News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 13, 2019, 15:29:24 PM

Previous topic - Next topic

Kingpin

De winter staat op komst en dan begint het altijd weer te kriebelen om wat te bouwen  :)
Ik ga proberen een goede Tripath versterker te bouwen (en dat is al heel wat jaartjes geleden ;D) op basis van een bestaande TA2022 die als eindversterker dienst gaat doen op mijn Naim Unitiqute2.
De meeste componenten zijn al binnen waarop niet bezuinigd is. De voeding wordt linear met 12x2200μF buffer/afvlak, een zwaar overbemeten naar mijn specs custom ringkern transformator met aardscherm, softstart en zeer goede EMI/RFI filtering aan de ingang.

Het board

Mundorf

Het 'hart' 

Custom trafo en softstart

Panasonic DC speaker protection circuit

Alle interne bekabeling van UP-OCC

Interne speakerkabel

Kabel verbindingen met Mundorf krimp

WBT binding posts

Furutech RCA ingangen

Het chassis is volledig zwart aluminium met een 10mm geborsteld zwart front waarin een pushbutton komt (duo led indicator).
Op paar kleine dingetjes na is alles binnen.

En het eerste begin is er.
Gaten zijn gefreest en de achterkant is klaar.

Als je de connectoren monteert dan weet je gelijk waarom de WBT en Furutech connectoren zo duur zijn,  kwaliteit.

De RCA inlets zitten (als het goed is .. fingers crossed) op gelijke hoogte als de ingangen op het moederboard waardoor de verbindingen erg kort zijn (bewust zo gedaan).
En voordat er vragen komen dat rood/wit verkeerd om zitten, dit is bewust zo (spiegelbeeld) Rood is Rechts, Wit is Links. Als je ervoor staat is het dus goed (of ik moet aan weekend toe zijn ..  ;D).
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Nb

Leuk idee. Zo'n Tripath versterker vind ik een interessant ding, met deze mooie onderdelen ben ik zeer benieuwd hoe dit gaat spelen.

stereotypisch

Gaaf Kingpin, mooie chassis delen zijn dat.
De Furu’s ken ik niet maar zien er fraai uit (ben zelf wel Mundorf fan voor speaker terminals).

Ik ken het Tripath principe niet, is het een chip amp?
Zitten er mosfets in?
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Kingpin

Quote from: stereotypisch on December 13, 2019, 16:29:26 PM
Gaaf Kingpin, mooie chassis delen zijn dat.
De Furu’s ken ik niet maar zien er fraai uit (ben zelf wel Mundorf fan voor speaker terminals).

Ik ken het Tripath principe niet, is het een chip amp?
Zitten er mosfets in?

Klasse T monitort dmv processing voortdurend het inkomende signaal welke voortdurend de schakelingen bijstuurd.
De taktfrequentie ligt daarom ook niet vast (wat ook weer een nadeel is wbt emc/rfi).

De klasse T amp is heel erg lineair qua THD(%) over nagenoeg de gehele bandbreedte en vermogen waarbij de vervorming binnen 0,1% blijft bij 90W en 0,01% bij 70W.

Klasse D

Klasse T

TA2022 citaat:
QuoteThe TA2022 Audio Amplifier Module driver and power stage are integrated in the TA2022 IC, this simplifying the amplifier design. The main role of the driver stage is to provide VGS voltage for the output MOS‐FET transistors.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Onder013

Mooi en interessant project weer Eric.

Met de Tripath heb ik ooit kennis gemaakt tijdens een open dag van de draaitafel goeroe Henk uit Sneek (hij ruste in vrede). Het was destijds (2002?) nog vrij nieuw. Mensen keken wat meewarig toen die kleine dingen werden aangesloten op joekels van luidsprekers. En wat een sound!!!!
De mooiste combinatie was met de Klipsch Heresy.

Veel plezier met het bouwen en dan met het luisteren Eric
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Kingpin

Bedankt Henk. Ik ben zelf ook zeer benieuwd.

Maikel

Mooi project weer Eric, ik ga het weer met interesse volgen. Succes met de voorbereidingen en bouw
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Kingpin

Bedankt Maikel.

Gisteren de bodemplaat gaten geboord en het mainboard even doorgemeten wbt aarding van de Tripath zelf.
Daar moet ik nog even over nadenken hoe ik dat aan ga pakken vanwege technische redenen.

Maikel

Aarding is niet te onderschatten belangrijk dus ik snap dat je daar even een aanvalsplan voor maakt.
Ik heb hetzelfde gedaan tijdens mijn project.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

AudioEnZo

Gaaf project, succes met bouwen en ben benieuwd naar het eindresultaat  :clapping:

Kingpin

Bedankt Rene,

Vandaag de afschermkap voor de trafo aanpassen want er komt nogal een tros draden uit ;)
Hoop dat ik ze niet hoef te verlengen, maar ben er bang voor (extra werk).
Het geheel past in iedergeval wel zoals ik had gehoopt.

Kingpin

Zo, de onderdelen zitten erin, nu alleen nog wat bedrading en dan meten wbt de beste oplossing is voor de aarding.

Om het geheel toch passend te krijgen moest de transformator op z'n zijde ;D

Kingpin

Vandaag nog even de pushbutton aan de voorzijde uitfrezen.
Ben er nog niet overuit of ik deze in het centrale midden zet of toch op ongeveer 1/3 van onderen ...

Nb

Ziet er bijzonder goed & netjes uit. Wat is het vermogen ongeveer?

Kingpin

Bedankt.

Vermogen is:
Output power per channel: 60W 8 Ohm (@ THD+N 0.1%) / 90W 4 Ohm (@ THD+N 0.1%)
Dat is nagenoeg het dubbele als wat ik nu heb, maar waar ik meer in geinteresseerd ben is de voeding.
Als je bekijkt welke zij aanraden vond ik na berekening deze vrij krap, kon net en dan heb je het wel mee gezegd. Vandaar de custom voeding.