News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Telegartner of standaard RJ45 connector

Started by Jan, July 07, 2022, 21:33:41 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Vandaag is bij ons de glasvezelverbinding geïnstalleerd. Voor de verbinding van modem / router naar televisie ligt nu een Cat 5e UTP kabel, waarvan de mantel wat beschadigd is. In de schuur heb ik nog Cat 6 en Cat 7 liggen, één van deze twee kabels wil ik graag gebruiken i.p.v. de Cat 5e. Heeft de Telegartner voordelen / meerwaarde t.o.v. een standaard plastic RJ45 connector?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on July 07, 2022, 21:33:41 PMVandaag is bij ons de glasvezelverbinding geïnstalleerd. Voor de verbinding van modem / router naar televisie ligt nu een Cat 5e UTP kabel, waarvan de mantel wat beschadigd is. In de schuur heb ik nog Cat 6 en Cat 7 liggen, één van deze twee kabels wil ik graag gebruiken i.p.v. de Cat 5e. Heeft de Telegartner voordelen / meerwaarde t.o.v. een standaard plastic RJ45 connector?

Voor het streamen van data naar een audio-streamer kies ik op basis van uitgevoerde testen voor Telegärtner connectoren. De grootste positieve invloed is te bereiken op het laatste stukje van de verbinding: van een switch naar de streamer.

Of het gebruik van Telegärtner ook invloed heeft op de verbinding naar een TV weet ik niet.

Btw: niet alleen de connector heeft invloed, maar ook het type kabel.
Zie ook: https://artsexcellence.com/blog/post/verschillen-in-netwerkkabels/
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Quote from: Jan on July 07, 2022, 21:33:41 PMVandaag is bij ons de glasvezelverbinding geïnstalleerd. Voor de verbinding van modem / router naar televisie ligt nu een Cat 5e UTP kabel, waarvan de mantel wat beschadigd is. In de schuur heb ik nog Cat 6 en Cat 7 liggen, één van deze twee kabels wil ik graag gebruiken i.p.v. de Cat 5e. Heeft de Telegartner voordelen / meerwaarde t.o.v. een standaard plastic RJ45 connector?
Het grote voordeel van telegartner connectoren is dat deze volledige afscherming van storing van buitenaf bewerkstelligen.
Als alleen de kunststof mantel beschadigd is zou ik zeker eerder wat tape gebruiken om dat te repareren.
Als de metalen mantel is beschadigd kun je in principe de afscherming van de mantel repareren door er een stuk mantel omheen te leggen (gevlochten metalen deel uit een oude kabel, en deze vervolgens strak aftapen.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Quote from: Onder013 on July 07, 2022, 22:05:11 PMVoor het streamen van data naar een audio-streamer kies ik op basis van uitgevoerde testen voor Telegärtner connectoren. De grootste positieve invloed is te bereiken op het laatste stukje van de verbinding: van een switch naar de streamer.

Of het gebruik van Telegärtner ook invloed heeft op de verbinding naar een TV weet ik niet.

Btw: niet alleen de connector heeft invloed, maar ook het type kabel.
Zie ook: https://artsexcellence.com/blog/post/verschillen-in-netwerkkabels/

Als ik jouw link goed begrijp monteer je de afscherming van de Cat 7 kabel aan één connector en niet aan beide. Op onderstaande link monteren ze de afscherming aan beide connectoren, anders krijg je een antenne vorming via de aarde:
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/maak-een-eigen-high-end-netwerkkabel-shield-it-baby/

Is de Telegartner connector meerdere keren te monteren of eenmalig?
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on July 08, 2022, 20:14:33 PMAls ik jouw link goed begrijp monteer je de afscherming van de Cat 7 kabel aan één connector en niet aan beide. Op onderstaande link monteren ze de afscherming aan beide connectoren, anders krijg je een antenne vorming via de aarde:
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/maak-een-eigen-high-end-netwerkkabel-shield-it-baby/

Is de Telegartner connector meerdere keren te monteren of eenmalig?

Ik heb gekozen om aan één zijde (de zendzijde) de afscherming te monteren. Er doen meerdere theorieën de ronde.

De connector kan theoretisch meerdere keren gemonteerd worden. De contactzekerheid is echter bij de eerste montage het hoogst.

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Onder013

ik heb het verslag van de eigen bouw kabel door Alpha nog even gelezen. Die maken zich er wel gemakkelijk van af zeg: cat 7 = cat 7 en dus geen verschil in geluid...

Maaruh... trek je vooral eigen conclusies en vaar dus niet blind op de conclusies van Alpha en al helemaal niet op die van mij.

Synergie:

Jan

Heb vandaag de Cat 5e UTP kabel vervangen door Cat 6 UTP. De connector is een standaard type geworden, omdat ik deze nog had liggen.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on April 10, 2023, 15:01:35 PMHeb vandaag de Cat 5e UTP kabel vervangen door Cat 6 UTP. De connector is een standaard type geworden, omdat ik deze nog had liggen.

Gefeliciteerd, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Is het beter, slechter? In welk netwerksegment is het gemonteerd? Cat 6 UTP is in zo veel kwaliteiten te koop.
Synergie:

Jan

De Cat 5e UTP is vervangen door een Cat 6 UTP, omdat de Cat 5e beschadigd was aan de buitenkant. De Cat 6 UTP, een brandwerende versie wat ook in de zorg wordt gebruikt, zit tussen router en Amino Aria 700 televisie tuner. De televisie tuner wordt via een Audioquest HDMI kabel verbonden met een Sony televisie type KDL 40EX705. De video uitgang van de televisie tuner staat op 1080p50. Verschil in beeld heb ik niet gemerkt.
Meze Audio 99 Classics