News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Warmte kan een defect aan een MC-element veroorzaken

Started by Onder013, July 28, 2019, 17:31:13 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Er gaat al even een bericht rond over de schade aan een element als gevolg van de warmte.
Wat een fabeltje leek wordt nu als een terechte waarschuwing bevestigd door onder andere hr AJ vdHul. De spandraden van het element kunnen het begeven door overdadige warmte. Het gaat volgens de informatie om MC-elementen

Fabrikant Phasemation vermeldt de temperatuurgrenzen van 20 tot 26 graden C in de manual: http://www.phasemation.com/img/pdf/P-1G_manual_eng.pdf

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Krijg je de schade alleen bij het afspelen tijdens hogere omgevingstemperatuur of ook als je het niet gebruikt?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Specificaties gelezen. Blijf het bijzonder vinden dat de fabrikant een temp bereik van 6 graden aangeeft.
Ik snap dat spandraden en andere materialen temperatuur gevoelig zijn maar dit is een beetje extreem.

Desalniettemin een goede reminder dat je waarschijnlijk wel andere prestaties bij andere temperaturen hebt.

Verder lijkt me dit een mooi element, heb je deze zelf in je bezit Henk?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on July 30, 2019, 13:22:35 PM

Verder lijkt me dit een mooi element, heb je deze zelf in je bezit Henk?

Nee. Ik ben juist overgestapt naar MM in een arm die voor dit element is ontworpen:
Shure M97Xe en een SME 3009 series III.
Hiervoor had in een ATOC9 MC in de SME 309.
Qua technische specificaties een uitstekende combinatie, maar ik miste de swung en warmte die ik nu wel hoor met de huidige combinatie.
Ik heb overigens met geen enkel MC-element dat ik heb gehad, last van defecte spandraden ervaren.
Het bericht over de defecte spandraden kreeg ik door van een audiovriend die totaal into vinyl is en ook daadwerkelijk kennis en ervaring heeft.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Onder013

Quote from: Jan on July 28, 2019, 20:40:34 PM
Krijg je de schade alleen bij het afspelen tijdens hogere omgevingstemperatuur of ook als je het niet gebruikt?

Goeie vraag, maar ik weet het antwoord niet.
Ik heb wel tijdens een periode van warmte nu al wat jaren terug twee keer een defect MC element gehad. Onverklaarbaar defect en ook de fabrikant (AT) kon geen oorzaak vinden. Beide keren kreeg ik van de importeur een nieuw exemplaar. :thumbsup:

Groetend,
Henk

Groetend,
Henk
Synergie:

Maikel

Quote from: Onder013 on July 30, 2019, 15:43:46 PM
Nee. Ik ben juist overgestapt naar MM in een arm die voor dit element is ontworpen:
Shure M97Xe en een SME 3009 series III.
Hiervoor had in een ATOC9 MC in de SME 309.
Qua technische specificaties een uitstekende combinatie, maar ik miste de swung en warmte die ik nu wel hoor met de huidige combinatie.
Ik heb overigens met geen enkel MC-element dat ik heb gehad, last van defecte spandraden ervaren.
Het bericht over de defecte spandraden kreeg ik door van een audiovriend die totaal into vinyl is en ook daadwerkelijk kennis en ervaring heeft.

Groetend,
Henk
Ooh echt? Je bent van een MC naar een MM element overgestapt?
Dat hoor je niet vaak, maar als je happy bent (anders had je t niet gedaan verwacht ik) dan is dat heel goed natuurlijk.
Een bak aan detail en dynamiek als het niet swingt schiet inderdaad niet op

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on July 30, 2019, 18:11:58 PM
Ooh echt? Je bent van een MC naar een MM element overgestapt?
Dat hoor je niet vaak, maar als je happy bent (anders had je t niet gedaan verwacht ik) dan is dat heel goed natuurlijk.
Een bak aan detail en dynamiek als het niet swingt schiet inderdaad niet op

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mijn droom draaitafel was de Michell Gyro met de SME309 arm. Die is er ook gekomen en ben echt jaren bezig geweest om deze naar m'n zin te laten spelen. Het is nooit echt gelukt ondanks de wisselingen van phono-pre, interlink, ondergrond en diverse tweaks.
Toen een liefhebber mij bijna smeekte of hij de draaitafel mocht overnemen, aarzelde ik geen moment (nou ja één momentje dan).

Vervolgens een tijd aan de gang gegaan met de Thorens TD125: ook te strak naar m'n zin.
Dan een Linn LP12 voorzien van alle upgrades op bezoek: prachtig, maar not my cup of tea.
Ergens in een hoek had ik nog een Thorens TD160 staan en die maar eens op gang gebracht. Woww, dit is wat ik al jaren zocht.

Helemaal happy met deze draaitafel (TD160MK2, Linn Valhalla voeding, SME Series 3 arm, Shure M97xE element met Jico Sas stylus, laag capacitieve dhz interlink).

Groetend,
Henk
Synergie:

Maikel

Quote from: Onder013 on July 30, 2019, 19:16:33 PM
Mijn droom draaitafel was de Michell Gyro met de SME309 arm. Die is er ook gekomen en ben echt jaren bezig geweest om deze naar m'n zin te laten spelen. Het is nooit echt gelukt ondanks de wisselingen van phono-pre, interlink, ondergrond en diverse tweaks.
Toen een liefhebber mij bijna smeekte of hij de draaitafel mocht overnemen, aarzelde ik geen moment (nou ja één momentje dan).

Vervolgens een tijd aan de gang gegaan met de Thorens TD125: ook te strak naar m'n zin.
Dan een Linn LP12 voorzien van alle upgrades op bezoek: prachtig, maar not my cup of tea.
Ergens in een hoek had ik nog een Thorens TD160 staan en die maar eens op gang gebracht. Woww, dit is wat ik al jaren zocht.

Helemaal happy met deze draaitafel (TD160MK2, Linn Valhalla voeding, SME Series 3 arm, Shure M97xE element met Jico Sas stylus, laag capacitieve dhz interlink).

Groetend,
Henk
Mooi verhaal zeg, nu snap ik wat je bedoeld.
Ik vind dat juist mooi, dat strakke. Heeft m’n TD-2001 ook volgens mij. Dat in combi met de speciale vering en een heel dynamisch element was dat voor mij destijds een winner combi.

Je hebt nu de sme 3009 arm toch?
Shure elementen heb ik bijna legendarische recensies van gelezen, schijnt bijzonder te zijn.
Is de TD-160MK2 een tussenwiel tafel?
Zelfde principe als Gerard tafels waar men ook zo lyrisch over is?
Is het vooral PRaT (pace, rhytm and timing) wat ie zo goed doet?

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on July 31, 2019, 05:05:43 AM

Je hebt nu de sme 3009 arm toch?
Shure elementen heb ik bijna legendarische recensies van gelezen, schijnt bijzonder te zijn.
Is de TD-160MK2 een tussenwiel tafel?
Zelfde principe als Gerard tafels waar men ook zo lyrisch over is?
Is het vooral PRaT (pace, rhytm and timing) wat ie zo goed doet?

Dit is de SME 3009 Series iii die ik heb:

De Thorens TD160 is een snaar aangedreven sub-chassis speler.
Het subchassis hangt aan 3 spiraalvormige conische veren. Dit is dus een andere oplossing dan bij jouw Thorens. Daar staat het sub-chassis op (blad)-veren. Het voordeel is dat het een minder nauwkeurige afstelling vereist. Je raadt het al - de afstelmogelijkheden zijn bij de bladveren minder uitgebreid.

De afstelmogelijkheden van de veren van de TD160 zijn voor een flink deel verantwoordelijk voor de klank van de draaitafel. Het vergt wel heel wat geduld, gepiel, frustratie en weten wat je wilt bereiken.

Groetend,
Henk
Synergie:

Maikel

Quote from: Onder013 on July 31, 2019, 17:02:38 PM
Dit is de SME 3009 Series iii die ik heb:

De Thorens TD160 is een snaar aangedreven sub-chassis speler.
Het subchassis hangt aan 3 spiraalvormige conische veren. Dit is dus een andere oplossing dan bij jouw Thorens. Daar staat het sub-chassis op (blad)-veren. Het voordeel is dat het een minder nauwkeurige afstelling vereist. Je raadt het al - de afstelmogelijkheden zijn bij de bladveren minder uitgebreid.

De afstelmogelijkheden van de veren van de TD160 zijn voor een flink deel verantwoordelijk voor de klank van de draaitafel. Het vergt wel heel wat geduld, gepiel, frustratie en weten wat je wilt bereiken.

Groetend,
Henk
Heb ik altijd een waanzinnig mooie arm gevonden, vooral in goud
Zorgen denk jij die specifieke veren voor dat bepaalde geluid wat je zo lekker vind?
Kan me helemaal voorstellen dat je wel engelengeduld moet hebben haha. Ik hoor net dat jij dat dus (ook) hebt

Leuk om je passie door je uitleg te lezen. Bedankt voor de uitleg, ik leer graag bij en vind t extra leuk dat je dat met passie verteld. Leuk he onze hobby

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m