News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Het platen was en schoonmaaktoebehoren topic

Started by Eddye, March 09, 2015, 21:00:41 PM

Previous topic - Next topic

Eddye

Binnenkort moet ik weer wat klein platenwas spul e.d. bestellen.
Nu zag ik dat er een nieuw okki-nokki borsteltje is. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Daarnaast, hoe is de schoonmaakvloeistof van Clear Audio? Beter of minder dan de standaard okki-nokki vloeistof?
Devialet 200 <> Bowers & Wilkins 805 Diamond <> Aurender N100 <> Clearaudio Concept MC <> Audioquest Rocket 44/Coffee USB

Onder013

Quote from: Eddye on March 09, 2015, 21:00:41 PM
Binnenkort moet ik weer wat klein platenwas spul e.d. bestellen.
Nu zag ik dat er een nieuw okki-nokki borsteltje is. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Daarnaast, hoe is de schoonmaakvloeistof van Clear Audio? Beter of minder dan de standaard okki-nokki vloeistof?
Ik gebruik 3 soorten wasmiddel waaronder okkinokki geconcentreerde vloeistof. Deze gebruik ik als eerste stap om van gebruikt vinyl  het ergste vuil (rookaanslag, etc) te verwijderen. Ook het spul dat op nieuw vinyl zit om gemakkelijk los te komen van de matrijs wordt goed verwijderd. Daarna volgt een sopje met Art du Son en een spoeling met aqua bi.
Naast de werking van platenwasspul is de soort borstel en de wijze van borstelen van invloed op het resultaat.
Korte heen en weer gaande borstelbeweging met een langzaamdraaiend of stilstaand plateau is effectiever dan de borstel op het vinyl houden bij een draaiend plateau. Het schoonmaken van in een ver verleden nat afgespeeld vinyl heeft mij veel geleerd over het effectief verwijderen van troep in de groef.

In gebruik zijn de okkinokki borstels:

en deze Osage:

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Eddye

Naspoelen ga ik in het vervolg ook doen. Daarnaast zorg ik ervoor dat de okki-nokki niet meer dan 1,5 keer ronddraait tijdens het droogzuigen. Meer dan dat heeft meteen nadelige gevolgen wat betreft statische elektriciteit.

Nieuwe okki-nokki borstel ziet er zo uit:

Bij de oude, zwarte variant laten de haren vrij snel los, vind ik.
Devialet 200 <> Bowers & Wilkins 805 Diamond <> Aurender N100 <> Clearaudio Concept MC <> Audioquest Rocket 44/Coffee USB

Onder013

Quote from: Eddye on March 10, 2015, 11:40:37 AM
Naspoelen ga ik in het vervolg ook doen. Daarnaast zorg ik ervoor dat de okki-nokki niet meer dan 1,5 keer ronddraait tijdens het droogzuigen. Meer dan dat heeft meteen nadelige gevolgen wat betreft statische elektriciteit.

Nieuwe okki-nokki borstel ziet er zo uit:

Bij de oude, zwarte variant laten de haren vrij snel los, vind ik.

De nieuwe ken ik niet.

Geen last van haaruitval hier.

Het spoelen met bijvoorkeur aqua bi of tri is zeker aan te bevelen. Uiteraard heb je per was- of spoelgang een aparte borstel nodig om te voorkomen dat je de troep van de voorgaande wasgang overbrengt. Dus ook aparte afzuigbuizen per wasgang.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Jan

Iemand al iets gehoord over de Okki Nokki Go semi automatische platenwasmachine:

Hoe krijg ik het plaatje kleiner?
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

vervang met: https://cdn.webshopapp.com/shops/3962/files/330729827/298x219x2/okki-nokki-go-platenwasmaschine.jpg

Je kan ook in het adres van het plaatje de dimensie aanpassen: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=1312656x10000:format=png/path/s3ddf8dba6594f10e/image/i934ab0eedd8465f6/version/1580311906/image.png
Synergie:

Mediator

Ik was platen met quality service twee keer voor en daarna was ik ze de laatste keer met spullen van Audiotop. Met name dat laatste maakt de klank beter. Het is wel duur spul maar met één fles van 1 liter heb ik tien jaar gedaan. Ik ken geen vloeistof die zo'n gunstige invloed heeft op het geluid.
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, the Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500 CD speler, Purepower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom Cable interlinks en luidsprekerkabel. Headphone: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

Frits Denon

Quote from: Mediator on December 07, 2021, 19:22:04 PM
Ik was platen met quality service twee keer voor en daarna was ik ze de laatste keer met spullen van Audiotop. Met name dat laatste maakt de klank beter. Het is wel duur spul maar met één fles van 1 liter heb ik tien jaar gedaan. Ik ken geen vloeistof die zo'n gunstige invloed heeft op het geluid.

Interessant onderwerp. Mijn vinyl destijds met Lenco clean gedraaid en sinds ik weer een draaitafel in gebruik heb, is de Lenco Clean ook weer in gebruik noodzakelijk. Zou ik wel vanaf willen, maar dan moeten ze wel eens schoongemaakt moeten worden. Heb je daar een apparaat voor, of gebruik je borstels o.i.d.?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Mediator

Ik gebruik een platen wasser zoals VPI of Okki Noki die maakt. Je kan tegenwoordig ook ultrasone reinigen. Ik heb dat nog niet geprobeerd. Ben eigenlijk heel tevreden met 'gewoon' wassen. Soms staan platenwassers wel eens tweede hands te koop. Heb de mijne lang geleden ook zo aangeschaft.
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, the Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500 CD speler, Purepower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom Cable interlinks en luidsprekerkabel. Headphone: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

Jan

Waarom moet je LP's eenmaal met Lenco Clean gedraaid altijd met Lenco Clean draaien?
Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

Quote from: Jan on December 07, 2021, 19:49:50 PM
Waarom moet je LP's eenmaal met Lenco Clean gedraaid altijd met Lenco Clean draaien?

Lenco Clean laat residu achter. Als je het niet gebruikt hoor je het in tikken.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Onder013

Quote from: Jan on December 07, 2021, 19:49:50 PM

Je kan de lp's ontdoen van het residu van lenco clean. Het lukt mij om dergelijke lp's weer prima speelbaar te maken met een intensieve reiniging met een vacuüm platenwasser (zoals de okki-nokki). Soms is het residu zo weerbastig dat je een aantal keren zal moeten wassen en drogen. Het wassen doe ik met een mix van 95% alcohol met aqua bi en Ilfotol. Dan drogen en een behandeling met aqua bi en shampoo 2-1 (met conditioner) en tenslotte spoelen met aqua bi en vacuum drogen.
Het lijkt eem heel gedoe, maar valt best mee als je wat routine opbouwt.
Synergie:

Frits Denon

Een Okki Nokki dus. Kost wat, maar dan heb je ook wat heb ik gezien. Eigenlijk zou je zoiets moeten kunnen huren, want ik heb maar iets van 80 LP's en als ze weer mooi schoon zijn kan ik weer jaren vooruit.

En dan wel zonder LC draaien. Of zelf LC vloeistof maken, is ook nog een alternatief. Misschien wel beter?

Nb

Vreselijk spul dat Lenco Clean. Een kameraad van me heeft al zijn lp's daarmee mishandeld.
Ze gaan verschrikkelijk kraken. Hij speelt alleen nog nat af, dat geeft een hoop gedoe en gekledder.

SMF spam blocked by CleanTalk