News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Rega

Started by Hannibal, February 26, 2020, 11:12:31 AM

Previous topic - Next topic

Hannibal

Zijn er Rega liefhebbers hier?

Zelf speel ik nu 19 jaar met Rega (3de versterker nu) in combinatie met Totem luidsprekers en vind het een mooi concept & merk.

Benieuwd naar de ervaringen hier.
AUDIO: Woonkamer: Rega Cursa/Exon/Planet (3de gen)/DAC-R/P2 (upgraded), Totem Hawks, Sonos Connect, Raumfeld connect 2. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer&badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira1&3+Planet+Radio1. MF V-DAC+PSU 1st gen. Sonos connect)

Jan

Ik heb de Rega Brio versterker, Rega Fono MC en Apollo CDP CD speler. Luidsprekers zijn de Fyne Audio F501. Bekabeling zijn van Atlas, de Equator serie.

Vind de set prachtig spelen. Niks geen last van scherpe of boembas.
Want ik fijn vind van Rega is de eenvoud, geen overbodige luxe, puur in dienst van de muziek.
Rega Brio, Rega Apollo CDP, Rega Fono MM mk3
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Core Function interlink
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Hannibal

Quote from: Jan on February 26, 2020, 16:45:48 PM
Ik heb de Rega Brio versterker, Rega Fono MC en Apollo CDP CD speler. Luidsprekers zijn de Fyne Audio F501. Bekabeling zijn van Atlas, de Equator serie.

Vind de set prachtig spelen. Niks geen last van scherpe of boembas.
Want ik fijn vind van Rega is de eenvoud, geen overbodige luxe, puur in dienst van de muziek.

Mooie set! Wat moderner dan de mijne :)
Je bent er denk ik ook best actief mee bezig? Gezien de gaia’s en zo?

Kende de luidsprekers niet, maar lijken me erg innovatief (IsoFlare, BassTrax Tractrix Diffuser System).
Ze zullen ook wel dynamisch zijn, gok ik, titanium dome in die IsoFlare, hmmmmm...

Nooit trek gekregen in een platenspeler van Rega?
Niet dat pro-ject verkeerd is, maar het is Rega’s terrein boven alles, tenslotte ;)

Leuk!
AUDIO: Woonkamer: Rega Cursa/Exon/Planet (3de gen)/DAC-R/P2 (upgraded), Totem Hawks, Sonos Connect, Raumfeld connect 2. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer&badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira1&3+Planet+Radio1. MF V-DAC+PSU 1st gen. Sonos connect)

Jan

Mijn Rega set is van 2017 als opvolger van de Myryad M-serie. De Myryad set had ik in 1999 aangeschaft.
Heb wel eens gekeken naar de Rega P6 + Ania, maar de Pro-Ject heb ik nu bijna 19 jaar en is nog steeds goed. Mijn vrouw vindt het een mooie platenspeler, qua uiterlijk en wil hem graag houden.
Fyne Audio is opgericht door ex-werknemers van Tannoy. Kreeg korting op de luidsprekers en daarvan heb ik de IsoAcoustics Gaia III aangeschaft. De luidsprekers kunnen nu beter tegen een stootje dan met spikes eronder. Ze vallen minder makkelijk om.
Op de ongebruikte in-/uitgangen heb ik AudioQuest Noise Caps geplaatst. Ik hoorde een positieve resultaat daardoor, maar op sommige fora kun je dat beter niet schrijven zonder dat je wordt aangevallen. Zelfde is het met bekabeling.
Ik vind het leuk om me daarmee bezig te houden.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Nb

Quote from: Jan on February 27, 2020, 15:55:34 PM
Op de ongebruikte in-/uitgangen heb ik AudioQuest Noise Caps geplaatst. Ik hoorde een positieve resultaat daardoor, maar op sommige fora kun je dat beter niet schrijven zonder dat je wordt aangevallen. Zelfde is het met bekabeling.

Ik heb dopjes, die ze op stokjes van vliegers doen, op ongebruikte in/ uit gangen,  die passen precies en houden stof & corrosie tegen.

Hannibal

Quote from: Jan on February 27, 2020, 15:55:34 PM
Mijn Rega set is van 2017 als opvolger van de Myryad M-serie. De Myryad set had ik in 1999 aangeschaft.
Heb wel eens gekeken naar de Rega P6 + Ania, maar de Pro-Ject heb ik nu bijna 19 jaar en is nog steeds goed. Mijn vrouw vindt het een mooie platenspeler, qua uiterlijk en wil hem graag houden.
Fyne Audio is opgericht door ex-werknemers van Tannoy. Kreeg korting op de luidsprekers en daarvan heb ik de IsoAcoustics Gaia III aangeschaft. De luidsprekers kunnen nu beter tegen een stootje dan met spikes eronder. Ze vallen minder makkelijk om.

Wow... wist niet dat pro-ject zo lang bestond.
Gut begirijp het zeker, ziet er mooi uit man!

Lol... de gaia’s voor extra stabiliteit... ik neem aan dat de ontkoppeling ook een positief effect heeft?

Tja.... bekabeling en forum meningen.

Mijn eerste forum voor hifi daar namen ze al aanstoot als je verschil in DAC’s hoort (terwijl daar toch grote verschillen in zitten) maar ook tussen versterkers waren geen verschillen te horen, dat was allemaal verbeelding. Ik kan me die mening ook voorstellen, maar misschien ligt de oorzaak dan eerder bij de oren. De argumenten waren ook werkelijk van het niveau “geen inzicht”.

Nou, metteen mijn mening dan maar met betrekking tot kabels, hebben we dat ook gehad ;)

Ik geloofde er vroeger niet in dat een power kabel uit kan maken. Na een luistersessie ben ik daar toch iets anders over gaan denken. Bij die maat van me maakte het nl wel degelijk uit, maar was halve test waarbij er direct ook een netfilter tussen kwam. Dus wat is nu wat?
Anyway, mijn nieuwe versterkers wel met forse power kabels aangesloten.
Ik heb niet echt verschillen beluisterd (je schakelt niet even on the fly een powerkabel om) maar bij mij thuis zijn me geen verschillen opgevallen (al kan dat denk ik ook niet, of je moet een fantastisch goed en exact gehoorgeheugen hebben).
Maar klinkt zeker ook niet slechter he.
En ik vind het wel stoer staan ;)

Luidspreker kabels maken ook wel iets van verschil, maar er moet gewoon vooral stroom door kunnen in my book. Er ligt hier 8mm kwadraad dus dat lukt wel. Op de laatste ear naar stroomkabel, zilver & audio quest kabels geluisterd. Lastig op zo’n beurs. Er leken wel verschillen, maar vooral tussen stroomdraad en afgeschermde kabels. Dat begrijp ik al verwachti ik meer van de afscherming in die kabels dan de overige gebruikte “technologie”.

0 punt correctie systemen in de voeding van je systeem: verassend groot (heb ik niet thuis hoor).

Interlinks, vooral stevige connectoren en montage, dan komt het vast goed. Ik geloof niet ik richting gevoeligheid van digitale coaxen (streamer - DAC interlink) overigens, maar sluit ze wel zo aan hoor, why not? Als het mensen een goed gevoel geeft is ook al de helft gewonnen namelijk.

Ik weet dat hier redelijk wat mensen ook verschilen horen tussen ethernet kabels waarmee de streamers aangesloten zijn en er zelfs specifiek bridges (sorry switches, maar ik neem aan met bridge functie, anders begrijp ik het niet, want reduceert anders geen verkeer) tussen plaatsen (tussen streamer en router). Ik ben zelfs via die threat hier terecht gekomen, lol.

Tja, als je daarmee verbetering hoort, gewoon Doen.
Experimenteren is ook leuk en dat begrijp ik zeker.

Ik doe het niet daar het tegen mijn technische hart in gaat.
Bij mij zit er zelfs ernstige andere Rommel tussen, stroomnet adapters.
Ik heb het wel bedraad aangesloten daar mijn buurman bij KPN werkt en volgens mij korting krijgt per draadloos netwerk (en er dus in grossiert).
Ook hier kan bij bedraad afscherming zeker wel enig nut hebben.
Het is voor mij niet zwart wit, maar vooral situatie afhankelijk.

Ondanks mijn technische achtergrond weet ik natuurlijk niet alles en sta altijd (kritisch) open voor redenen, mechanismen en verschijnselen.

Ik geloof heel erg in goede voedingen, dat wel. Ik houd ook adapters weg uit de nabijheid van de stroomvoorziening van mijn set. In principe zouden de apparatuur dit wel weg moeten filteren, maar schakelende voedingen geven best ellendige stijle flanken in de storing. Weghouden is altijd beter dan hopen dat je apparatuur het er uit filtert.

Een beetje discussie vind ik prima, maar elkaar afmaken en onderuithalen vind ik niet passen. We zijn allemaal op onze manier met de hobby bezig en zelf wil ik op voor mij onbekende terreinen graag goed advies, dat probeer ik anderen ook te geven als het mijn expertise is.

Vrijblijvend natuurlijk.

Jan

Rega komt met de io-versterker. Deze versterker zit qua prijs onder de Brio, maar wel van hoge kwaliteit.
http://www.rega.co.uk/io-amplifier.html
Meze Audio 99 Classics

Hannibal

Ja... had hem gezien.

Vond het wel een bijzondere move, zo’n compacte versterker MET koptelefoon en phono ingang.
Volledig analoog.

Het lijkt wel speciaal gemaakt voor hun platenspelers ;)

Jan

In de set System One zit dezelfde versterker in. Verder nog een platenspeler, denk Planar 1, en luidsprekers.
Meze Audio 99 Classics

Marius

Doet sterk denken aan de eerste Naim versterkers.

Hannibal

Naim is ook mooi

Hannibal

Zal mijn luister plekje ook eens tonen

Marius

Hannibal

Quote from: Marius on April 02, 2020, 12:11:36 PM
Fraai!

Thankx...

Ook blij mee.

Waar speel je zelf mee ?

Marius

Quote from: Hannibal on April 02, 2020, 16:08:12 PM
Thankx...

Ook blij mee.

Waar speel je zelf mee ?
Analoog met een Rega P6 en digitaal met een gepimpte NUC. Versterker is een NAIM Supernait met een aparte voeding en speakers zijn Spendors A5 aangevuld met een REL T7i.

SMF spam blocked by CleanTalk