News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Welke versterker

Started by Skinamp, January 16, 2023, 12:16:44 PM

Previous topic - Next topic

Skinamp

Hallo,
bedankt voor het toevoegen !

Als absolute leek op het gebied van hifi apparatuur heb ik de volgende vraag :
Ik ben toe aan een nieuwe versterker, mijn oude Yamaha heeft HDMI en werkt eigenlijk nog prima, wat me echter mateloos stoort is dat ik om de bas en treble te veranderen telkens op m'n knietjes moet om de instelling aan de versterker zelf voor te nemen.

Bestaan er HDMI versterkers welke :
a) Alexa compatible zijn
b) Bas en treble via de afstandsbediening laten wijzigen
c) Redelijke kwaliteit geluid en ong. 80 Watt
d) Niet direct de hoofdprijs kosten

P.S. Puntje "a" is niet persé het belangrijkste

Frits Denon

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Jan

Is de Denon DRA-800H iets?
Rega Brio, Rega Apollo CDP, Rega Fono MM mk3
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Core Function interlink
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Skinamp

Bedankt voor de tip, prijs is absoluut oké, zelfs voorbereid om te werken met alexa. Alleen nog onduidelijk of bas en treble onder de basis functies vallen....

Frits Denon

Ik heb nog geen AB's gezien waar je de bas en de treble direct kunt verstellen.

https://manuals.denon.com/DRA800H/EU/NL/GFNFSYaubbfivv.php

Skinamp

Vreemd, wanneer volume geregeld kan worden zou dat toch eigenlijk ook met bas en treble mogelijk moeten zijn!
Ik ga in ieder geval bij de Denon dealer eens verder informeren....

Jan

Eventueel kun je kijken naar de Onkyo TX-8270.
Rega Brio, Rega Apollo CDP, Rega Fono MM mk3
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Core Function interlink
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

Quote from: Skinamp on January 17, 2023, 17:54:02 PMVreemd, wanneer volume geregeld kan worden zou dat toch eigenlijk ook met bas en treble mogelijk moeten zijn
Technisch zal het zeker mogelijk zijn. Het kost wel extra (software en knopjes op de AB, implementatie in de versterker) en dan afgewogen tegen hoe vaak zoiets gebruikt wordt. T.o.v. volume regelen/aanpassen via de AB zal dit voor toonregelen veel minder vaak worden gebruikt.

Skinamp

Klopt, in mijn geval echter gebruik ik 2 grote ELAC boxen voor muziek en spraak.
Elke keer moet ik voor muziek de bas opschroeven en kijken we TV moet deze om
spraak goed weer te geven, weer teruggezet worden. De versterker heeft geen
verlichte knoppen en staat laag bij de grond, waardoor het s'avonds echt lastig
is om de juiste knoppen te vinden :-(

Daarnaast werkt Alexa bij ons voor bijna alle apparaten en het zou heerlijk zijn
ook de bas en treble met spraakbevelen te kunnen sturen. Hier ben ik misschien
iets te gemakzuchtig maar het zou wel lekker zijn !!

Frits Denon

Beetje raar die verschillen. Ik heb hier ook 2 Elac monitoren (BS403, niet Vela) in combi met een Rel sub. Of ik nou een CD speel of naar een film kijk, ik hoef niks te verstellen.

Welke Elac's heb je?

Skinamp

Mijn ELAC's zijn behoorlijk oud, de ELT-10
Daarnaast een center speaker van Magnat

Het probleem zit hem hierin dat om een goeie bas te horen bij muziek
de bas voluit moet staan, dit zorgt voor een storende (ik noem het maar)
vibratie in de bas wanneer b.v. een man met een diepe basstem spreekt...

Misschien een speaker of misschien een versterker probleem, ik weet het
niet zeker. Ik weet wel dat het geluid van de speakers me zeer goed bevalt
en deze liever niet vervang. De versterker heeft de reeds door mij
aangegeven problemen (knopjes niet verlicht en niet met AB bedienbaar) en
komt daardoor als eerste in aanmerking voor vervanging.

Skinamp

Quote from: Jan on January 17, 2023, 18:41:36 PMEventueel kun je kijken naar de Onkyo TX-8270.

Op de websites waar ik informatie over deze versterker wil opvragen krijg
ik de melding : Nooit meer leverbaar !!
Mocht deze nog wel verkrijgbaar zijn is ook hier bediening van bas en treble
niet met de afstandsbediening mogelijk (uitgaande van de user manual)

MichelDW

Dergelijke bediening zit om te beginnen nooit op de 'pure' hifi versterkers.
En bij de meer 'all-round' versterkers kan je het hooguit op het toestel zelf bedienen.

Enige wat ik zou kunnen bedenken is iets als een Bluesound Powernode. Die heeft HDMI in en werkt ook via de Bluesound app waarbij je sinds heel recent ook bass en treble kan regelen.

Zit ook meteen een streamer ingebouwd.
En een subwoofer uitgang mocht je die willen toevoegen.

€999 adviesprijs.

SMF spam blocked by CleanTalk