News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Welk percentage van je set besteed je aan bekabeling?

Started by Jan, October 03, 2020, 12:46:21 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Heb ongeveer 20 jaar geleden in één van de Engelse audiobladen gelezen dat je ongeveer 10 à 15 procent van je set moet besteden aan bekabeling. Sindsdien doe ik dat.
Hoe zit dat met jullie?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on October 03, 2020, 12:46:21 PM
Heb ongeveer 20 jaar geleden in één van de Engelse audiobladen gelezen dat je ongeveer 10 à 15 procent van je set moet besteden aan bekabeling. Sindsdien doe ik dat.
Hoe zit dat met jullie?

Ik zit er (heel) ruim over heen en.......elke cent daarvan is goed besteed.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

chansig

Ik zit er heel ruim onder. En net zoals bij Onder13 elke cent goed besteed. :)

Gr. Hans

Onder013

Quote from: chansig on October 03, 2020, 15:46:16 PM
Ik zit er heel ruim onder. En net zoals bij Onder13 elke cent goed besteed. :)

Gr. Hans

Hahahahaha. Ignorance is bliss, my friend :)
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

hayabusa

Als ik snel tel zit ik zo rond zo rond de 1 % :)
Komt misschien ook omdat mijn mono amps op 20cm van de speaker staan...

chansig

Quote from: Onder013 on October 03, 2020, 16:08:18 PM
Hahahahaha. Ignorance is bliss, my friend :)

Mooie zelfreflectie... :D

Gisteren wat lopen stoeien met de panelen ed. Wilde de ruimte wat groter hebben. Vandaag een beetje meten etc.

Gr. Hans

Jan

Quote from: Onder013 on October 03, 2020, 15:32:55 PM
Ik zit er (heel) ruim over heen en.......elke cent daarvan is goed besteed.
Ik zit weleens met een schuin oog te kijken naar de Atlas Hyper serie, maar het is toch een hoop geld.
De Atlas Equator serie wat ik nu al een aantal jaren heb doen het goed en zijn degelijk gebouwd.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Tuberobbie

Quote from: Jan on October 04, 2020, 14:09:00 PM
Ik zit weleens met een schuin oog te kijken naar de Atlas Hyper serie, maar het is toch een hoop geld.
De Atlas Equator serie wat ik nu al een aantal jaren heb doen het goed en zijn degelijk gebouwd.

Met verbetering van akoestiek en of speakers bereik je meer volgens mij

stereotypisch

ik denk ook dat akoestiek, als je dat goed aanpakt, en dat lijkt me zo gemakkelijk nog niet een stuk meer doet dan bekabeling, maar toch is het voor mij een belangrijk onderdeel.
Alleen vind ik het lastig om er een percentage aan te gaan hangen.
Gewoon goede koperen bekabeling is al prima, en dat kan al voor tientjes werk gerealiseerd worden als je zelf wat bouwt.
Het gaat mijnsinziens niet om de prijs, maar om de kwaliteit, en met bekabeling kun je een mooi resultaat behalen met eenvoudige ontwerpen.
Het is geen elektrotechnische wetenschap (ondanks dat bepaalde merken je dat graag willen doen geloven).
In mijn beleving is less is more.
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Tuberobbie

Ik weet niet hoe de algemene consensus hier is maar er zijn andere fora waar de algemene opvatting is dat er geen verschil is tussen kabels....
Wat er aan de ene kant inkomt gaat eraan de andere kant ook weer uit, meettechnisch gezien.
Het maakt dus niet uit of je een kabel van een paar euro gebruikt of eentje van duizend euro, natuurkundig gezien.

Zal altijd voer voor discussie blijven ☺️

Onder013

Quote from: Tuberobbie on November 23, 2020, 12:52:16 PM
Ik weet niet hoe de algemene consensus hier is maar er zijn andere fora waar de algemene opvatting is dat er geen verschil is tussen kabels....
Wat er aan de ene kant inkomt gaat eraan de andere kant ook weer uit, meettechnisch gezien.
Het maakt dus niet uit of je een kabel van een paar euro gebruikt of eentje van duizend euro, natuurkundig gezien.

Zal altijd voer voor discussie blijven ☺️

Ik heb het vermoeden dat op dit forum men over het algemeen overtuigd is van de invloed van kabels.
Er zijn een paar niet nader te benoemen notoire dissidenten .... :)

In het algemeen geldt voor dit forum dat je vrijuit kan praten over de al of niet bestaande invloed van kabels op de kwaliteit van audiosignalen.
Synergie:

Frits Denon

Ik kan mij voorstellen dat bij interlinks tussen de diverse bronnen kwaliteit wel een rol kan spelen, maar hoe je dat bepaald? En wat het dan mag kosten? Geen idee.

Een goede dikke luidspreker kabel die ik tegen de laagst mogelijke prijs kan kopen is voor mij goed genoeg.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

stereotypisch

en zo is het, wat goed genoeg is voor je, is goed genoeg.
Ik hoor verschillen in kabels, maar andere blijkbaar niet, allemaal prima lijkt mij.
Het gaat om het genieten van muziek.
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Jan

Ik hoor ook verschil in kabels.
Een VandenHul CS122 luidsprekerkabel kan soms scherp klinken terwijl 6 qmm OFC koperkabel of Atlas Equator bi-wire daar geen last van heeft.
Een Prefer MGK-226 quasi-symmetrische interlinks klinkt zijiger dan een Prefer AV-263 coaxiale interlinks.
Meze Audio 99 Classics

Tuberobbie

Tja, je hoort het of je denkt het te horen....
That's the question 🤪

Feit is wel dat in dubbelblind testen de zogenaamde verschillen als sneeuw voor de zon verdwijnen en niemand het verschil tussen een standaard kopersnoer en een exotische kabel kan horen...
Ons oor is nu eenmaal gevoelig voor allerlei andere prikkels.

Ik heb zelf ook luidsprekerkabel van â,¬1000 gehad, begrijp met niet verkeerd maar begin langzamerhand wel te beseffen dat het een opgeklopte commerciële toestand is waar realiteitszin ver te zoeken is.