News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Koppelen of ontkoppelen van een platenspeler met een subchassis

Started by Jan, May 02, 2022, 21:27:30 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Wat is beter, koppelen of ontkoppelen van een platenspeler met een subchassis?

Mijn platenspeler heeft 3 spikes als voeten, maar is het beter om deze spikes te vervangen door bijvoorbeeld de IsoAcoustics Orea? De IsoAcoustics ZaZen zijn met een breedte van 432 mm te smal voor mijn platenspeler. Mijn platenspeler staat op een muurbeugel.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on May 02, 2022, 21:27:30 PM
Wat is beter, koppelen of ontkoppelen van een platenspeler met een subchassis?

Mijn platenspeler heeft 3 spikes als voeten, maar is het beter om deze spikes te vervangen door bijvoorbeeld de IsoAcoustics Orea? De IsoAcoustics ZaZen zijn met een breedte van 432 mm te smal voor mijn platenspeler. Mijn platenspeler staat op een muurbeugel.

Als je ontkoppelt, dan verlies je de functie van de muurbeugel. Je isoleert immers de draaitafel van de basis waar hij op is geplaatst. Bovenliggende vraag is of je blij bent met de prestaties van de draaitafel of dat er dingen zijn die beter moeten of kunnen.

Ik ken je draaitafel niet, maar voor mijn Thorens met sub-chassis heb ik proefondervindelijk gekozen voor de combinatie van koppelen en ontkoppelen  van hoge massa (>50 kilogram) onder de draaitafel.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Qua geluid is het prima. Het is zeer muzikaal.
Soms stel ik een vraag om kennis op te doen, zodat ik erover kan nadenken.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

De muurbeugel is sowieso al een hele goede oplossing. Wat is het materiaal waar de platenspeler op staat? Als dat stevig / solide is zou dat genoeg kunnen zijn om meetrillen te voorkomen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac Vela BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Jan

Zo ziet het bij mij eruit:

De platenspeler heeft 3 spikes en staat op een wandbeugel met een MDF plank van 30 mm dik (standaard is de plank volgens mij 12 mm). Het MDF plank wordt met behulp van 4 in hoogte verstelbare spikes op het metalen frame van de wandbeugel gezet.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on May 03, 2022, 17:50:37 PM
Zo ziet het bij mij eruit:

De platenspeler heeft 3 spikes en staat op een wandbeugel met een MDF plank van 30 mm dik (standaard is de plank volgens mij 12 mm). Het MDF plank wordt met behulp van 4 in hoogte verstelbare spikes op het metalen frame van de wandbeugel gezet.

Ik zie nog een factor die van invloed kan/zal zijn: onder de schotels van de spikes van de draaitafel zit een redelijk forse laag vilt. Dit vilt zorgt voor een mate van ontkoppeling. Of dit positief of negatief werkt kan ik niet beoordelen. Wel wordt aan de bedoeling van een spike afbreuk gedaan.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Ik heb kurk onder de schoteltjes van de spikes van mijn luidsprekers.
Dat beviel na verschillende experimenten het best.

Jan

De schoteltjes zijn van Valhalla Technology, horen eigenlijk onder luidsprekers, maar ik had ze over en vind ze mooier dan de schoteltjes die ik voorheen had. Daarom heb ik deze in gebruik.

Een linkje van de Valhalla Technology Spike Feet:
https://www.hifisupply.nl/spikes-demping/onderlegschijven-cups/valhalla-technology-spike-feet/
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on May 04, 2022, 18:08:53 PM
De schoteltjes zijn van Valhalla Technology, horen eigenlijk onder luidsprekers, maar ik had ze over en vind ze mooier dan de schoteltjes die ik voorheen had. Daarom heb ik deze in gebruik.

Een linkje van de Valhalla Technology Spike Feet:
https://www.hifisupply.nl/spikes-demping/onderlegschijven-cups/valhalla-technology-spike-feet/

Het zijn volgens de specs ontkoppelaars. De draaitafel zweeft dus als het ware boven alles (wandbeugel en mdf-plank) wat er onder zit.
Synergie:

Maikel

Hoi Jan,
ik heb een geveerd subchassis en heb me die vraag onlangs ook mezelf gesteld, redelijk wat zaken lopen op te zoeken.
Ik weet uit ervaring dat een verende ondergrond bij een geveerd subchassis niet goed is, het beeld word dan onstabiel
Als je subchassis erg goed is zou ik persoonlijk de dempende viltjes onder de spikes verwijderen (dat is dempen) en een masieve (zware) plaat (steen oid) als ondergrond gebruiken.
Nu is een muurbuegel al wel een heel ideale oplossing hoor en qua gewicht zit je daarmee ook aan een limiet (je wilt niet dat alles van de muur donderd)
Wat is de zwarte plaat die er nu onder ligt? Lijkt eigenlijk nu al wel een redelijk optimale setup hoor

Gr, Maikel
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Dat is een MDF plank met een dikte van 30 mm.

Heb nu andere spike voetjes, zonder vilt, eronder gelegd:

Nadeel van deze metalen spikes zijn dat het gemakkelijk schuift over de plank.
Deze spikes werden meegeleverd met de Fyne Audio F501 luidsprekers.

Heb met deze spike voetjes de set nog niet beluisterd.
Meze Audio 99 Classics

SMF spam blocked by CleanTalk