News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Hulp met rew en DSP

Started by sjaak, March 08, 2015, 10:38:54 AM

Previous topic - Next topic

sjaak

Moet eerlijk zeggen dat ik het een en ander niet helemaal begrijp. Wat ik wel opmaak uit de tekst is dat automatische correctie systemen niet goed zijn, misschien de highend systemen nagelaten. Ik ga er morgen nog eens vers voor zitten om te kijken wat ik hier uit kan halen.
Ik ben tot het besluit gekomen om een dsp aan te schaffen nadat ik op mijn htpc de dirac software had geprobeerd. Deze gaf een enorme verbetering. Nauwkeuriger laag, duidelijker dialoog en naar mijn idee een ronder surround veld, alsof het gewoon beter klopte. Maar het met de hand configureren valt niet mee. Zijn er bepaalde metingen die ik kan doen om hier te laten beoordelen? De doelcurve waar je over spreekt is dat zoiets als wat in rew word aangeduid als een housecurve?
Bedankt voor de genomen moeite, ik doe mijn best het allemaal te begrijpen.

Mieniemie

Er bestaat geen andere referentie dan je eigen gehoor, Sjaak. Als jij het vindt kloppen dan is het goed. De een heeft nou eenmaal ee andere smaak dan de ander. Het is dus ook gebonden aan je muzieksmaak. Als je vooral luistert naar jazz trio's zul je een ander soort geluid waarderen dan wanneer je meer houdt van heftige techno.

Misschien dat je eens kunt peoberen om de dsp tussen je favoriete bron (de bluray speler?) en de versterker te plaatsen en dan het geluid te corrigeren.

Werk eerst naar een heel vlakke curve toe en pas later het geluid naar jouw smaak aan. Voor zover ik weet is dat het makkelijkst.

Er bestaat dus geen universele referentie voor afstelling van geluid, maar ik hoop dat je hiermee iets verder gaat komen.

sjaak

Ben wat bezig geweest. Heb wat correcties uitgevoerd en weer een meting gedaan. Ga vanavond proberen om 9 posities per speaker te doen en dan daar het gemiddelde van nemen om te kijken wat dat doet.
Hier is de meting na correctie.

Moet nu alleen nog bass management instellen. Vandaar de hogere meting van de sub. Maar denk eraan toch maar dirac eens te proberen, dat kan ook impulse response en een hoop andere zaken aanpakken waar ik niet kundig genoeg voor ben. Ik ga nog eens wat meer testen. Bedankt voor de hulp.

Technative

Lijkt me dat je een flinke piek in het laag hebt inderdaad. Wat vind je nu zelf van de sound? Wat zou je willen veranderen?

Met andere woorden: Komt je vraag voort uit ontevredenheid of uit nieuwsgierigheid?
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

sjaak

Quote from: Technative on March 09, 2015, 22:52:06 PM
Lijkt me dat je een flinke piek in het laag hebt inderdaad. Wat vind je nu zelf van de sound? Wat zou je willen veranderen?

Met andere woorden: Komt je vraag voort uit ontevredenheid of uit nieuwsgierigheid?

Na bass management komt het sub niveau 10db lager te liggen. Maar heb nog een flinke piek in de bas van de rest van de speakers. Dat hoor ik ook wel. Toch klinkt de bas ook heel anders.

Ontevreden was ik niet, helemaal niet zelfs. Ik kalibreer zelf televisies en dacht er zal ook vast zoiets zijn voor audio, alleen begrijp ik dat het in de audio wereld toch vooral smaak is in plaats van een standaard waar aan voldaan moet worden. Dat klinkt in mijn oren alsof dat je een televisie op smaak afstelt, maar blijkbaar is het toch zo. Ik vraag me alleen wel af welk doel al die audyssey systemen dan vormen.

Martijn M

Waarom denk je dat het afstellen van audio vooral op smaak aan komt?

Dorpie

Quote from: Martijn M on March 11, 2015, 23:25:07 PM
Waarom denk je dat het afstellen van audio vooral op smaak aan komt?
dat vraag ik me eigenlijk ook af    :)

sjaak

Quote from: Dorpie on March 11, 2015, 23:41:26 PM
dat vraag ik me eigenlijk ook af    :)

Omdat dat ook het meeste word vertelt. Niemand kan me antwoord geven op de vraag aan welke standaard ik me moet houden bij het doen van correcties. Ik heb per kanaal een 10 bandige PEQ. Zou deze graag gebruiken. Maar als er word vertelt dat als het goed klinkt het goed is kom ik niet verder.

Martijn M

Uit mijn lange post op de vorige pagina zou je e.e.a. kunnen halen. Om het kort samen te vatten en enigszins aan te vullen:

• Boven de schroederfrequentie is je luidspreker dominant (de schroederfrequentie ligt doorgaans tussen 150 en 400 hertz). De luidspreker dient zich boven de schroederfrequentie goed te gedragen: een vlakke frequentierespons van het directe geluid en een gelijkmatig afstraalgedrag (frequentierespons onder hoeken ziet er gelijkmatig uit, zonder noemenswaardige pieken en dalen). Gebruik de DSP eventueel om de frequentierespons van het directe geluid zo vlak mogelijk te maken. Maak gebruik van zogenaamde gating om het directe geluid van reflecties te kunnen onderscheiden.

• Onder de schroederfrequentie is de kamer dominant. Gebruik spatial averaging (het gemiddelde nemen van meerdere metingen op en rondom de luisterpositie). Probeer door plaatsing van de luidsprekers en eventueel de primaire luisterpositie de respons te optimaliseren. Vooral diepe dips op de luisterpositie zijn vervelend. Gebruik EQ om pieken onder ongeveer 100 hertz compleet weg te werken. Tussen 100 hertz en de schroederfrequentie is er een overgangsgebied tussen waar de kamer dominant is en waar de luidspreker dominant is. Hier wil je niet te veel corrigeren. Sterke pieken kun je wegwerken, pas wat meer op met dips.

-----

* De schroederfrequentie is de frequentie waaronder de ruimte dominant is (staande golven). Daarboven is het geluid veel diffuser en zijn discrete staande golven amper nog te herkennen. Lees bijvoorbeeld dit artikel:
http://www.soundandvision.com/content/schroeder-frequency-show-and-tell-part-1[/list]