News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Weerstanden test/review - Resistor review

Started by stereotypisch, November 26, 2018, 19:25:28 PM

Previous topic - Next topic

Kingpin

Zie spec ...

https://www.vishay.com/docs/31027/cmfmil.pdf

Zelf gebruik ik de RN60D's mil-spec. in het signaal pad ... erg goed, maar ook heel erg 'eerlijk'.
Voor de prijs een no-brainer.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

stereotypisch

Quote from: Kingpin on August 23, 2019, 23:58:50 PM
Zie spec ...

https://www.vishay.com/docs/31027/cmfmil.pdf

Zelf gebruik ik de RN60D's mil-spec. in het signaal pad ... erg goed, maar ook heel erg 'eerlijk'.
Voor de prijs een no-brainer.

Thanks KP,

waardevolle info, ik zal er terzijnertijd is wat van bestellen
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Kingpin

Quote from: stereotypisch on August 24, 2019, 16:03:03 PM
Thanks KP,

waardevolle info, ik zal er terzijnertijd is wat van bestellen
Voor wat het waard is ... Nelson Pass gebruikt ze ook voornamelijk in z'n designs.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

stereotypisch

Heb vandaag een paartje Allan Bradley’s geprobeerd.

Dit zijn 2W carbon films.
De Allan Bradley staan er om bekend om wat noisy te zijn tov goede metal films.

Ook staan ze er om bekend tov metal films om het geluid wat voller en warmer te doen laten klinken.

Hoeveel is hier van waar?
(al moet je maar niet te veel van mijn woord aannemen want mijn electrotechnische kennis is gewoon zeer beperkt).

Ik heb nu de uitgangsweerstanden van het Pyon Sound line stage schakeling van 1K Ohm vervangen voor de Allan Bradley’s.
Hier zaten PRP metal films 0,5W.

Geluid is idd voller, warmer wil ik niet direct zeggen, het klinkt op zich wat spectaculairder omdat de soundstage wat groter is, ook is de pinpointing van instrumenten mooi(er) te noemen, alsook de plaatsing van stemmen en instrumenten is beter.

Echter,
Deze sound gaat toch weer richting luistermoeheid, kan wat ‘lawaaierig’ overkomen.

Is dat de ‘noise’ van de NOS carbon’s?

Ik laat ze er nog even inzitten, moet misschien nog een beetje inspelen (al geloof ik niet dat dat een wereld van verschil maakt) en dan vervang ik ze gewoon weer voor metal films denk ik.

a bit too much.

Ga er maar geen cijfer aangeven daar mijn pre eigenlijk niet de ideale ‘testbak’ is, zie ook de aangepaste eerste post met toevoegingen die dit verder toelicht.

Kingpin

Quote from: stereotypisch on September 02, 2019, 16:03:41 PM
Geluid is idd voller, warmer wil ik niet direct zeggen, het klinkt op zich wat spectaculairder omdat de soundstage wat groter is, ook is de pinpointing van instrumenten mooi(er) te noemen, alsook de plaatsing van stemmen en instrumenten is beter.
Vaak gaat dit niet samen ... een voller/warmer geluid waarmee de pinpointing/plaarsing toeneemt.
Wat is 'voller'? Meer 'druk' op bepaalde frequenties?

Ben benieuwd als je de mill spec Dale RN60 eens probeert :R

stereotypisch

Quote from: Kingpin on September 02, 2019, 16:49:07 PM
Vaak gaat dit niet samen ... een voller/warmer geluid waarmee de pinpointing/plaarsing toeneemt.

Dat kan ik beamen, ze zijn ook niet perse warmer klinkend vind ik, maar wel wat voller tov de metal films, gek genoeg is de soundstage groter en de plaatsing van de stem spot on gebleven.
Je hoort de instrument scheiding ook wat beter alleen is het allemaal wat ‘much’, er treed wederom luistermoeheid op.

Ik vind het moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen, het is overduidelijk minder erg als met de AN’s maar zeker erger dan met de PRP’s, weird.

De PRP is het stage wat kleiner, het mid wat gedempter en daar de stage wat kleiner is is de scheiding van instrumenten wat minder prominent als met de Allan Bradley’s.

Dat doen ze dan dus wel heel fraai.

Zou het ‘lawaaiige’ iets met de noise floor te maken kunnen hebben?

Ik weet dat niet want kan dat niet meten, wel kan ik horen dat het minder aangenaam klinkt.

Heb trouwens de review aangepast.

stereotypisch

Quote from: Kingpin on September 02, 2019, 16:49:07 PM

Voller in de zin van een grotere presentatie waardoor het geheel wat voller klinkt met een behoorlijke dynamiek.

De Dale RN60 wil ik idd gaan bestellen, heb je een link toevallig?

Het is trouwens bizar hoezeer mijn pre, zeker op de laatste weerstanden in het signaalpad reageert.
Dat dat zo een verschil in presentatie maakt.. waarschijnlijk zou een technisch onderlegt iemand dit aan mijn ‘niet goed kunnen luisteren’ toeschrijven.
Maar toch is het duidelijk hoorbaar en mijn ‘spouse’ een professioneel muzikant, vertelde het mij ook, lawaaierig.
Bizar.
Ik vermoed dat in het circuit, de verschillende schakelingen verschillend reageren op verschillende typen en Wattages weerstanden, helaas heb ik de kennis niet om dit identificeren.

Kingpin

Kingpin

Deze kwam ik tegen aangezien ik heel misschien weer een groot project ga opstarten.

stereotypisch

Ebay verkoper gevonden voor de Dale, heb er 2 nodig van 1K Ohm maar gaan alleen per 40, ook goed, zet ik de rest wel op mp of ebay.

stereotypisch

Quote from: Kingpin on September 02, 2019, 18:17:21 PM
De Dale kun je gewoon het beste bij Mouser bestellen.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vishay-Dale/RN60E9900BB14?qs=sGAEpiMZZMu61qfTUdNhGy2XqlsoYCVGEZT%2Fzj2ERb4%3D

Let even op hoe de code is opgebouwd (staat in de specs).
ah top, dit is 990Ohm
prima als ik 1K nodig heb denk?
thanks

dan laat ik die op Ebay wel schieten want wat moet ik met 40stuks

Maikel

Die 10 ohm is 1%, meestal zijn je weerstanden 10 of 5% tolerantie (verschil tussen opgegeven en daadwerkelijke waarde), soms 3%
Die 1% is dus geen enkel probleem, tenzij je een exacte waarde moet hebben, bijvoorbeeld in een symetrische schakeling, en dan nog zit je volgens mij goed.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

stereotypisch

thanks, duidelijk.

Trouwens wat is jullie mening qua burn-in tijd, de Allan Bradley’s zijn wel nieuw, hebben nu zo een 3 uur gehad en klinken dus nog wat schreeuwerig maar doen andere dingen wel weer heel goed, even de kans geven nog?

stereotypisch

Het lijkt trouwens iets bij te trekken het ‘schreeuwerige’, (beetje een ‘randje’ zeg maar) ik geef het dus nog even de tijd, klinkt namelijk wel erg fraai met de Allan Bradley’s qua soundstage, dynamiek en plasticiteit.
We gaan het zien.

(de kans is ook groot dat het brein gaat wennen aan de nieuwe sound, grap is dat ik meerdere exemplaren heb die nagenoeg hetzelfde meten dus stel dat ik na 100 uur er van overtuigd ben dat het is ingespeeld zou de nieuwe dus weer dat randje moeten hebben, kan ik dus testen of my mind playing tricks with me or not)

Maikel

Dat schreeuwerige had ik met de Tesla buizen. Dat klonk qua details, soundstage en vooral laag veel beter maar het had een beetje zo’n loudness effect, heel erg goed te vergelijken met jouw ‘schreeuwerig’ verhaal. Klinkt mij bekend in de oren.
In het geval van de Tesla’s heb ik ze toen zo’n 30-50 uur gegeven en toen was ik er wel helemaal klaar mee.
Ik denk dat als dat scherpe randje eventueel weg gaat, waarbij ik ook bang ben dat je brein dat randje gewoon weg denkt, dat je de andere eigenschappen uiteindelijk als onnatuurlijk niet gaat waarderen.

Ik zie dat een beetje als vorig jaar had ik door een ongelukje een grote kras midden in m’n gezichtsveld op m’n brillenglas zitten. Na ongeveer een maand, ik draag dagelijks, zag ik die kras niet meer. M’n brein had dat echt weggefilterd. Apart maar echt waar. Ik denk dat ons brein dat ook met gehoor doet.
Ik ben bijvoorbeeld bijna doof aan één oor maar ik merk dat bijna niet, daardoor vind ik diepte en breedte in een soundstage minder belangrijk en is de natuurlijkheid en fase voor mij veel belangrijker. Beetje zoals een blinde beter kan voelen zeg maar

In ieder geval is de test wel een goede om de inspeeleffecten te testen maar wat je ook zou moeten doen is daarna dezelfde oude weerstanden die je hiervoor had er weer inzetten en dan ben ik wel benieuwd welke verschillen je waarneemt. Ik verwacht dat je in je oude weerstanden de eigenschappen die de nieuwe Bradley’s teveel/niet hadden ineens erg gaat waarderen, ben benieuwd

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m