News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Wanneer is een element versleten

Started by Jan, June 07, 2020, 12:13:29 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Ik koop de laatste tijd wat meer LP's. Dit komt vooral doordat ik een streamer heb. Beluister dan albums en als het mijn smaak is koop ik liefst de LP versie ervan.
Mijn MC-element is op dit moment goed, maar hoe kan ik zien of horen wanneer het versleten is? Hoe lang gaat een element mee?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on June 07, 2020, 12:13:29 PM
Ik koop de laatste tijd wat meer LP's. Dit komt vooral doordat ik een streamer heb. Beluister dan albums en als het mijn smaak is koop ik liefst de LP versie ervan.
Mijn MC-element is op dit moment goed, maar hoe kan ik zien of horen wanneer het versleten is? Hoe lang gaat een element mee?

Goeie vragen; lastig/onmogelijk concreet te beantwoorden.

De levensduur van een element is afhankelijk van vele factoren zoals:
- aantal bedrijfsuren. Een stylus gaar tussen de 500 en 1500 uren mee bij correcte behandeling.
- de toestand van het vinyl dat je speelt: vuil, krassen
- de behandeling van het element bij het afspelen, schoonmaken, etc
- de correcte afstelling van de arm: vooral de naalddruk, maar ook vta, zenith, azimuth, etc

Je hoort de eerste signalen dat een stylus slijt aan het scherper worden van het geluid. Je gaat dan een extra keer schoonmaken, maar het helpt niet. Als de stylus nog verder slijt hoor je vervorming.

De beste manier om te weten te komen wat de toestand van de stylus is, is door het te bekijken via een digitale microscoop. Deze instrumenten vergroten tot wel 1000x en zijn voor relatief gering bedrag te koop. Je kan dan heel nauwkeurig via de computer of smartphone zien wat de toestand is.
Bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.nl/Jiusion-microscoop-draagbare-vergroting-endoscoop/dp/B07DRGR6LX/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=Jiusion&qid=1591530151&sr=8-2
of
https://www.digitalemicroscoop.nl/

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Heb het element sinds mei 2010. Heb hem toen tweedehands gekocht en geretipped door AudioSellers, duurste naald op laten zetten.
Zij hebben de platenspeler nagekeken en afgeregeld.
Soms gebruik ik de platenspeler veel, maar ook paar maanden niet. Laten we zeggen gemiddeld één uur per week.
Voor het afdraaien wordt de LP schoongemaakt met een platenborstel.
Ik gebruik ook een Knosti om vooral tweedehands LP's schoon te maken.

Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on June 07, 2020, 14:35:55 PM
Heb het element sinds mei 2010. Heb hem toen tweedehands gekocht en geretipped door AudioSellers, duurste naald op laten zetten.
Zij hebben de platenspeler nagekeken en afgeregeld.
Soms gebruik ik de platenspeler veel, maar ook paar maanden niet. Laten we zeggen gemiddeld één uur per week.
Voor het afdraaien wordt de LP schoongemaakt met een platenborstel.
Ik gebruik ook een Knosti om vooral tweedehands LP's schoon te maken.

Wat wil je vertellen met dit bericht? Dat je element nog wel een tijdje mee kan? Misschien wel, misschien niet.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Dat is de geschiedenis van mijn element.
Ik ben zuinig op mijn spullen, maar zou graag van te voren weten of het nog goed is of dat ik het moet vervangen. Een versleten element kan je LP's onherstelbaar beschadigen.
Meze Audio 99 Classics

chansig

Nou zo lang je niet hoort wat Onder13 beschrijft is er niets aan de hand toch ?

Gr. Hans

Onder013

Quote from: chansig on June 07, 2020, 15:35:07 PM
Nou zo lang je niet hoort wat Onder13 beschrijft is er niets aan de hand toch ?

Gr. Hans

De beschrijving is naar mijn beste weten opgesteld en ik dacht ook redelijk helder.
Inmiddels lang geleden kon je de stylus door een speciale microscoop laten bekijken door een platenboer. Ik weet niet of er één is die dat nog doet.
Als je zekerheid wilt zal je circa 30 eur (is 1 a 2 lp's) moeten investeren voor een digitale microscoop.

Groetend,
Henk
Synergie:

chansig

Tegelijkertijd denk ik: als je het niet hoort..prima toch.

Gr. Hans

Jan

Quote from: Onder013 on June 07, 2020, 16:51:11 PM
De beschrijving is naar mijn beste weten opgesteld en ik dacht ook redelijk helder.
Inmiddels lang geleden kon je de stylus door een speciale microscoop laten bekijken door een platenboer. Ik weet niet of er één is die dat nog doet.
Als je zekerheid wilt zal je circa 30 eur (is 1 a 2 lp's) moeten investeren voor een digitale microscoop.

Groetend,
Henk
Hoe kijk je naar het stylus met een microscoop?
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on June 07, 2020, 18:06:56 PM
Hoe kijk je naar het stylus met een microscoop?

op een scherm van de computer of smartphone. Het is zoals met de camera van de smartphone maar dan met een hogere vergrotingsfactor.
Als je de eerder gegeven link zou volgen zie je voorbeelden.
Synergie:

Jan

Ik bedoel meer de stylus zelf. Waar moet je naar kijken? Het gehele stylus, alleen de onder-, voor-, zij- of achterkant?
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on June 07, 2020, 18:17:54 PM
Ik bedoel meer de stylus zelf. Waar moet je naar kijken? Het gehele stylus, alleen de onder-, voor-, zij- of achterkant?

Alles, maar vooral de zijkanten. Verder inspecteer je uiteraard ook de cantilever op eventuele vervorming (niet op één lijn met de cartridge; afwijking naar rechts of links)
Synergie:

Onder013

Het proces van slijten gaat uiterst langzaam. Je went dus heel gemakkelijk aan de veranderingen in het geluid. Tot er plotseling iets opvalt en je daarna het steeds weer hoort en het vroeger er niet was.
Dat is een alarmsignaal om direct optisch te controleren.
Synergie:

SMF spam blocked by CleanTalk