News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Zelfbouw voeding

Started by Jan, November 17, 2024, 09:54:29 AM

Previous topic - Next topic

Jan

Wil voor mijn dochter een voeding bouwen voor haar platenspeler en phonoversterker. Het wordt nu apart gevoed door stekkervoedingen, ik vind dat maar niks. Heb liever een voeding met een aan / uit schakelaar.
Waar moet het aan voldoen:
- 2 voedingen in 1 behuizing
- 12 VDC (gelijkspanning) voor de Thorens TD201
- 12 vac (wisselspanning) voor de Cambridge Audio CP1

Had het volgende idee om een 2 x 12 vac ringkerntrafo te nemen, maar als ik de spanningsregelaars IC's, (bijvoorbeeld LM7812 of LM317) neem, is de 12 vac spanning te laag, omdat de ingangsspanning minimaal 3 Volt hoger moet zijn dan de uitgangsspanning. Nu kan ik de 12 vac verhogen door een cascadeschakeling, dan zit ik op ongeveer 32 VDC of ik moet op zoek gaan naar een schema waarbij het verschil tussen de ingangs- en uitgangsspanning kleiner is dan 3 Volt.

Ik ben niet meer zo bekend wat er heden ten dagen te verkrijgen is aan elektronica componenten.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Hoi Jan,
Ik lees de post nu. Je moet van wissel naar gelijk spanning ook rekening houden met top-top spanning. Ik meen mij te herinneren dat bijvoorbeeld een 12V~ dan overeenkomt met ongeveer 12V-
De wissel spanning is een top top waarde dus je moet mee rekenen
Dan zijn er verder ook trafo's met een iets verschillende voeding waarde, als je 1 of 2 volt boven de waarde zit kan je regulator ic dat wel aan (die zet dat om in warmte) maar een te lage waarde gaat ie niet werken
Maak ander een account op zelfbouwaudio.NL en stel daar je vraag, komt best wat bij kijken om een nette voeding te maken en ze zijn erg behulpzaam daar

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

De 12 vac vermenigvuldig je met 1,4. Dan krijg je 16,8, daar gaat 1,4 van af voor de brugcel. De ongestabiliseerde spanning wordt dan 15,4 VDC. Dit krijg je als de netspanning 230 vac is. Bij een lagere netspanning, bijvoorbeeld 220 vac, wordt de ongestabiliseerde spanning 14,6 VDC. Dit is te laag voor de normale voedingsstabilisator in IC vorm. Daarom ben ik aan het kijken naar een Low Drop voedingsstabilisator, bijvoorbeeld deze heb ik gevonden:
https://www.conrad.nl/nl/p/texas-instruments-lm2940ct-12-nopb-pmic-voltage-regulator-linear-ldo-tube-2993773.html

Het is voor de motorregeling van de Thorens TD201.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Quote from: Jan on November 22, 2024, 18:15:58 PMDe 12 vac vermenigvuldig je met 1,4. Dan krijg je 16,8, daar gaat 1,4 van af voor de brugcel. De ongestabiliseerde spanning wordt dan 15,4 VDC. Dit krijg je als de netspanning 230 vac is. Bij een lagere netspanning, bijvoorbeeld 220 vac, wordt de ongestabiliseerde spanning 14,6 VDC. Dit is te laag voor de normale voedingsstabilisator in IC vorm. Daarom ben ik aan het kijken naar een Low Drop voedingsstabilisator, bijvoorbeeld deze heb ik gevonden:
https://www.conrad.nl/nl/p/texas-instruments-lm2940ct-12-nopb-pmic-voltage-regulator-linear-ldo-tube-2993773.html

Het is voor de motorregeling van de Thorens TD201.
Goed idee. Als je ipv de brugcel fast recovery diodes gebruikt of Scottky diodes dan komt dat de kwaliteit behoorlijk ten goed icm deze TI

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Meze Audio 99 Classics

Maikel

Quote from: Jan on November 23, 2024, 09:06:48 AMZijn deze diodes goed voor de brugcel:
https://www.conrad.nl/nl/p/diotec-schottky-diode-gelijkrichter-sb160-do-15-60-v-enkelvoudig-155389.html
Nee dat is een gewone diode. Zoiets:

163655 - 62
Dit is een fast recovery diode (ook wel FRED genoemd). Dat betekent dat de piek tijdens het schakelen veel korter is en minder invloed heeft. Deze pieken zorgen voor storing
Als je kijkt in de specificaties zie je hier ook een herstel tijd in staan
Nou zijn deze voor 400v en meer stroom dan nodig dus je zou kunnen kijken of je dezelfde type met minder 'zware' specificaties kunt vinden

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Zit in onderstaande link iets tussen:
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=schottky%20diode&tfo_productType=Schottky%20diode%20gelijkrichter~~~SiC%20Schottky%20diode%20gelijkrichter&tfo_brand=Vishay

Dacht zelf deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/vishay-schottky-diode-gelijkrichter-sb560-do-201ad-60-v-enkelvoudig-164020.html

Vroeger gebruikten we een brugcel of 4 x 1N4002 diodes. Parallel over de 4 diodes deden we een 22 nF condensator of over de 2 diodes aan de wisselkant zijde een condensator van 47 nF.
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Bij Conrad hebben ze niet wat anders, ja een brugcel van 70€
Waarom niet deze? Dit is t aansluit schema (je kunt t document op de Conrad site downloaden)

Je hebt er 4 nodig.
De condensatoren is om achteraf de rotzooi van de schakel pieken wat minder te maken. Als je deze diodes gebruikt heb je die schakel pieken niet
Maar als je kan natuurlijk ook gewone diodes gebruik en

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

SMF spam blocked by CleanTalk