News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Linkerkanaal zachter dan rechterkanaal - Dual CS5000 & Ortofon MC20 super

Started by Vandb, May 27, 2022, 21:05:59 PM

Previous topic - Next topic

Vandb

Dag allemaal,

Vandaag ben ik lid geworden om wat kennis op te doen van (vooral) platenspelers.  Ook heb ik een irritant issue waar ik geen antwoord op weet. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik heb 1,5 jaar geleden een DUAL CS5000 met een Ortofon MC20 overgenomen van een vriend. Toen had ik 'm via een phono versterker op een oude Akai aangesloten. Op een bepaald moment gaf het linker kanaal erg duidelijk zachter signaal dan het rechter kanaal. Omdat de Akai ook de geest gaf, heb ik een Denon PMA-737 met MM/MC switch gekocht.
Helaas merk ik dat het volumeverschil er nog steeds is.

Wat heb ik gedaan:
- Aangesloten CD-speler en streamer geven links en rechts wel hetzelfde volume
- Als ik de phono switch op MM zet krijg ik natuurlijk een zachter signaal, maar wel op beide kanalen even luid
- Als ik de rca aansluitingen van de platenspeler omwissel, blijft het linker signaal zacht

Ik ben niet echt een techneut en heb ook nog geen verstand van de opbouw en afstelling van de platenspeler.

Heeft iemand een idee?

Alvast hartelijk bedankt.

Jan

Jan

Als eerste zou ik zeggen het probleem zit in de versterkingsfactor van de voor- voorversterker van de Denon PMA-737, bijvoorbeeld door slecht contact in de MC- / MM-schakelaar, slechte solderingen of de componenten zijn niet meer fris. Maar, omdat je bij de vorige phonoversterker hetzelfde probleem had, is het heel toevallig dat het hier ook in de versterking zit.

Misschien zit het in de interlinks tussen platenspeler en versterker, sluit de interlink van het linker kanaal op het rechter kanaal en vice versa.

Staan de luidsprekers redelijk hetzelfde? Niet dat de linker luidspreker vrij staat en de rechter in een hoek.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Vandb

Dank je Jan. Ik hoop inderdaad niet dat beide versterkers hetzelfde probleem hebben...

Heel vreemd is dat na het omwisselen van de interlinks het linkerkanaal zachter blijft...

Als het aan de speakers ligt zou je toch verwachten dat dit verschil er ook is bij het afspelen van een cd  over dezelfde versterker.

Met andere woorden: ik zit wat vast  :-(

Jan

Je kunt de luidsprekers links en rechts omwisselen om het te proberen.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Allereerst hartelijk welkom op het forum.

Na het lezen van je verhaal en de testen die je gedaan hebt, kom ik tot de voorzichtige conclusie dat je linker kanaal van het mc-gedeelte niet correct functioneert.
De uitgang van de mc-versterker zit in de Denon verbonden met het versterker gedeelte.
De oorzaak kan een slechte verbinding zijn of een defect in de componenten van de mc-versterker.
Je zou de behuizing van de versterker eens kunnen open maken en de verbindingen van de mc-versterker kunnen testen door ze te bewegen of (voorzichtig) aan te raken. Uiteraard moet dan om te horen of er iets gebeurt de versterker aanstaan en de draaitafel spelen.

Ik hoop dat dit iets helpt en succes.

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Vandb

Bedankt voor het welkom en alle reacties.

Ik had nog een oude phono voorsterker staan, die ertussen gezet en via de CD ingang aangesloten. Dan is het geluid wel goed. Dus aan mijn platenspeler of element lijkt het niet te liggen. Ik denk dat de suggestie dat het aan de MC versterker ligt, wel eens juist kan zijn. Het was een 2e hands versterker vrijdag tegen een scherpe prijs via marktplaats gekocht. Ben nu in gesprek met de verkoper. Hij had altijd MM elementen in zijn platenspeler...

Jan

Meze Audio 99 Classics

Nb

Hoi,
Goed dat je nu weet wat er aan de hand is.
Ga je nu proberen die versterker terug te brengen, of wat van de prijs af.

Jan

Denk dat de versterker een algehele revisie beurt nodig heeft.
Meze Audio 99 Classics