News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Mijn rack zelfbouw

Started by Frank2, February 18, 2015, 09:22:05 AM

Previous topic - Next topic

Frank2

Doordat ik ooit te horen kreeg dat beukenhout 4 cm dik een goede audiofiele uitwerking zou hebben heb ik bij Ikea 2 keukenbladen gekocht en deze laten zagen.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Jan

Wat is het voordeel van beukenhout ten opzichte van MDF, glasplaat, enz?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
Atlas Equator bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on January 21, 2018, 21:19:36 PM
Wat is het voordeel van beukenhout ten opzichte van MDF, glasplaat, enz?

Het is zeker niet zo dat beukenhout een voordeel biedt ten opzichte van andere materialen. Het gaat altijd om de combinatie en zal veelal door experimenteren vastgesteld moeten worden of aan de hand van tips en ervaringen van gebruikers. Naar mijn ervaring zijn draaitafels het meest gevoelig voor het materiaal waarop de draaitafel is geplaatst.

Helaas zal ik je dus geen "recept" kunnen geven voor wat het beste is. Dat er (soms grote) verschillen zijn heb ik in de praktijk wel geleerd.
Ondanks het voorgaande toch wat materialen die het goed kunnen doen:
- 4 centimeter dik relatief hard hout zoals essen
- dik bamboe (bijvoorbeeld het IKEA aptitlig slagersblok)
- glas voor Rega draaitafels
- steen in combinatie met het dempen (bijvoorbeeld met sorbothane) van de resonantiefrequentie
- dempen of juist koppelen van het materiaal aan de vloer of de wand (spikes koppelen en rubber of sorbothane dempt)
- etc
Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Qua platenspelers kan ik het beamen.
Foto van de oude zelfgemaakte muurbeugel:

Foto van de nieuwe muurbeugel:

Nu wordt er gebruik gemaakt van 30 mm MDF. Het is soms moeilijk om het uit te leggen, maar in de nieuwe situatie lijkt het dat het geluidsbeeld minder hard is en de lage tonen zijn meer aanwezig.

Waarom doen Rega platenspelers het goed bij glas?
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on January 22, 2018, 17:10:51 PM
Qua platenspelers kan ik het beamen.

Waarom doen Rega platenspelers het goed bij glas?

Hoe het komt weet ik niet. heb zelf geen Rega draaitafel, maar ik weet van iemand die van alles heeft getest met zijn Rega. Uiteindelijk bleek een muurbeugel met twee lagen glas als beste te bevallen.

Ik heb mijn Michell Gorbe na experimenteren geplaatst op een stalen frame met 2 lagen graniet (25 kg per stuk) met daar tussen sorbothane. Het soort sorbothane en de afmeting heb ik door de leverancier laten afstemmen op de resonantiefrequentie van graniet.

Verder weet ik van de Linn LP12 dat deze goed presteert op het bamboe blok van de IKEA.
Ook Naim en Marantz componenten doen het daar zeer goed op.
Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Eigenlijk is kennis van materialen vooral bij platenspelers een belangrijke issue, omdat elk materiaal zijn eigen resonantie frequentie heeft. Of is mijn conclusie fout?
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on January 22, 2018, 18:49:03 PM
Eigenlijk is kennis van materialen vooral bij platenspelers een belangrijke issue, omdat elk materiaal zijn eigen resonantie frequentie heeft. Of is mijn conclusie fout?

Is volgens mij helemaal correct. Er komt echter nog iets bij. Al weet je heel veel van mechanika, natuurkunde, materialen, etc., moet je ook nog bereid zijn om te experimenteren en beschikken over een goed oor. Trek je bovendien niks aan van wat fabrikanten en leveranciers allemaal vertellen, maar luister kritisch naar wat je set te bieden heeft (en waar het beter moet).

Groetend,
Henk
Synergie:

Nb

Dat lijkt me zeer logisch. Zo'n element versterkt ook motor en andere mechanische en omgevingsgeluiden.
Daarom begrijp ik de revival van het vinyl gebeuren ook niet echt.
Als je al een leuke collectie platen hebt is het logisch. Maar om weer all over te beginnen en dan na een paar jaar te constateren dat somige krassen en kraakjes toch wel heel irritant zijn. Weer een nieuw exemplaar willen kopen, maar die blijken dan niet verkrijgbaar. Been there done that.

Technative

Mijn ervaring is echter dat het niet alleen bij platenspelers uitmaakt. Ook de ondergrond voor streamers, versterkers, DACs, enzovoorts heeft invloed op de weergave.

ikzelf heb een houten kast, maar op die kast leg ik bamboe panelen (snijplanken van Ikea) omdat deze de klank toch echt op een positieve manier beinvloeden.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip