News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Weerstanden test/review - Resistor review

Started by stereotypisch, November 26, 2018, 19:25:28 PM

Previous topic - Next topic

stereotypisch

Luter’s (aka stereotypisch) doorlopende weerstanden review:

Volgende is bijzonder niet wetenschappelijk en subjectief! en slechts een indicatie wat voor klank de weerstanden getest kunnen geven, if any.

Voor diegene van hen die dit lezen en ook graag modificeren en daar het nut van inzien deze review.

Door vergelijk van verschillende weerstanden in mijn voorversterker, ben ik van mening dat er best veel klankverschil is.
Deze ervaring door middel van trial and error.

â€"â€"â€"â€"â€"
Edit 21-8-19

Door vergelijk van mijn voorversterker met andere, ben ik er achter gekomen dat mijn Pyon Sound Iris One Se behoorlijk wat kleuring heeft, (iets mid elevatie?)

Wat betekend dit voor de review?

Dat het karakter van mijn voorversterker (niet neutraal) niet los gezien kan worden van hoe de verschillende weerstanden presteren hierin.

Neem dit mee in de beoordeling die ik geef aan de verschillende weerstanden, Carbon’s en tantalums lijken minder neutraal dan metal films en kunnen in mijn pre wat te veel midverzadiging geven.

Ik heb daarom wat aanpassingen gemaakt en wat scores licht veranderd.

eind edit
â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

De testbak

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

REVIEW:

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

De Amtrans AMRG carbon film 2 Watt weerstanden.

Een carbon film van het Japanse Amtrans, gold plates leads.
Een ‘audio’ weerstand.
Amtrans beschrijft deze weerstand zelf als ‘open and bright’..
en dat is niet gelogen,

wat een £$$¥%## rottig effect geeft deze Amtrans op een (mijn) buizen sound set.
Ik wil het niet uit zijn verband trekken, overkomen als overdrijverig, maar deze weerstand was het meest debet aan het vollopen van het midhoog in mijn situatie zo is gebleken, ik heb meerdere malen getest met en zonder en het effect was niet gering, nu ben ik er ook achtergekomen dat op sommige plekken in het circuit er meer duidelijk verschil waarneembaar is dan op andere plekken, in mijn situatie gebruikte ik de Amtrans op 2 verschillende plekken, 1 van 1M Ohm op de uitgangsweerstand parallel aan een 1K Ohm en 1 ook in het signaal pad en ook van 1M Ohm, dit zijn natuurlijk enorme waardes, hetgeen eventueel het behoorlijke verschil door mij waargenomen kan verklaren (voor de sceptische mensch ben ik sowieso gek, en dat is prima).

Ik zal iig nooit meer Amtrans gebruiken, aan 8â,¬ per weerstand is dit ook zeker een overprised £$$££#% ding wat mij betreft.

Ik ga er maar een cijfer aan geven:

Sound: 2
Correct qua specificaties: 8
Prijs: 1

Amtrans AMRG 2Watt carbon film: 4-

â€"â€"â€"â€"â€"â€"
Toevoeging 02-09-19
De Amtrans lijkt dus geen neutrale klankkleur te hebben, maar (behoorlijk) wat nadruk te leggen op mid tot midhoog frequentie bereik.
Mocht dit in je setup wat gedempt zijn zou de Amtrans toegepast in een circuit van je voorversterking misschien soelaas bieden, dan zou de score wellicht (behoorlijk) omhoog kunnen.
Maar in mijn pre echt een 2, zo slecht is de match, ook op verschillende posities geprobeerd en vergeleken

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

Takman carbon film 1 Watt.

Het eveneens Japanse Takman is een bekende speler op de audio markt, de weerstanden (assorti van metal film en carbon film) worden veelvuldig toegepast in de meest voorkomende audio merken, en met reden.

De Takman carbon heb ik getest en is blijven zitten, deze vervingen de PRP audio weerstand (USA) metal 0.5Watt.

Wat ik kan zeggen over de Takman weerstanden dat ik vind dat de Takman een mooi gebalanceerd en natuurlijk geluid geven, zij het met wat gedempter karakter dan de PR metal films die zij vervingen, die klinken iets opener.
Wel is de Takman wat voller van klank en geeft iets meer klankkleur dan de 0.5W PR metal films, de PR lijken iets neutraler maar wat dunner in het mid.
Ik vind de Takman een aanrader om (wat) van te gebruiken.
De prijs is zeer redelijk aan net geen paar euro per weerstand voor de 1 Watt versies.

Sound: 7+
Correct qua specificatie: 8
Prijs: 7,5

Takman carbon film 1 Watt; 7.5

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

Audionote magnetic tantalum 2 Watt en 1 Watt

Wederom een Japanse weerstand van het alom bekende Audionote.
Een tantalum, en dan de oudere magnetische versie, inmiddels NOS.

Dit is een gevalletje Amtrans all over again, samen met de Amtrans waren deze weerstanden debet aan het verder aanzetten van de midrange presentatie van de Pyon Sound pre.

Ik had de Audionotes op behoorlijk wat plekken toegepast waaronder ook de uitgangs weerstanden en weerstanden in het laatste deel van het signaalpad.

Zij hadden daar duidelijk veel invloed op de sound en allesbehalve positief.

Het midhoog liep vol van oververzadiging tot echt niet prettig klinkend, het zijn wel weerstanden die de bas wat voller doen laten klinken, in het lage domein scoren ze niet slecht wat dat betreft en qua sound wel wat beter dan Amtrans maar niet veel.
Laatste keer dat ik deze ooit gebruik.

De weerstanden met een prijs a 20â,¬ per weerstand zijn overprised imo.

Sound: 4-
Correctheid qua specificaties: 8.5
prijs: 2

Audionote Tantalum 1 Watt en 2 Watt magnetics: 5
â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"
Toevoeging 02-09-19
Net als bij de Amtrans lijkt de Audionote dus ook geen neutrale klankkleur te hebben, maar nadruk te leggen op mid tot hoog frequentie bereik (met wel een mooi laag) mocht dit in je setup wat gedempt zijn zou de Audionote toegepast in een circuit van je voorversterking misschien soelaas bieden, dan zou de score wellicht (behoorlijk) omhoog kunnen.
De AN zijn wel wat neutraler dan de Amtrans maar niet heel veel

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"-

PR audio 0.5 Watt metal film PR9372.

Het Amerikaanse PRP audio maakt bijzonder goede en zeer betaalbare metal film weerstanden.

Mr Park, de ontwerper van mijn Pyon Sound voorversterker heeft de PRP samen met Wikame door het hele ontwerp doorgevoerd, blijkbaar heeft hij dat niet voor niets gedaan, er is zeker een signatuur herkenbaar, met de PRP metal op belangrijker plekken in het signaal pad geplaatst en de Wikame carbon op de wat minder belangrijke.
Dit waarschijnlijk om wat tegenwicht te bieden aan de wat donkerder qua sound klinkende carbon weerstanden.

De PRP zijn zeer kostenbesparend en toch erg goed te noemen, al merk je wel dat een 1 Watt of 2 Watt weerstand meer met het geluid doet, of dat altijd gewenst is kun je je afvragen.
De PR klinken wat dun in vergelijk met Takman carbon en metal.
Maar voor het geld toch echt wel mooi en wat dat betreft kun je met de PR die toch mooi open klinkt geen buil vallen.

Voor ruim onder 1 euro per weerstand bijzonder aan te raden.

Sound: 7.5
Correctheid qua specificaties: 9
Prijs: 9

PRP audio 0.5 Watt PR9372 metal fim: 8.5

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"-

Audionote silver Tantalums non magnetic 2 Watt.

Wederom een weerstand van het Japanse Audionote.

Inmiddels de AN silver tantalums zo een half jaar in de set gehad en uitgebreid kunnen vergelijken met Charcroft Z-foil weerstanden.

Het hele hosanna verhaal dat ik eerder opschreef (inmiddels weggehaald) kom ik op terug.

De Audio note Silver tantalums non magnetic versie is beter dan de oude magnetics maar hebben nog steeds eenzelfde karakter wat mij betreft.
Zeer open klinkend en mijnsinziens het midhoog (ietwat) aanzettend.
In mijn set pakt dat compleet verkeerd uit na lang luisteren (schade en schande je kent het wel) en moet ik tot de conclusie komen dat de Z-foil veel beter presteerd.
Let wel, als je voorversterker wat te ingetogen presentatie heeft kan de tant
Misschien wel een heel goed resultaat geven.

Ik geef er een nieuwe beoordeling aan meer in lijn met de andere AN tantalums, ik denk dat ik de eerste reviewer ben die (meer) negatief is over de silver tants.

50â,¬ per stuk

Sound 5-
Correctheid qua specificaties: 8.5
Prijs: 2

Beoordeling: 5.5

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

Charcroft Z-foil 0,4 Watt weerstand.

Dit is een 0.4 Watt weerstand van het Engelse Charcroft.

Ik kan vrij kort zijn over de Charcroft.
Mooi gebalanceerd, zij het misschien voor sommige toepassingen een ietwat te gedempt karakter, maar zeker aan te raden als impedantie weerstand over een shunt stappen regelaar voor een volume regeling.

Past zeker heel mooi in een buizenvoorversterker met bv een Takman 0.5Watt carbon film stappen regelaar.

25 â,¬ per stuk.

Sound 7+
Correctheid qua specificaties: 9.5
Prijs: 6.5

Charcroft Z-foil 0.4 Watt: 8-

â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"â€"

NOS Shinkoh non magnetic tantalum 1 en 2 Watt.

Het Japanse Shinkoh, helaas zijn zij gestopt met het maken van deze weerstanden, net als Rubycon’s Blackgate electrolyten (ook NOS) erg geliefd in hoogwaardige apparatuur, het feit dat Kondo, Zanden en vele andere uitsluitend of iig vaak Shinkoh toepaste zegt wel iets denk ik.

Als uitgangsweerstand (2Watt) in mijn SACD speler de X5400es was het een enorm mooie verbetering, meer warmte, volheid en natuurlijkheid dan de standaard metal films die Sony toepaste.

Ik vond dit een super upgrade persoonlijk, zeker qua prijs kwaliteit.

Ook in de Pyon Sound heb ik ze met volle tevredenheid toegepast (6 stuks 1 Watt versie, 3 per kanaal), tov de PRP PR9372 geven ze een rijker en natuurlijker weergave.

Op Hificollective hebben ze nog wat vooraad, 2 Watt rond de 15 euro, 1 Watt rond de 7 euro.

Sound: 9
Correctheid specificaties: 7.5
Prijs: 8

Shinkoh non magnetic tantalum 1 en 2 Watt: 8.5

Bedankt voor het lezen.

Laat me weten wat jullie ervaringen zijn met deze weerstanden (if any) feedback is zeer welkom, meerdere oren, te beter!

En kritische (of zelfs negatieve) reacties, ook prima hoor, ik ben sowieso bijzonder weinig onderricht in de elektro leer en heb zeer veel waardering voor hen die dat wel hebben!

Cheers en happy listening.
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

stereotypisch

de ‘testbak’

De line stage van de Pyon Sound Iris One Se buizen pre, in het voedings gedeelte heb ik niets veranderd qua weerstanden.

Trouwens, ik raad iedereen af ooit iets van Pyon Sound te kopen daar dit bedrijf failliet is en de oud eigenaar, Mr Park, ooit een echt goed ontwerper van heel mooie audio apparatuur, niet betrouwbaar is gebleken daar hij oude voorraad op de internationale markt probeert te verkopen met ‘garantie’ die hij dus helemaal niet meer kan leveren daar het bedrijf failliet is.
Jammer.. Hij maakte wel mooie spullen, waaronder mijn voorversterker.

PS mijn vrouw, die violiste is vind dat ik niets meer aan mijn Pyon Sound mag veranderen zo mooi vind zij het nu klinken, dus dit was het qua ‘upgrades’ aan de Iris one...

Zij zegt:

Het is mooi rond en rustig, laten dus zo!

Kingpin

Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

stereotypisch

Maikel

Interessante materie Simon. Verstandig dat je t nu zo laat
Ga je ook een review schrijven over de verschillende condensatoren die je geprobeerd hebt?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

chansig

Mooi verhaal. Leuk om die passie te lezen. Wel een vraag: Heb je al deze verschillende merken weerstanden op dezelfde plek getest of maakt dat voor de review niet uit ?

Gr. Hans

stereotypisch

Quote from: Maikel on November 27, 2018, 08:10:54 AM
Interessante materie Simon. Verstandig dat je t nu zo laat
Ga je ook een review schrijven over de verschillende condensatoren die je geprobeerd hebt?

Dank je,
nee qua condensatoren heb ik te weinig op dezelfde plekken kunnen testen om een echt goed A/B vergelijk te kunnen maken.

Daarbij zijn de condensatoren die ik gebruik te duur om even van alles meerdere exemplaren te bestellen.

Voor condensatoren staat er een zeer uitgebreide en naar mijn mening betrouwbaar stuk van Tony Gee (speaker ontwerper uit NL) op zijn site:
humblehomehifi (capacitor test).

stereotypisch

Quote from: chansig on November 27, 2018, 08:19:29 AM
Mooi verhaal. Leuk om die passie te lezen. Wel een vraag: Heb je al deze verschillende merken weerstanden op dezelfde plek getest of maakt dat voor de review niet uit ?

Gr. Hans

Hi Hans, dank je!

ja dat maakt zeker wel uit voor een eerlijk vergelijk op zelfde plek in het circuit meten.

Ik had van al de weerstanden in de test dezelfde waardes PRP, daar die er origineel inzaten,
maar van de Audionote non magnetic tants, de Takman’s en de Shinko’s heb ik ook nog eens gelijke waardes, daar kon ik dus mooi mee vergelijken en vandaar dat de Shinko’s ook zo hoog scoren in mijn beleving.

Maikel

Quote from: stereotypisch on November 27, 2018, 12:00:09 PM
Dank je,
nee qua condensatoren heb ik te weinig op dezelfde plekken kunnen testen om een echt goed A/B vergelijk te kunnen maken.

Daarbij zijn de condensatoren die ik gebruik te duur om even van alles meerdere exemplaren te bestellen.

Voor condensatoren staat er een zeer uitgebreide en naar mijn mening betrouwbaar stuk van Tony Gee (speaker ontwerper uit NL) op zijn site:
humblehomehifi (capacitor test).
Thanks, ga de link even zoeken

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

stereotypisch

Ik kan inmiddels een update geven van deze review.

Inmiddels de Audio Note silver tantalum’s 2W goed kunnen vergelijken.

De Audionote tantalum weerstanden hebben een bepaalde uitwerking in mijn buizen pre die best te omschrijven is als het versterken van het middengebied.
Dit kan resulteren in een soort van ‘blooming’ ofterwel oversaturatie in dit domein.

De Z-foils doen dit juist niet of misschien onderdrukken zij dit frequentie bumpje enigszins, resulterende in juist een kleine dip in dit spectrum, hoe dan ook matcht de Z-foil veel beter in mijn pre amp.

Ik denk dat het safe to say is dat de AN weerstanden een nogal elevated effect kunnen hebben op een presentatie, mits gewenst zou dit goed kunnen uitpakken, er zijn zat mensen die de AN’s erg fraai vinden.
In mijn situatie is het olie op het vuur en pakt het compleet verkeerd uit.

Ik geef een cijfer aan de Audionote silver tantalum 2W van een 6- puur gebaseerd van het presteren in mijn set.

Zeker gezien de prijs van wat deze weerstanden kosten kan ik deze weerstanden niet aanraden aan mensen die een set hebben die zeer detailrijk is en een geprononceerd middengebied hebben.

In een wat doffer klinkend ontwerp voorversterker, zou het misschien precies kunnen zijn ‘what the doctor ordered’, but here, not so much...

stereotypisch

Ik zal ook een kleine aanvulling geven op de review (aangepaste openingspost) op het (volgens mij) karakter van de verschillende types weerstanden, door verder luisteren.

Ook zal ik 1 extra type vermelden waar ik nu ervaring mee heb.

Onder013

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

stereotypisch

Kingpin

Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

stereotypisch