News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Bamboe stekkerblok geinspireerd door Henk's versie - Made in Thailand

Started by Maikel, May 05, 2023, 11:36:08 AM

Previous topic - Next topic

Maikel

Hallo mede klussers,

Zoals in de titel te lezen heb ik een stekkerblok gebouwd gebaseerd op het blok dat Henk (Onder013) enige tijd geleden gebouwd heeft.
Omdat ik in Thailand woon was materiaal vinden vaak een behoorlijke uitdaging. Het volgende is gebruikt;
- Bamboe plakjes van de Ikea Thailand (omdat deze kwalitatief het best waren ivm evt. kromtrekken)
- Rubber voetjes van lokale electro-shop
- Stroom bekabeling; Hoofdkabel + apparatuur bekabeling + interne bekabeling uit Nederland Nanotect Golden strada (Japanse fabrikant) met nano olie 80/20% goud/zilver via Purecable.nl
- Vorkaansluitingen tbv connectie op WCD's; Audioquest verzilverd koper type 1010 via TheCableCo USA
- vork aansluitingen tbv Randaarde van lokale electro-shop
- WCD's (wandcontactdozen) 6x van GigaWatt type G-040, messing direct silver coated. Reden voor messing is dat dit materiaal voldoende veerkracht heeft, tov koper via JouwHifi.nl
- Stekkers 3x IeGo type 8065; Furukawa koper silver plated voor apparatuur stekkers via JouwHifi.nl
- Hoofdstekker Audioquest Mistral; hanging silver over red copper and berylium copper via TheCableCo USA
- Krimp busjes voor verbinding binnenin stekkers (hoofdstekker puur zilver) en apparatuurstekkers (puur koper) van WBT via TheCableCo USA
- Puur koper vertinde busjes voor aansluiten van tweede groep stekkerblok via Alibaba China
- Chopsticks om de bamboe plaatjes te verbinden via het lokale Japanse restaurant :)

Highlights;
- Er is geen enkele schroef gebruikt om resonanties tussen metaal en hout te voorkomen.
- Er is houtlijm gebruikt met rubber om een verend, niet geklemde verbinding te krijgen.
- Plankjes zijn onderling met klemmende bamboe (chop) sticks verbonden.
- Alle metaal op metaal verbindingen zijn gekrimpt;
-- binnen in het blok: de WCD's zijn met verzilverde inbus schroeven verbonden met verzilverde koper pluggen welke met 10 ton gekrimpt zijn aan de nano-koper kabels.
-- De nano-koper kabels zijn vervolgens gekrimpt aan dezelfde kant als de inkomende kabel middels een puur koper (vertinde) bus welke gekrimpt is per Fase, Nul en Randaarde. Deze kant voorziet 3 aansluitingen.
-- Vervolgens is aan de andere kant van deze bus ook drie aansluitingen gekrimpt.
-- Binnenin de hoofdstekker welke met verzilverde koper draaiaansluitingen zijn voorzien wordt de hoofdkabel nano 309 gestript en voorzien van een puur zilver busje om de verbinding tussen de draaiaansluiting en de koper aders optimaal te maken.
-- Binnenin de apparatuurstekkers worden de verzilverd koper draai-aansluitingen gebuikt. De nano 302 adres worden gestript en voorzien van een puur koper busje om de verbinding tussen de draaiaansluiting en de koper aders optimaal te maken.

De voorgang van t blok kun je in mijn Stereo topic vinden
Wat vooral heel erg opvalt bij gebuik van het nieuwe stekkerblok is dat er meer gemak is. Dat is qua vermogen in het laag waar veel meer controle en definitie is waar te nemen maar dat is in het middengebied te horen door veel meer gelaagdheid in de details.
Een groot verschil bij bijvoorbeeld toepassen van een extreem goede zilver kabel is dat het microdetail niveau omhoog gaat. Dat is in dit geval niet van toepassing. Het is meer dat je nu een stemgeluid en een akoestische klankkast resonantie dicht bij elkaars frequentie-bereik hebt en dat ze elkaar niet verstoren maar door een door samen kunnen. Die gelaagdheid maakt dat het natuurlijker (je hoort meer akoestische timbres), interessanter (je kunt waanzinnig diep en breed in de opname kijken) en relaxter (je hoeft geen moeite meer te doen omdat er geen brei meer is)

Concluderend lijkt het alsof het mijn set niet meer was, maar dan op de meest positieve manier die je kunt bedenken.
Wat ook heel apart is is dat ik afgelopen half jaar geen enkele aandrang heb gehad om iets te veranderen. Er gaat een nieuwe kabel komen maar als dat niet bevalt gaat ie er weer tussenuit.

Mocht er iemand zijn die wat meer detail over wat dan ook wil dan pen ik dan graag hier neer maar voor nu weet ik even niet meer wat nog te zeggen
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Prachtig dat je zoveel verbeteringen hoort van de inzet van je bamboe verdeelblok. Het heeft wat werk gekost en er moesten tegenslagen worden overwonnen, maar dan heb je nu een fraaie component in je set er bij. Ik noem het "component" omdat ook ik en met mij twee anderen de bijdrage er van hoorden.

Aardig is om te vertellen dat ik recent in een super high-end winkel hoorde wat een massief aluminium en vele duizenden Euro's kostend blok deed. Na ompluggen naar een bouwmarkt blok, kon ik met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken. "Niet slecht, maar ik moet nu echt weg" was mij excuus om een pijnlijk gesprek te voorkomen. :azn:

Groetend en veel plezier van je dhz bamboe verdeelblok,

Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Gaaf Maikel! Ben even een tijdje niet op het forum geweest maar heb wel wat gemist zie ik. Mooi resultaat denk kk, zeker na de nieste arbeid en rits aan tegenslagen die dit project gekend heeft.

Lekker genieten!
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

AudioEnZo

Quote from: Maikel on May 05, 2023, 11:36:08 AMHallo mede klussers,

Zoals in de titel te lezen heb ik een stekkerblok gebouwd gebaseerd op het blok dat Henk (Onder013) enige tijd geleden gebouwd heeft.
....SNIP.....
Mocht er iemand zijn die wat meer detail over wat dan ook wil dan pen ik dan graag hier neer maar voor nu weet ik even niet meer wat nog te zeggen
Leuk verslag en mooie opsomming van de materialen en dito bewerkingen!

En het heeft een prachtig resultaat opgeleverd en daar is het allemaal om te doen, dus geniet ervan :azn:

Maikel

Quote from: Onder013 on May 05, 2023, 23:24:46 PMPrachtig dat je zoveel verbeteringen hoort van de inzet van je bamboe verdeelblok. Het heeft wat werk gekost en er moesten tegenslagen worden overwonnen, maar dan heb je nu een fraaie component in je set er bij. Ik noem het "component" omdat ook ik en met mij twee anderen de bijdrage er van hoorden.

Aardig is om te vertellen dat ik recent in een super high-end winkel hoorde wat een massief aluminium en vele duizenden Euro's kostend blok deed. Na ompluggen naar een bouwmarkt blok, kon ik met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken. "Niet slecht, maar ik moet nu echt weg" was mij excuus om een pijnlijk gesprek te voorkomen. :azn:

Groetend en veel plezier van je dhz bamboe verdeelblok,

Henk
Haha dat is een leuke quote Henk, ik heb dat jaren geleden zelfs in Rhapsody in A'dam gehad. Fantastisch mooie en heel kostbare set waarbij hij een subwoofer bij schakelde en dat klonk echt helemaal nergens naar, ik was ook binnen 5 minuten met een excuus weg toen. Was echt een rare gewaarwording van ik mag de heren eigenaren wel maar hier sloegen ze de plank dusdanig mis dat ik nooit meer ben geweest.

De verbeteringen waren redelijk opzienbarend vond ik en zelfs het inspeeleffect heb ik heel duidelijk meegemaakt, kan me nog herinneren dat ik t idee had misschien zelfs terug te gaan naar de oude stekkerblok setup zo slecht klonk het. Ik denk ook dat een juiste stroomvoorziening vooral voor synergy kan zorgen

Quote from: Technative on May 10, 2023, 07:17:33 AMGaaf Maikel! Ben even een tijdje niet op het forum geweest maar heb wel wat gemist zie ik. Mooi resultaat denk kk, zeker na de nieste arbeid en rits aan tegenslagen die dit project gekend heeft.

Lekker genieten!
Heey Paco, ja tijdje niet gezien, hartstikke leuk dat je even reageert. Noeste arbeid was t zeker haha. En redelijk wat tegenslagen gehad, ik heb zeker geen twee rechter handen zeg maar, maar ik geef ook niert zo makkelijk op.
Geniet doe ik met volle teugen :)

Quote from: AudioEnZo on May 11, 2023, 06:56:12 AMLeuk verslag en mooie opsomming van de materialen en dito bewerkingen!

En het heeft een prachtig resultaat opgeleverd en daar is het allemaal om te doen, dus geniet ervan :azn:
Ben er erg blij mee Rene en het was de moeite meer dan waard. Ik heb overigens pas een nieuwe interlink gekregen. Nog weinig geluisterd maar heeft erg mooie connectoren van Furutech en is een puur koper kabel
Lijkt erop dat ik m'n eindstation langzaam bereikt heb, wellicht eind dit jaar of volgens jaar een nieuwe set buizen, maar wat kan er nog beter dan deze NOS Mullard buizen (EL34), dit zijn milspec (millitary specification) buizen
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

SMF spam blocked by CleanTalk