News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Roon abbonement verhoogt - jullie mening over Audirvana/Euphony

Started by Maikel, November 17, 2022, 08:30:21 AM

Previous topic - Next topic

Maikel

Heren en dames,

Heeft iemand of meerdere iemanden ( :grin: ) ervaring met Audirvana?
Ik heb net een half jaar Roon in gebruik en vond 10 euro per maand al aan de hoge kant, maar ze hebben het zojuist verhoogd, niet happy mee dus aan t kijken naar wat anders
Mooiste zou zijn als iemand zowel ervaring met Roon als ook Audirvana heeft, ik moet me nog inlezen hoor. Een andere suggestie mag natuurlijk maar ik vind vooral de geluidskwaliteit erg belangrijk, als ik iets achteruit ga op bedieningsgemak is dat ok. Hoeft ook niet gratis te zijn, als t maar erg goed is.

Wat ik begrijp van Roon welke het RAAT protocol gebruikt is dat Roon de DAC clock de stream laat bepalen. Roon pulled (trekt) dan de data vanuit de DAC naar het endpoint, schijnt in principe hetzelfde te zijn als uPnP, dus is dat RAAT protocol veel minder magisch als ik altijd dacht.

Benieuwd naar jullie meningen
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Onder013

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

AudioEnZo

Quote from: Maikel on November 17, 2022, 08:30:21 AMWat ik begrijp van Roon welke het RAAT protocol gebruikt is dat Roon de DAC clock de stream laat bepalen. Roon pulled (trekt) dan de data vanuit de DAC naar het endpoint
Dat Roon data uit de dac trekt betwijfel ik eerlijk gezegd. Volgens mij stuurt Roon server data naar een Roon endpoint die op zijn beurt dit naar de dac stuurt.

Ik ben overigens wel blij dat ik ooit een Lifetime licensie heb gekocht.

Maikel

Quote from: Onder013 on November 17, 2022, 18:03:31 PMHi Maikel,

Je kan hier eens een kijkje nemen: https://www.alpha-audio.nl/review/live-stream-review-roon-audirvana-foobar-jriver/

Succes
Hartelijke dank Henk, dat is een interessante test
Quote from: AudioEnZo on November 17, 2022, 18:46:05 PMDat Roon data uit de dac trekt betwijfel ik eerlijk gezegd. Volgens mij stuurt Roon server data naar een Roon endpoint die op zijn beurt dit naar de dac stuurt.

Ik ben overigens wel blij dat ik ooit een Lifetime licensie heb gekocht.
ik zeg t wat ongelukkig maar technisch wordt het middels een pull (trek) commando gedaan. Wat Roon doet is de DAC de leiding geven voor het kloksignaal

Ik ben wat op zoek naar technische implementatie kennis nu. Ik heb twee kandidaten waar mijn hart wel sneller van gaat kloppen. Beiden zijn echter helaas niet heel makkelijk in te richten;
Audirvana; ik had hier ook andere testen over gelezen die redelijk unaniem waren
Euphony; bij het zoeken kwam ik dit tegen, een klein frans bedrijfje waarbij in dit en dit topic erg lovend geschreven wordt

Audirvana moet op een Mac draaien
Euphony moet op een NUC draaien waarbij dit een server-client oplossing is zoals Roon, hierbijkan ik alleen de client/endpoint license aanschaffen want me de helft scheelt qua kosten. Echter kost  me dat wel een NUC maar als ICT-er is dat niet zo'n issue

Hier een stukje van de technische documentatie;
Euphony is an operating system that has been highly optimized for music playback with a
selected set of essential software.
It is a so-called headless system. This means you don't need a monitor or keyboard
attached to it for regular use. It will however need to be connected to your network with
an ethernet cable (to access the user interface). You will also need at least one DAC
connected via USB (for music playback) or some network playback device (UPnP audio
renderer, HQPlayer, NAA, RoonBridge...).

en
Endpoint only license (half price) which enables subset of music services - only
endpoint-type services are available for selection (HQPlayer embedded, StylusEP,
RoonBridge, Squeezelite, NAA, Airplay, EuphonyUPnP). This is intended for use on
the endpoint side of a dual-machine setup.

uit dit document;

Nu begrijp ik dat je als server bijvoorbeeld Minim-server hebt, dat is een uPnP server die ik op de NAS kan draaien, dat die dan kan samenwerken met Euphony
Dan is de client, ook wel endpoint genoemd, het apparaat waar de Euphony software draait, dat moet op een NUC. Nu heb ik lopen zoeken; er zijn geen mogelijkheden om een DAC kaart in een NUC te steken.
Begrijp ik nou goed dat die NUC dan een uPnP aan boord heeft die de muziek via dat uPnP protocol t netwerk op stuurt (zie vetgedrukte tekst) en dat de raspberry-pi die uPnP stream dan kan oppakken en naar de DAC kan sturen??
Iemand een idee??
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Onder013

Quote from: Maikel on November 18, 2022, 11:12:43 AMHartelijke dank Henk, dat is een interessante testik zeg t wat ongelukkig maar technisch wordt het middels een pull (trek) commando gedaan. Wat Roon doet is de DAC de leiding geven voor het kloksignaal

Ik ben wat op zoek naar technische implementatie kennis nu. Ik heb twee kandidaten waar mijn hart wel sneller van gaat kloppen. Beiden zijn echter helaas niet heel makkelijk in te richten;
Audirvana; ik had hier ook andere testen over gelezen die redelijk unaniem waren
Euphony; bij het zoeken kwam ik dit tegen, een klein frans bedrijfje waarbij in dit en dit topic erg lovend geschreven wordt

Audirvana moet op een Mac draaien
Euphony moet op een NUC draaien waarbij dit een server-client oplossing is zoals Roon, hierbijkan ik alleen de client/endpoint license aanschaffen want me de helft scheelt qua kosten. Echter kost  me dat wel een NUC maar als ICT-er is dat niet zo'n issue

Hier een stukje van de technische documentatie;
Euphony is an operating system that has been highly optimized for music playback with a
selected set of essential software.
It is a so-called headless system. This means you don't need a monitor or keyboard
attached to it for regular use. It will however need to be connected to your network with
an ethernet cable (to access the user interface). You will also need at least one DAC
connected via USB (for music playback) or some network playback device (UPnP audio
renderer, HQPlayer, NAA, RoonBridge...).

en
Endpoint only license (half price) which enables subset of music services - only
endpoint-type services are available for selection (HQPlayer embedded, StylusEP,
RoonBridge, Squeezelite, NAA, Airplay, EuphonyUPnP). This is intended for use on
the endpoint side of a dual-machine setup.

uit dit document;

Nu begrijp ik dat je als server bijvoorbeeld Minim-server hebt, dat is een uPnP server die ik op de NAS kan draaien, dat die dan kan samenwerken met Euphony
Dan is de client, ook wel endpoint genoemd, het apparaat waar de Euphony software draait, dat moet op een NUC. Nu heb ik lopen zoeken; er zijn geen mogelijkheden om een DAC kaart in een NUC te steken.
Begrijp ik nou goed dat die NUC dan een uPnP aan boord heeft die de muziek via dat uPnP protocol t netwerk op stuurt (zie vetgedrukte tekst) en dat de raspberry-pi die uPnP stream dan kan oppakken en naar de DAC kan sturen??
Iemand een idee??

Ik zou tureluurs worden van alle mogelijkheden en de problemen. Waarom kies je niet voor de simpele oplossing? Upnp Minim- server op je NAS, logitech squeezebox duet als streamer of iets dergelijks via bijvoorbeeld ebay, dac er aan en spelen maar. Streamers zijn er in alle soorten en prijzen. Geen gedoe meer met een NUC of mac-mini, etc. VoilĂ  muziek in optima forma zonder veel gedoe. Het geheel kan bediend worden met een ipad of android tablet.

Slechts mijn 2 centjes Maikel. Mijn keuze is muziek spelen zonder veel gedoe, terwijl jouw keuze muziek zal zijn maar dan met wat extra lol (en frustratie) van de hobby om het in elkaar te knutselen.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.