News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Welke type zekering en bekabeling voor aparte groep

Started by Jan, July 31, 2022, 19:05:50 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Heb een nieuwe meterkast besteld ter vervanging van de huidige uit 1978. De huidige meterkast heeft D-patroon zekeringen, de nieuwe krijgt ABB B-16 automaten. De audioset is aangesloten op een algemene groep in de woonkamer. Deze groep heeft geen randaarde.

Na het installeren van de meterkast wordt de audioset eerst aangesloten op de algemene groep in de woonkamer, zodat ik kan luisteren of er verschil is tussen een D-patroon zekering en een B-16 automaat.

Later wil ik een aparte groep aanleggen, alleen weet ik niet welke type zekering en bekabeling ik wil nemen en of ik wel of geen aardlekschakelaar nodig heb.

Qua zekeringen heb je o.a.:
- D-patroon
- B-16 automaat
- glaszekering (6 x 38 mm)

Mijn stekkerblok waar de apparatuur op aangesloten zijn, zie je op onderstaande foto:

Mijn apparatuur op dit moment zijn klasse II, er zit geen randaarde op de apparatuur.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Ik heb geen idee. Huis is v/d woningbouwvereniging. Een aantal jaar geleden is de hele stoppenkast vervangen. Mijn set zit met een kabel op een groep waar alleen de schuur en het toilet op zit.
Ik woon 20 meter van een electriciteits huisje en 15 meter van een Ziggo kastje.

Maikel

Quote from: Jan on July 31, 2022, 19:05:50 PMHeb een nieuwe meterkast besteld ter vervanging van de huidige uit 1978. De huidige meterkast heeft D-patroon zekeringen, de nieuwe krijgt ABB B-16 automaten. De audioset is aangesloten op een algemene groep in de woonkamer. Deze groep heeft geen randaarde.

Na het installeren van de meterkast wordt de audioset eerst aangesloten op de algemene groep in de woonkamer, zodat ik kan luisteren of er verschil is tussen een D-patroon zekering en een B-16 automaat.

Later wil ik een aparte groep aanleggen, alleen weet ik niet welke type zekering en bekabeling ik wil nemen en of ik wel of geen aardlekschakelaar nodig heb.

Qua zekeringen heb je o.a.:
- D-patroon
- B-16 automaat
- glaszekering (6 x 38 mm)

Mijn stekkerblok waar de apparatuur op aangesloten zijn, zie je op onderstaande foto:

Mijn apparatuur op dit moment zijn klasse II, er zit geen randaarde op de apparatuur.
Een aardlekschakelaar heb je ALTIJD nodig, die is ervoor om je te beschermen tegen elektrocutie.
Ik lees vaker overwegingen die niet te installeren maar dat is het niet waard. Voor de duidelijkheid is een bescherming via randaarde onafhankelijk van een aardlekschakelaar. Randaarde heb je niet nodig als een apparaat dubbel geïsoleerd is. Een aardlek meet of de volledige stroom wel terugkomt, zoniet (omdat die door je harstreek in je lichaam loopt) dan schakelt deze alles uit. Alle groepen zitten er dus achter. Bij heel veel groepen heb je soms twee aardlekschakelaars.
Verder zijn er van Siemens weet ik speciale hoog-kwaliteit automaten met zilver contacten die wel verschil zullen maken.
Een smeltzekering is vrijwel zeker beter qua geleiding dan een automaat, echter zijn smeltzekeringen niet praktisch, ik denk ook dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on August 01, 2022, 12:42:44 PMEen smeltzekering is vrijwel zeker beter qua geleiding dan een automaat, echter zijn smeltzekeringen niet praktisch, ik denk ook dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Zijn nog steeds verkrijgbaar en ook heel praktisch zolang je geen kortsluiting hebt.
Zekeringen van 20A "klinken" beter dande gebruikelijke 16A zekering. Wel moet voor 20A de pasring aangepast of vervangen worden. Zolang een automaat niet onder vollast een aantal keren is ingeschakeld, heeft deze weinig of geen invloed op een gemiddelde audioset.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Met smeltzekering wordt dan een D-patroon zekering bedoelt?
Een voorbeeld:
https://www.kempelektroniksshop.nl/accessories/audio-grade-fuses/hifi-tuning-audio-grade-fuses-460.html

Over de aardlekschakelaar lees ik verschillende verhalen over of het wel of niet verplicht is. Dat ga ik uitzoeken hoe het zit. Mijn audioset heeft geen randaarde aansluiting.

Voor bekabeling kan ik bijvoorbeeld Belden gebruiken, maar ook bijvoorbeeld VD-draad en dan de aardedraad in een aparte buis leggen, zodat de 'vuile aardedraad' gescheiden is van de fase en nul. Bekabeling wil ik wel met aardedraad leggen, als ik in de toekomst klasse I apparatuur aanschaf hoef ik geen nieuwe kabel te leggen.

De nieuwe meterkast heb ik vandaag ontvangen.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on August 01, 2022, 18:55:39 PMVoor bekabeling kan ik bijvoorbeeld Belden gebruiken, maar ook bijvoorbeeld VD-draad

Met beide geen beste ervaringen. Belden donker en sompig. VD: is standaard; dan hoef je niks te doen
Synergie:

Jan

Meze Audio 99 Classics

Onder013

Mijn advies: neem de moeite om zelf je te oriënteren bijvoorbeeld bij Kemp, Peacock, https://www.audiomaat.nl/blogs/nieuws/hoe-apart-is-jouw-audiogroep/, Gigawatt LC-Y Evo, etc.

Synergie:

Jan

Nieuwe meterkast is binnen. De meterkast heeft B16 automaten van ABB. Voordat ik hem installeer ga ik hem eerst voorbereiden met de gewenste zekering voor een aparte audiogroep, zodat ik maar 1 keer de hoofdschakelaar hoeft uit te schakelen.
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Quote from: Jan on August 24, 2022, 11:20:18 AMNieuwe meterkast is binnen. De meterkast heeft B16 automaten van ABB. Voordat ik hem installeer ga ik hem eerst voorbereiden met de gewenste zekering voor een aparte audiogroep, zodat ik maar 1 keer de hoofdschakelaar hoeft uit te schakelen.
Welke zekering voor audio heb je gekozen Jan?
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

Onder013

Blog van Audiomaat waarin ik veel direct herkenbare ervaring lees:

- simpele zekering houder voor diazed zekeringen. Koper en zeker geen zilver
- beetje stout: zekering 20A of 25A in plaats van de gebruikelijke 16A (testen of het iets oplevert)
- nog stouter: geen aardlekschakelaar in de verbinding naar de zekering houder
- geen kabelschoentjes
- geen adereindhulzen
- goede niet afgeschermde kabel van meterkast naar audiogroep bijvoorbeeld de door Audiomaat
geleverde kabel 3x 2,5mm2, EUR 17,50 / meter
- WCD gemaakt van een outlet zoals ook in je stekkerblok is gebruikt (ook stout: kabel direct op verdeelblok aansluiten)

Bron: https://www.audiomaat.nl/blogs/nieuws/hoe-apart-is-jouw-audiogroep/
Hoe apart is jouw audiogroep?
 In een klantgesprek vraag ik altijd naar de stroomvoorziening van de audio set, Een aparte audiogroep wordt vaak meteen als eerste gemeld. Zij die er geen hebben zeggen dat ook als eerste. Hieruit maak ik op dat "de aparte audiogroep" wel heel belangrijk wordt gevonden.

De vervolgvraag bij een audiogroep is dan altijd hoe de groep is aangelegd en met welke materialen. Meestal gaat het om een audiofiele zekering houder met zekering met daaraan een kabel naar de audio set. Die kabel is meestal afgeschermd en rechtstreeks aangesloten op het audiofiele stekkerblok. In andere gevallen gaat de kabel uit de meterkast naar een al dan niet audiofiele wandcontactdoos. Hoe de aansluiting en scheiding in de meterkast zit weten ze meestal niet.

Het doel van je aparte groep met kabel is om tot een beter resultaat te komen dan spelen vanuit een standaard wandcontactdoos (wcd) van het huis. De standaard wcd is via installatiedraad ( 2.5mm2 solid core ) verbonden met je meterkast en zit op 1 van je groepen. Op deze groep zitten meerdere wcd'n en lichtpunten.

Wat we nodig hebben voor een aparte audiogroep:

Zekering houder voor in de meterkast
Kabel van meterkast naar audio set
Wcd om kabel uit meterkast op aan te sluiten
Gezond verstand en elektricien o.i.d.

De zekering houder.

Ze zijn er in allerlei soorten en maten. In Nederland dien je de fase te onderbreken met een zekering. De nul kan je door laten lopen. Een 1-polige zekering houder is dan voldoende.
Je kan kiezen voor een ouderwetse stop (diazed fuse) of voor een bus zekering. Deze laatste zijn er in verschillende maten. 10 x 38 mm is het meest gebruikt maar waarom zou je geen 22 x 58mm gebruiken. Een ander zeer groot voordeel van de bus zekering is dat je hem kan omdraaien. Een zekering is zeker richtingsgevoelig en een ouderwetse stop omdraaien kan wel maar werkt niet. Hier adviseer ik ook om geen zogenaamd audiograde zekering houders en zekeringen te gebruiken. Ja ze klinken zeker anders maar voor mij absoluut slechter dan menig standaard houders en zekeringen. Goede ervaringen heb ik met Little Fuse, Ferraz en sommige Siba's. Het gaat hierbij altijd om keramische zekeringen met koperen smeltdraad en koperen kappen die vertind zijn, Blijf aub weg van zilver en andere zogenaamd audiograde materialen. Koper is altijd puur en natuurlijk. Je mag max 16A gebruiken maar ik ben daarin wel een beetje stout hoor.

De kabel
€ 17,50/ 1m  3x 2.5mm2 niet afgeschermd en optimaal voor audio. 11mm dik en mag zo in de kruipruimte. Soepel en als je hem insmeert makkelijk door een buis te voeren.
Vergeet de zogenaamde grondkabels die 3 dubbel zijn afgeschermd en stijf staan van de pvc-mantel. Ja je mag ze inderdaad in de grond gebruiken zonder verder omhulsel maar daar is ook al het positieve mee gezegd. Ze klinken bagger slecht. Begraven die kabel.
Vraag of de elektricien de kabel wil aansluiten zonder gebruik te maken van zogenaamde kabelschoentjes. Deze kabelschoentjes geven een voor audio negatief effect. Of het mag weet ik niet. Hetzelfde geldt voor aansluiting op de wcd.
Sluit deze kabel niet rechtstreeks aan op je stekkerblok. Vele doen dit want dat scheelt weer een overgang zeggen ze. Een overgang is alleen nadelig als ie slecht is voor het stroomtransport voor audio. Kies je de juiste overgang voor audio dan heb je er alleen maar profijt van. De aanvoerkabel op je stekkerblok is de allerbelangrijkste in je set. Kies die dan ook zeer zorgvuldig. Dan is het wel zo makkelijk als je van kabel kan wisselen toch !

De wandcontact doos

Geen adereind hulsjes gebruiken of vertinnen. Met uitzondering van de aarde, geef die maar een likje soldeertin.

En dan.....
Heb je nu een optimale verbinding voor audio met je meterkast. Sluit er je stekkerblok op aan met een goed netsnoer. Je zal meteen een enorme toename in schoonheid en rust ervaren. Er is van alles meer en er is meer te genieten. De verandering/verbetering is echt aanzienlijk. Klanten spreken er unaniem hun verwondering/bewondering over uit. Dat zijn klanten die eerst geen aparte verbinding hadden met hun meterkast en klanten die hun aparte groep hebben aangepast aan bovenstaande opbouw. Vooral deze laatste groep komt er nu, na heel wat jaartjes, achter welk een beperking hun aparte audiogroep eigenlijk was. En daar zaten sommigen al meer dan 15 tot 20 jaar naar te luisteren.

Synergie:

Jan

Quote from: AudioEnZo on August 26, 2022, 11:18:36 AMHier gebruik ik een Gigawatt stotz: https://www.gigawatt.eu/produkt/circuit-breaker-gigawatt-g-16a-2p/
Op een ander forum heb ik ook de vraag gesteld van welke zekering + bekabeling voor aparte groep. Daar kwam ook de GigaWatt en een standaard Siemens automaat voorbij. Over de GigaWatt werd gelijk negatief gedaan over zijn vraagprijs en informatie vanuit de fabrikant. Terwijl over de Siemens niks werd gezegd, maar deze is ook niet goedkoop.
Meze Audio 99 Classics