet de vloeistof aan de lucht drogen. Er blijft dus altijd vloeistof achter in de groeven. In die kleine restjes vloeistof zit ook (hoe weinig dan ook) vervuiling. Met een RCM zuig je de vloeistof uit de groeven + de eventueel loszittende deeltjes vervuiling. Belangrijk bij een RCM is dat je de kracht van het vacuüm kan regelen. Dit is niet om de herrie te kunnen beperken, maar om te voorkomen dat de vloeistof verdampt bij het afzuigen in plaats van dat er daadwerkelijk vloeistof wordt afgezogen. Om te controleren of het vacuüm goed is afgesteld, zijn de afzuigbuizen van VPI transparant. De meeste - ook van de Watson's - zijn zwart kunststof of RVS. Slechte beurt van deze fabrikanten.
Ik ben nu doende om de buis van de VPI buis geschikt te maken voor de Watson's.

Mijn eerlijke mening en antwoord op je vraag: Knosti is een lapmiddel

Duidelijk verhaal Henk!

Ik kan mij inderdaad helemaal voorstellen dat er met het verdampen van de vloeistof dus toch nog vuil achterblijft, jammer dat ik me dit niet eerder gerealiseerd heb.

Voor nu moet het maar even zo, maar toch iets om voor de toekomst maar eens naar te gaan kijken.

Ben benieuwd of en hoe je de transparante slang gaat monteren en ben ook benieuwd of zo een onderdeel los te bestellen is en dus of we je kunnen na-apen haha..

Interessante materie, en weer een illusie rijker wb de Knosti..

Onder013

Synergie:

Maikel

Quote from: Onder013 on June 13, 2024, 15:15:16 PMHi Maikel,

Sinds 20 jaar gebruik ik een zelfgebouwde platenwasmachine. Het is een min of meer clone van de VPI 16 met wat extra electronische snufjes. De aandrijving van het plateau vindt plaats met de motor van een ruitenwisser van toyota. Electrische pomp voor de vloeistof (ruitensproeier van de sloop), toerental regeling voor het plateau + rechts om en links om draaien, originele afzuigbuizen van VPI en een alleszuiger voor het regelbare vacuüm. Deze machine staat op de 1e etage van mijn huis en dus niet in de directe nabijheid van de draaitafel. De eigenlijke machine staat in mijn werkkamer en i.v.m. de herrie staat de alleszuiger in de kamer er naast
Toen ik een demo zag van de relatief kleine, maar uitstekend presterende Watson's RecordCleaningMachine was ik direct om. Direct naast de draaitafel staat nu de RCM opgesteld en dat bevalt me erg goed. Even een nieuw aangekochte lp wassen is zo gebeurd en direct is het resultaat hoorbaar.
De zeer uitgebreide RCM op de verdieping wordt zelden nog gebruikt en de kleine Watson's des te meer.

Groetend,
Henk
Soow das creatief zeg, cool! Zegt zeker wel wat over de kwaliteit van de Watson
Leuk om te lezen hoe je dat allemaal zelf gebouwd hebt destijds Henk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Dit weekend een begin gemaakt met het wassen van mijn LP's met de Watson platenwasmachine. Vind het fijner werken dan met de Knosti. Je pakt sneller de Watson of een ander platenwasmachine dan de Knosti om een LP te wassen.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on June 16, 2024, 15:03:30 PMDit weekend een begin gemaakt met het wassen van mijn LP's met de Watson platenwasmachine. Vind het fijner werken dan met de Knosti. Je pakt sneller de Watson of een ander platenwasmachine dan de Knosti om een LP te wassen.

Prima, maar wat is het resultaat? Beter dan een knosti, of minder goed of geen verschil?

Ik neem aan dat je de vloeistof van Watson's hebt gebruikt? Gebruiksaanwijzing precies gevolgd? Heb je gebruikte of nieuwe lp's gewassen? Sterk vervuilde lp gewassen?
Synergie:

SMF spam blocked by CleanTalk