News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Welke type zekering en bekabeling voor aparte groep

Started by Jan, July 31, 2022, 19:05:50 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Heb een nieuwe meterkast besteld ter vervanging van de huidige uit 1978. De huidige meterkast heeft D-patroon zekeringen, de nieuwe krijgt ABB B-16 automaten. De audioset is aangesloten op een algemene groep in de woonkamer. Deze groep heeft geen randaarde.

Na het installeren van de meterkast wordt de audioset eerst aangesloten op de algemene groep in de woonkamer, zodat ik kan luisteren of er verschil is tussen een D-patroon zekering en een B-16 automaat.

Later wil ik een aparte groep aanleggen, alleen weet ik niet welke type zekering en bekabeling ik wil nemen en of ik wel of geen aardlekschakelaar nodig heb.

Qua zekeringen heb je o.a.:
- D-patroon
- B-16 automaat
- glaszekering (6 x 38 mm)

Mijn stekkerblok waar de apparatuur op aangesloten zijn, zie je op onderstaande foto:

Mijn apparatuur op dit moment zijn klasse II, er zit geen randaarde op de apparatuur.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Ik heb geen idee. Huis is v/d woningbouwvereniging. Een aantal jaar geleden is de hele stoppenkast vervangen. Mijn set zit met een kabel op een groep waar alleen de schuur en het toilet op zit.
Ik woon 20 meter van een electriciteits huisje en 15 meter van een Ziggo kastje.

Maikel

Quote from: Jan on July 31, 2022, 19:05:50 PMHeb een nieuwe meterkast besteld ter vervanging van de huidige uit 1978. De huidige meterkast heeft D-patroon zekeringen, de nieuwe krijgt ABB B-16 automaten. De audioset is aangesloten op een algemene groep in de woonkamer. Deze groep heeft geen randaarde.

Na het installeren van de meterkast wordt de audioset eerst aangesloten op de algemene groep in de woonkamer, zodat ik kan luisteren of er verschil is tussen een D-patroon zekering en een B-16 automaat.

Later wil ik een aparte groep aanleggen, alleen weet ik niet welke type zekering en bekabeling ik wil nemen en of ik wel of geen aardlekschakelaar nodig heb.

Qua zekeringen heb je o.a.:
- D-patroon
- B-16 automaat
- glaszekering (6 x 38 mm)

Mijn stekkerblok waar de apparatuur op aangesloten zijn, zie je op onderstaande foto:

Mijn apparatuur op dit moment zijn klasse II, er zit geen randaarde op de apparatuur.
Een aardlekschakelaar heb je ALTIJD nodig, die is ervoor om je te beschermen tegen elektrocutie.
Ik lees vaker overwegingen die niet te installeren maar dat is het niet waard. Voor de duidelijkheid is een bescherming via randaarde onafhankelijk van een aardlekschakelaar. Randaarde heb je niet nodig als een apparaat dubbel geïsoleerd is. Een aardlek meet of de volledige stroom wel terugkomt, zoniet (omdat die door je harstreek in je lichaam loopt) dan schakelt deze alles uit. Alle groepen zitten er dus achter. Bij heel veel groepen heb je soms twee aardlekschakelaars.
Verder zijn er van Siemens weet ik speciale hoog-kwaliteit automaten met zilver contacten die wel verschil zullen maken.
Een smeltzekering is vrijwel zeker beter qua geleiding dan een automaat, echter zijn smeltzekeringen niet praktisch, ik denk ook dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Onder013

Quote from: Maikel on August 01, 2022, 12:42:44 PMEen smeltzekering is vrijwel zeker beter qua geleiding dan een automaat, echter zijn smeltzekeringen niet praktisch, ik denk ook dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Zijn nog steeds verkrijgbaar en ook heel praktisch zolang je geen kortsluiting hebt.
Zekeringen van 20A "klinken" beter dande gebruikelijke 16A zekering. Wel moet voor 20A de pasring aangepast of vervangen worden. Zolang een automaat niet onder vollast een aantal keren is ingeschakeld, heeft deze weinig of geen invloed op een gemiddelde audioset.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Met smeltzekering wordt dan een D-patroon zekering bedoelt?
Een voorbeeld:
https://www.kempelektroniksshop.nl/accessories/audio-grade-fuses/hifi-tuning-audio-grade-fuses-460.html

Over de aardlekschakelaar lees ik verschillende verhalen over of het wel of niet verplicht is. Dat ga ik uitzoeken hoe het zit. Mijn audioset heeft geen randaarde aansluiting.

Voor bekabeling kan ik bijvoorbeeld Belden gebruiken, maar ook bijvoorbeeld VD-draad en dan de aardedraad in een aparte buis leggen, zodat de 'vuile aardedraad' gescheiden is van de fase en nul. Bekabeling wil ik wel met aardedraad leggen, als ik in de toekomst klasse I apparatuur aanschaf hoef ik geen nieuwe kabel te leggen.

De nieuwe meterkast heb ik vandaag ontvangen.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on August 01, 2022, 18:55:39 PMVoor bekabeling kan ik bijvoorbeeld Belden gebruiken, maar ook bijvoorbeeld VD-draad

Met beide geen beste ervaringen. Belden donker en sompig. VD: is standaard; dan hoef je niks te doen
Synergie:

Jan

Meze Audio 99 Classics

Onder013

Mijn advies: neem de moeite om zelf je te oriënteren bijvoorbeeld bij Kemp, Peacock, https://www.audiomaat.nl/blogs/nieuws/hoe-apart-is-jouw-audiogroep/, Gigawatt LC-Y Evo, etc.

Synergie: