News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Forum draait op groen; Hoe is het met de audio?

Started by Onder013, June 04, 2020, 16:07:15 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

De stroomvoorziening waar ook de forum apparatuur op draait is voorzien van energie die opgewekt wordt met zonnepanelen. Mooi dat ook dit een klein beetje bijdraagt aan een schonere wereld.

Als rechtgeaard audio- en muziekliefhebber ben ik zeer geïnteresseerd of de bijschakeling van deze panelen invloed hebben op de weergavekwaliteit.

Ik kom op deze vraag omdat je vaak hoort dat de set beter/anders klinkt in het weekend en verder alle varianten op dit thema. Daarnaast staan stroom - optimizers in allerlei uitvoeringen de laatste tijd sterk in de aandacht.

Reacties van anderen dan de technisch beheerder van het forum zijn uiteraard ook welkom.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Ben nu aan het luisteren en op dit moment hoor ik eerlijk gezegd nog geen verschil. De ingreep in de meterkast was ook niet zo ingrijpend als vorige keer (toen werd de hele enkelfase installatie vervangen door een 3-fasen installatie).

Het pad qua stroomvoorziening richting audio is eigenlijk niet gewijzigd. Alleen op een zonnige dag kan het zijn dat opgewekte stroom direct verbruikt wordt. Overcapaciteit wordt teruggeleverd aan het net en niet gebruikt.

Op dit moment is het bewolkt en regenachtig en wordt er dus niet zo veel opgewekt (en dus gebruik ik alles wat opgewekt word plus stroom vanaf het net).

Ik hou het in de gaten de komende periode. Werk veel thuis dus heb de hele dag muziek aan staan. Kan eventuele ontwikkelingen dus mooi volgen!
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Marius

Ik heb ook weleens gelezen dat pv-panelen juist een negatieve invloed zouden kunnen hebben op de geluidskwaliteit. Dit zou dan met name komen door de omvormer. Ik heb ze er nu 7 weken op liggen maar omdat ik in die periode ook een andere streamer heb aangeschaft heb kan ik niet vertellen wat de invloed van de pv-panelen is.

Technative

Ik heb gekozen voor micro omvormers, dus per paneel 1 omvormer. Geen idee wat de invloed hiervan zou kunnen zijn, maar ik ga het meemaken :)
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Onder013

Quote from: Technative on June 04, 2020, 20:27:33 PM
Ben nu aan het luisteren en op dit moment hoor ik eerlijk gezegd nog geen verschil. De ingreep in de meterkast was ook niet zo ingrijpend als vorige keer (toen werd de hele enkelfase installatie vervangen door een 3-fasen installatie).

Het pad qua stroomvoorziening richting audio is eigenlijk niet gewijzigd. Alleen op een zonnige dag kan het zijn dat opgewekte stroom direct verbruikt wordt. Overcapaciteit wordt teruggeleverd aan het net en niet gebruikt.

Op dit moment is het bewolkt en regenachtig en wordt er dus niet zo veel opgewekt (en dus gebruik ik alles wat opgewekt word plus stroom vanaf het net).

Ik hou het in de gaten de komende periode. Werk veel thuis dus heb de hele dag muziek aan staan. Kan eventuele ontwikkelingen dus mooi volgen!

Leuk. Ben benieuwd
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

chansig

Wij hebben panelen en op een zomerse dag wordt er best wat teruggeleverd....heb alleen nog nooit mogen ervaren dat het beter klinkt. Wel warmer... :D

Gr. Hans

Maikel

Goed bezig zeg! Leuke vraag ook. Ik heb ook wel eens gedacht zelf wat zonnepanelen te bevestigen maar het ontbreekt me aan tijd helaas

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set