News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

USB kabel review diverse merken

Started by Frank2, February 18, 2015, 08:25:54 AM

Previous topic - Next topic

Frank2

De USB kabel review.

Zoals bekend, heb ik van inbouwaudio.nl een aantal kabels gekregen om te testen, gelukkig waren ze ingespeeld. Ik wist niet dat zij zoveel hadden, de naam dekt in ieder geval niet de lading van wat ze verkopen, Ze verkopen naast diverse kabels ook nog monitoren en andere speakers voor in huis ( ik las o.a. Monitor audio, kef LS50, Neat Iota, maar ook dacs). Momenteel staan er een aantal interessante aanbiedingen op de website.
In ieder geval was ik erg blij met het aanbod van Marco om een aantal niet te dure usb kabels eens te testen op mijn set.
Zoals waarschijnlijk bekend speel ik met de Usher BE10, Vicol LS kabel en een hard disk rechtstreeks aangesloten op de Anthem. (gebruik dus de DAC v.d. Anthem.) Gebruik van een andere DAC kan andere resultaten geven werd mij door Marco van inbouwaudio.nl verteld, waardoor het stuivertje wisselen werd van de Cinnamon en Wireworld. ( als voorbeeld) De USB kabel die daar naar toe gaat vanaf de Hard Disk heb ik steeds verwisseld, en zodoende onderstaande ervaring opgeschreven. Bedenk dat de BE10 van Usher echt alles laat horen, hoe klein ook, bovendien heeft deze een BE middentoner wat inhoud dat je echt alles in het middengebied meteen hoort, dus ook kleine klankkleur verschillen.
Ook heeft mijn speaker daimond tweeters, heb je soft dome tweeters zal het Carbon verhaal wat hier onder staat geen probleem zijn.

Nog even dit: een standaard bijgeleverd usb kabeltje klinkt aanmerkelijk slechter, een sissend hoog, een “waterig” slap midden zijn de kenmerken voor zo'n kabel. Alle kabels hieronder genoemd zijn beduidend beter.

Werkwijze:

In eerste instantie heb ik gewoon met enkele nummers alle kabels stuk voor stuk aangesloten. Puur om te kijken waar in eerste instantie de verschillen zo op het eerste gehoor lagen. Daarna heb ik verdeeld over meerdere dagen steeds 1 of 2 kabels vergeleken en ben steeds weer teruggegaan naar mijn eigen kabel, naderhand steeds meer vergeleken met de Cinnamon. Ook heb ik langer met meer muziek naar 1 kabel geluisterd.

De test:

Wireworld Ultraviolet 5: Een kabel die erg overeenkomt met de Oyaide Green. Alleen is deze een tandje minder helder over het gehele frequentiegebied, dus ook iets meer bas, maar ook iets minder hoog. Verder is het een open, homogene kabel, die alles goed doorgeeft, evenwichtig. Mooi hoog, mooi mid, warm,  en een mooie bas.
Prijs: 60 euro voor 1 meter

Audioquest Forest: een kabel die in het goedkoopste segment zit en 0,5% zilver heeft. Helaas kun je dat ook horen, hij geeft details wel goed weer, maar is ietswat donker, niet open genoeg,  en de hi- hats zijn duidelijk niet helder genoeg, een goede kabel voor iemand die zijn set te helder heeft met teveel hoog, Deze kabel eraan en je set klinkt goed.
Prijs: 29 euro voor 0,75 meter

Audioquest Cinnamon: een betere kabel dan de Forest, meer openheid, briljanter. Verder netjes open, goed detail, mooi strak midden, mooie klankkleur. Ook hier een mooie bas, een goede sound betere detaillering en strakker in geluid tov de andere kabels. Deze kabel lijkt veel op de Wireworld, is alleen wat strakker en minder “rommelig” in de sound, de bas is dieper en er is iets meer hoog. Prefereer deze kabel boven de Wireworld. Deze kabel is bijna hetzelfde als de Carbon, alleen de Carbon geeft meer hoog en iets iets beter, meer diepte.
Prijs: 59,= voor 0,75 meter

Audioquest Carbon: Mooie kabel, mooi open, heerlijk geluid, geen scherpe randjes, mooie bas, gewoon een echt goede kabel. Het geluid is minder plat dan de Wireworld of Oyaide,  er zit meer klankkleur in.Bij Clannad nr 3 van Legend hoor je het meteen. Hij klinkt schoner, (schoner dan de Cinnamin) er is meer rust en diepte, de dynamiek is echter hetzelfde als bij de andere kabels. Gestoken “plaatje”. Strak geluid. Hoge definitie. Deze kabel heeft meer hoog en mid-hoog. (dan de Cinnamon) Voor mij “testsieger”.
Prijs: 119,= voor 0,75 meter

Chord Silver Plus: De meest warme kabel van deze test. Hij doet alles erg netjes, maar in verhouding tot de andere kabels, is deze het meest warm. Dat betekend echter niet dat het dof is, nee hij is mooi open, doet alles erg netjes, maar het middengebied is gewoon warmer, ronder Doordat hij wat warmer is is er wel minder briljantie. Wel een mooie allrounder, ik vind het een relaxte kabel. Je zult je niet gauw aan het geluid storen, urenlang luisterplezier, maar voor mij misschien iets saai.
Prijs: 55 euro voor 0,75 meter.

Furutech Formula2: Een kabel die denk ik niet voor iedereen geschikt is. Waarom? Omdat de kabel een voor mij groot nadeel heeft, wat trouwens wel typisch Furutech is, teveel hoog, Mijn Oyaide is al een tandje meer dan de Wireworld, deze Formula2 gooit daar nog 2 tandjes bovenop, veel mid hoog en hoog, verder doet hij niets verkeerd, open kabel, lekkere bas, helder.
Prijs: 63,50 voor 1,2 meter.

Vertere D-Fi enkel: Een mooie kabel. Een goed alternatief voor de Wireworld.  Grootser, vollere bas, verder mooi en open, doet niets verkeerd.  Ik vind 'm beter dan de Oyaide, en Wireworld,  De Vertere kabel is in deze prijsklasse gewoon goed, niet scherp, wel mooi open kabel, klinkt lekker, groots, mooi helder, homogeen, het middengebied is rond, warm, maar minder dan de Wireworld, en Chord.  Heeft een warme gloed. Hij heeft iets weg van Chord alleen is minder warm.
Prijs: 92,= voor 1 meter

Vertere D-Fi dubbel: Zusje van de enkele draad versie, alleen deze is wat strakker in het geluid, valt op o.a. in het midden gebied. (minder warm) Deze is meer richting AQ. Carbon. Klinkt als een allround kabel, net als z'n soortgenoot hierboven. Klinkt iets ronder dan de Carbon. Verder zie hierboven is exact hetzelfde.
Prijs: 184 euro voor 1 meter

Natuurlijk zijn bovengenoemde verschillen beoordeeld op mijn set, maar ik hoop en denk dat de verschillen die genoemd zijn in meer of mindere mate overal naar voren komen.

Overpeinzingen:

Het valt op dat alle kabels een zelfde of bijna dezelfde hoeveelheid aan detail weergeven.  Wat verder opvalt dat de audioquest usb kabels de muziek strakker weergeven, op een zeer mooie manier, maar strakker in bas, schonere middentonen, andere kabels doen dat niet, hierdoor geeft de AQ een iets dieper basgeluid,t in z'n geheel een iets strakker, mooier, schoner geluid te geven. Andere kabels hebben meer midden, meer kleuring, warmer geluid, waarbij de Chord het meest warm klinkt,  maar wel met hoog, dus niet dof.
Het meeste verschil in de kabels is de mate van hoog. Het meeste hoog geeft de Furutech, daarna de AQ Carbon, (maar niet teveel hoog) daarna de rest. De verschillen zijn  duidelijk hoorbaar, en bij vooral langer luisteren gaan je dan bepaalde dingen tegenstaan of ga je die  juist mooi vinden. Elke kabel heeft wel een “eigen” sound. Het is maar wat je het meest mooi vind.

Wie een neutrale kabel wil: AQ Cinnamon, (minder warm)Vertere enkel, Wireworld (beide warmer geluid)
Wie een kabel wil die iets meer hoog heeft: AQ Carbon en Furutech

Doordat de AQ het meest strakke geluid geeft, o.a. strakke diepe bas terwijl de anderen iets warmer zijn zou mijn keuze de AQ Cinnamon zijn, hoewel ik de Carbon eigenlijk beter vind, maar doordat ik daimond tweeters heb en er in mijn set met de Carbon iets teveel hoog is kies ik voor de Cinnamon, heb je een soft dome tweeter de Carbon. Maar dit is duidelijk mijn voorkeur.

Met dank aan Inbouwaudio.nl te Gorinchem voor het  beschikbaar stellen van deze kabels.

reviewer: Frank2.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

AudioEnZo

Mooi en uitgebreid review, top,. Als ik USB kabels nodig heb ga ik zeker als naslag houden!

Dorpie

Quote from: remoss on April 06, 2015, 16:15:19 PM
Mooi en uitgebreid review, top,. Als ik USB kabels nodig heb ga ik zeker als naslag houden!
ik zou het er bij houden..
maar als ik op het internet lees kom ik tig meningen tegen..dus mening baseren op meerdere uitkomsten..

AudioEnZo

Siddartha

heb zelf ook de Forrest, vind het een prima kabel, maar dat donkere herken ik niet direct.
PM7004 - SA7003 - ST7001 - DAC Magic - Mac Mini - Boston VS260 - Akai AS2000 & Shure M-447 - Samsung 40F6400 - Beyerdynamic DT-700 80Ohm - Canare LS - W&M coax & interlink - AQ USB

Pjotr27

Leuk dat je de review ook hier hebt neergezet!