News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 13, 2019, 15:29:24 PM

Previous topic - Next topic

Kingpin

Bedankt !
Heb de link even aangepast.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Toch ff snel troubleshooten ...
Ongeaard aangesloten geeft iets minder brom maar wel hoorbaar.
Geaard aangesloten op m'n verdeelblok met DC Blokker geeft nagenoeg geen brom, dan moet je echt je oor op het apparaat leggen.
Hoorbaar vanaf zo'n 10-15cm ...

Denk dat ik morgen de boel ff ontkoppel en stapsgewijs de aarding aansluit, even kijken wat het doet.

Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Maikel

Klinkt heerlijk in t filmpje Eric, geniet ervan.
Let op dat soms geaard aansluiten zorgt voor een iets minder dynamisch geluid, althans dat is mijn ervaring. Soms kom je er vanuit veiligheidsoverwegingen niet onderuit maar als t niet nodig is...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Kingpin

Vanmorgen het voedingsgedeelte compleet uitgebouwt en aan de hand van wat praktische tips iets aangepast maar heeft niet geholpen.
Onbelast bromt de trafo al ... belast een tikkie meer, ik houd het op de trafo.

Board is nu idd niet geaard (0 aftakking niet naar aarde wel aan massa), kijken of dat wat scheelt.

Onder013

Is het een mechanische brom van de trafo Eric? Is de trafo bevestigd met een non-magnetische bout (bijvoorbeeld koper of kunststof)? Dit voorkomt een magnetisch loop / circuit.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Kingpin

Even terugkomend op de 0 aftakking:

Zonder deze aan aarde te hebben aangesloten loopt het ruisniveau letterlijk mee naargelang het volume omhoog gaat, dat is echt te horen op de luisterplek zelfs !
Ook is het hoog en laag beduidend minder 'nauwkeurig' heb ik zojuist ondervonden.

Ik heb de 0 draad weer verbonden met steraarde en ervaar nu veel strakkere bass en absoluut geen versmering in het hoog, dit is echt geen klein verschil en bovenal ik kan nu het volume opschroeven waarbij de ruis niet hoorbaar is.

Zou dit dan toch te maken hebben met pin3 (tevens shielding van de Tripath)?

Wbt de montage van de trafo, deze heb ik nu 'ontkoppeld' van het chassis en tevens een extra dempend materiaal aan de onderkant aangebracht, hierdoor is de brom door het chassis ook beduidend minder.
De bout is niet magnetisch, maar dat maakt ook niet uit omdat de bout fysiek maar aan 1 kant afgesloten zit aan het metaal, dat wordt anders als beide zeiden op 1 of andere manier met het chassis contact maakt.

Ik luister nu weer een tijdje maar dit klinkt toch wel heel erg lekker zeg, echt verbaast had het niet gedacht.
Als ik weer een bestelling moet doen maak ik gelijk een dc blokker erin en dan vind ik het wel goed:)

Kingpin

Vandaag twee testen gedaan met de Tripath versterker om te kijken hoe deze zich verhoud in een andere configuratie.
Bewust 2 uitersten genomen om duidelijkheid te verkrijgen wat de versterker doet onder deze omstandigheden.

Allereerst een test bij het aansturen van de PAP Quintets om te kijken hoe de versterker zich houdt bij het 'onder controle houden' van 8x 15" speakers (ja je leest het goed  ;D).

foto ter illustratie

Daar kunnen we kort over zijn. Met 2x 70W meer dan voldoende om hard te gaan maar vooral de overbemeten voeding die z'n werk doet om de 15" speakers retestrak te houden ... geen krimp!
We hebben bewust getest met elektronische muziek waarin een elec.bass zat die doorgaat tot onder de gehoorgrens waarbij het geheel zeer mooi overeind blijft zonder een spoortje van vervorming is te horen.

Na diverse muziekstylen kon ik concluderen dat de overall sound erg schoon is en de diverse lagen in de muziek zeer goed bloot worden gelegd zonder dat het geheel 'digitaal' of 'kil' overkomt, verre van zelfs.

De tweede test was om te kijken hoe de versterker zich zou verhouden tot een echt goede eindversterker, de Plinius SA103 getest in mode A/B.

Ook hier vallen dezelfde kernmerken op, zuiver, controle, gelaagdheid, vloeiend en geen spoor van kilheid, al zij het veel minder qua verschillen als bij de eerste test.
'Grootste' verschil vond ik in het laag, dat was 'strakker' met mijn eindversterker maar kwam daardoor ook iets minder 'vol' over.
Ik denk dat wanneer je de twee eindversterkers onafhankelijk had gehoord dat het nog verekt lastig is om een keuze te maken.
Eerlijk gezegd ben ik met het resultaat heel erg blij al had ik niet kunnen dromen dat de versterker zich met deze Plinius kon meten.

Daarnaast waren er nog twee opmerkelijke bevinden w.b.t. ruis en brom.
Ruis ... helemaal niets, dead silence met het oor op de tweeter bij beide systemen, hieruit kan ik concluderen dat mijn Naim ruist in de pre sectie.
Al is het helemaal niet veel, maar weet nu wel waar het vandaan komt.
Dit is overigens totaal niet hoorbaar op de luisterplek, maar toch ...

Idem voor de brom. Ik denk dat ik thuis toch enige last heb van een soort dc op m'n net want bij beide testen zat er nagenoeg geen mechanische (dus niet over de speakers) brom in, dan moest je je oor letterlijk op de behuizing leggen.

Zijn er dan wat dingen te verbeteren ...?
Dat denk ik wel. De versterker voor mijn woonkamer bouw ik alleen nog een dc blokker in en dan voldoet deze meer dan prima.
Een vervolg zal een upgrade krijgen op het pcb board, dat wordt dan de overtreffende trap.
Aan de hand van wat feedback blijkt dat de lineaire regelaar die erop zit kan worden vervangen voor een uiterst nauwkeurige ldo.
De bufferelco's vervangen voor betere exemplaren liefst met verschillende waarden voor betere filter werking.
Een bypass switch voor het ingangsfilter, alhoewel het geen belemmering is qua kwaliteit of dynamiek hebben we geconstateerd.
Hierdoor kan men zelf bepalen of je gefilterd of ongefilterd wil spelen.

Onder013

Mooi resultaat Eric. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de reactie van de eigenaar van de set. Zo te zien zijn in die set 2 Pass labs ingezet. Als die twee vergelijkt met je Tripath en er komt zo'n resultaat uit...... :s

Complimenten voor jouw kennis en vaardigheid Eric
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Kingpin

Quote from: Onder013 on January 04, 2020, 20:42:06 PM
Mooi resultaat Eric. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de reactie van de eigenaar van de set. Zo te zien zijn in die set 2 Pass labs ingezet. Als die twee vergelijkt met je Tripath en er komt zo'n resultaat uit...... :s

Bedankt Henk,

Ik denk niet dat ik 'm met een Pass klasse A kan vergelijken :R
Maar in A/B ben ik erg verrast.

De foto was ter illustratie, stond er ook bij. De getoonde speakers zijn wel hetzelfde.
Als je ze voor het eerst ziet ga je echt eerst ff slikken, wat groot :D

Onder013

Was dat vergelijk met de Plinius toevallig bij Frank2? :)

Als we het dan toch over vergelijken hebben, ben ik wel heel benieuwd hoe de Tripath het doet op de zolderset in de plaats van de Cayin. Heb je al een indruk?

Synergie:

Kingpin

Quote from: Onder013 on January 04, 2020, 22:54:45 PM
Was dat vergelijk met de Plinius toevallig bij Frank2? :)

Als we het dan toch over vergelijken hebben, ben ik wel heel benieuwd hoe de Tripath het doet op de zolderset in de plaats van de Cayin. Heb je al een indruk?
Ja was bij Frank.

Ik heb de versterker nog niet vergeleken met de Cayin.
Ben ik nog wel een keer van plan.

Nb

Heftig luidspreker systeem. :wow: en een mooi resultaat van je eigenbouw tripath.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Marantz cd5000 - Pioneer DVLX50 sacd/dvd -  Pioneer PD 5700 - Quantis digitale radio tuner - BLS B11 Bluetooth receiver.
Head- fi- Sennheiser HD 700 - Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 723, albrecht dab+ radio.

Kingpin

stereotypisch

Leuk om te lezen en proficiat met het bouwen van deze mooie amp!
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

chansig

Quote from: Onder013 on January 04, 2020, 20:42:06 PM
Zo te zien zijn in die set 2 Pass labs ingezet. Als die twee vergelijkt met je Tripath en er komt zo'n resultaat uit...... :s

Zonder Eric tekort te willen doen, want ik heb de kennis die hij heeft nog niet in mijn kleine teennagel zitten....maar dan andersom. Ws zit mijn kennis in zijn kleine teennagel. :D :D :D

Maar zo gek is dat toch niet ? Tenminste vanuit mijn visie vind ik het niet heel verrassend.

Ben eigenlijk meer benieuwd of de bult in de weergave bij Frank weg is.. :D

Gr. Hans