News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Audiomeubel / -rack

Started by Jan, August 09, 2021, 20:13:55 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Wat is het doel van een audiomeubel / -rack?
Moet het stevig zijn?
Moet het koppelen / ontkoppelen?

Ik gebruik een Ikea Kallax als audiomeubel. Via rondvormige vilt maakt de onderkant contact met vloertegels. In de kast zitten 4 laden ingebouwd, waarvan 3 redelijk vol zitten met CD's. Aan de bovenkant zijn de CD-speler en versterker geplaatst.
Wat kan ik verbeteren?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Mijn ervaring is dat de Kallax uitstekend geschikt is om LP's in op te bergen, maar veel minder om m.n. de draaitafel goed te laten klinken.
Het materiaal van de Kallax haalde al het leven uit de sound van de draaitafel.
Mijn advies zou zijn om een stevig commercieel verkrijgbaar rack aan te schaffen en dan te gaan experimenteren met de soort ondergrond van de plateau's en de koppeling of ontkoppeling van het rack met de vloer.
Als materiaal voor de plateau's kan je denken aan bamboe (Aptitlig Ikea), glas en zeker ook stollingsgesteente zoals graniet.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Mijn platenspeler staat op een muurbeugel. De standaard plaat is vervangen door een 30 mm MDF plaat.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

OK.
De hamvraag is of je tevreden bent met de sound. Voor mij is mdf niet de meest ideale basis. Bedenk wel dat wat geschikt is, afhankelijk is van de soort speler en je persoonlijke voorkeur. Zo ben ik lange tijd aan het zoeken geweest naar de voor mij beste ondergrond voor een sub-platter speler. De oplossing waren 2 tegels graniet met een plak sorbothane er tussen. Verder heb ik een Linn LP12 op horen knappen door de speler op bamboe te zetten. Een Rega doet het over het algemeen goed op glas van de muurbeugel, etc.

Succes
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Quote from: Jan on August 09, 2021, 20:13:55 PM
Wat is het doel van een audiomeubel / -rack?

In mijn geval is het vooral zaak dat het ongeveer op heuphoogte staat, zodat ik er makkelijk bij kan.(rug)
Ik draai veel cd's dagelijks, dus gebruik ik een dressoirkast als audiomeubel en als een soort wertkbank, om cd's eruit en erin te doen.

SMF spam blocked by CleanTalk