News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Het platen was en schoonmaaktoebehoren topic

Started by Eddye, March 09, 2015, 21:00:41 PM

Previous topic - Next topic

Frits Denon

Ja, daarom leek mij een schoonmaak actie met een (huur?) systeem wel een interessante.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Nb

Er zijn waarschijnlijk niet zoveel Lenco Clean slachtoffers meer.......

Frits Denon

Quote from: Nb on December 08, 2021, 18:33:53 PM
Er zijn waarschijnlijk niet zoveel Lenco Clean slachtoffers meer.......

Ja, dat kan zeker het geval zijn. Mijn vinyl is al lang niet meer uit de hoes geweest. :O
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Nb

Het schoonmaken van cd's doe ik overigens met:
Antstatische Kunststoff Pfleger. Uit Duitsland. ( Burnus GMBH- Darmstadt)
Ik werkte ooit bij de kunstuitleen en daar gebruikten we het om lijsten mee schoon en antistatisch te maken.
Goed spul. Je hebt er maar weinig van nodig.

Nb

Ben niet meer van de platen, maar ik kwam dit tegen bij het lezen op het net:

https://www.whathifi.com/features/how-to-clean-your-records

Van de schoonmaak toestanden komt de Keith Monk er het beste uit.
Met een grotere ( 2 plateau's ) heb ik in de fonotheek gewerkt.
Na 10 uitleningen of klachten werden ze schoongemaakt.
Liet de stapel niet te hoog oplopen, anders was je daar zo een paar uur mee bezig.

Faxe

Maak mijn platen sinds een paar weken schoon met de Degritter een ultrasone reiniger. Bevalt prima.

Nb

Quote from: Faxe on April 22, 2022, 14:35:12 PM
Maak mijn platen sinds een paar weken schoon met de Degritter een ultrasone reiniger. Bevalt prima.

Hoe lang duurt zo' n behandeling?

Faxe

De Degritter kent drie schoonmaak programma's:

Quick: 2 min 15 seconden
Medium: 3 min 45 seconden
Heavy: 6 min 45 seconden

Het drogen gebeurt met een ventilator. Naarmate je deze harder laat blazen duur het drogen korter maar produceert het apparaat meer lawaai. Hoe snel het op zijn snelst kan weet ik zo niet. Gebruik zelf nu de laagste ventilator stand en het heavy programma. Een plaat is dan klaar in 22 minuten.

Nb

Bij de Keith Monk ( waar ik mee te maken had) moest je eerst de schoonmaak vloeistof aanbrengen, via een soort choke knop en de schoonmaak borstel, die in de groeven liep, vervolgens wat rondjes laten draaien.
Dan moest de plaat naar het 2 e plateau, waar met een buisvormige arm, via een katoendraad die van binnen naar buiten in de groef liep, (vanaf het label d.m.v.een pompje) en de verontreinigde vloeistof afvoerde naar een reservoir.
Het nadeel van veel natte schoonmaak behandelingen, is dat de labels steeds vager worden of zelfs los laten.

Onder013

Quote from: Nb on April 22, 2022, 18:24:41 PM
Bij de Keith Monk ( waar ik mee te maken had) moest je eerst de schoonmaak vloeistof aanbrengen, via een soort choke knop en de schoonmaak borstel, die in de groeven liep, vervolgens wat rondjes laten draaien.
Dan moest de plaat naar het 2 e plateau, waar met een buisvormige arm, via een katoendraad die van binnen naar buiten in de groef liep, (vanaf het label d.m.v.een pompje) en de verontreinigde vloeistof afvoerde naar een reservoir.
Het nadeel van veel natte schoonmaak behandelingen, is dat de labels steeds vager worden of zelfs los laten.

Bij de platenwasmachines die ik ken is er geen sprake van nat worden van het label. Zelfs in die bak waar je de lp met de hand moet rond draaien blijft het label droog.

Wellicht doel je op het wassen van een lp in een teiltje of afspoelen onder de kraan of spoelbak van de tap?
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Quote from: Onder013 on April 22, 2022, 20:04:52 PM

Wellicht doel je op het wassen van een lp in een teiltje of afspoelen onder de kraan of spoelbak van de tap?

Dan heb je het niet goed gelezen. Ik had het over een Keith Monk.

Onder013

Quote from: Nb on April 22, 2022, 22:20:11 PM
Dan heb je het niet goed gelezen. Ik had het over een Keith Monk.

Er wordt nergens duidelijk dat het alleen of met name de KM betreft:
"Het nadeel van veel natte schoonmaak behandelingen, is dat de labels steeds vager worden of zelfs los laten."

Maar goed dat jouw ervaring met de KM nu duidelijk is.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Dan ben ik niet duidelijk geweest.
Ik heb het ook met een maat van me meegemaakt die met lencoclean speelde.
Daarvan gingen sommige labels bobbelen , vervagen en soms zelfs loslaten.
Met die Monk ook. Daar kwam veel vloestof op de plaat.
Moest naderhand na het afzuigen nog met een doek nog nagedroogd worden.
Dat was een oud model, misschien gaat het nu wat verfijnder allemaal.

Onder013

Quote from: Nb on April 23, 2022, 10:59:41 AM

Ik heb het ook met een maat van me meegemaakt die met lencoclean speelde.
Daarvan gingen sommige labels bobbelen , vervagen en soms zelfs loslaten.

Tot mijn grote spijt heb ook ik jarenlang Lencoclean gebruikt. Je "maat" zal wel erg kwistig zijn geweest met de vloeistof. Nooit last gehad an een nat label.
Waar ik wel veel last van heb gehad is het residu van de Lenco clean. Platen waren droog niet af te spelen. Gelukkig heb ik nu een platenwasser gebouwd en een was routine na veel experimenteren ontwikkeld, waarmee de Lecoclean effectief kan worden verwijderd.
Synergie:

Frits Denon

Quote from: Onder013 on April 23, 2022, 11:54:42 AM
Tot mijn grote spijt heb ook ik jarenlang Lencoclean gebruikt. Je "maat" zal wel erg kwistig zijn geweest met de vloeistof. Nooit last gehad an een nat label.
Waar ik wel veel last van heb gehad is het residu van de Lenco clean. Platen waren droog niet af te spelen. Gelukkig heb ik nu een platenwasser gebouwd en een was routine na veel experimenteren ontwikkeld, waarmee de Lecoclean effectief kan worden verwijderd.

Hier idem. Zoek nog steeds een mogelijkheid in het Noorden om ze eens een keer goed schoon te laten maken. Dan kan de Lencoclean de kliko in.

SMF spam blocked by CleanTalk