News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

KRK systems V-series 6 en 8

Started by Maikel, September 08, 2018, 19:40:38 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Ik wil graag m'n ervaring met deze luidsprekers met jullie delen.
Voordat ik begin even wellicht handig, ik woon ik Bangkok, dus de audiomarkt is hier geheel anders dan in NL, daarom misschien geheel niet of juist wel interessant voor je om verder te lezen
Ik was van vanmiddag in een winkel waar ik eerder een condensator microfoon had gekocht, nu om een microfoon-versterker van Tascam erbij aan te schaffen. Een kabel had ik eerder deze week ook al aangeschaft dus ik kan nu echt beginnen. Waarmee dan?
Nou ik ben bezig met het bouwen van een zgn paneelabsorber in onze HT. Wat die doet is panelen dunne platen op een bepaalde frequentie laten trillen en die energie wordt vervolgens opgevangen en verwerkt door een dempingsmateriaal binnenin deze absorber. Tot zover het technische aspect, als je meer wil weten, vraag maar raak. Ik moet wel eerlijk zeggen, ik doe alles stap voor stap.

Goed ik was daar dus en ik moest wachten totdat ze de tascam (US-1x2) uit t magazijn hadden gehaald.
Als je dan toch aan t wachten bent is t natuurlijk leuk om de zaak (die er volgens mij al een aantal jaren zit) een beetje te verkennen. Ik zag dat ze ook twee verdiepingen extra hebben en op de eerste verdieping hebben ze een studio. Stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of het mogelijk was een kijkje te nemen, dat was zeker mogelijk en in de studio een Mac, een digitale piano en een aantal mixers (die nu ter revisie weg waren) en twee actieve studio monitoren van het merk KRK.
Nooit van gehoord maar die schijnen al 20 jaar studiomonitoren te verkopen las ik vandaag op de site.
Goed, de eigenaar vroeg wat ik wilde horen dus ik denken...

Ok doe maar iets van Dead can dance, het album Anastasis. Dat begint rustig en na zo'n 10-15 sec en dan komt de bas inzetten.
Ik was dus een beetje aan t luisteren en praten, ondertussen beoordelen en constaterend dat de hoge tonen niet scherp en met veel informatie werden weergegeven, ja was m'n conclusie, dat klinkt wel als een -studio- monitor...
Totdat die bas die inzette, en toen viel m'n mond dus letterlijk open, ik stopte met praten en wist even niet hoe ik t had, "wat was dit???"
Ik was totaal flabbergasted, totaal overrompeld. Ik kon alleen uitbrengen "Wow, Wow Wow" en heb een paar minuten met open mond geluisterd naar een album wat ik dacht aardig te kennen.
De reden dat ik dit stuk (van me af.) schrijf is omdat ik echt blij ben hoe m'n set thuis klinkt, maar dat is dus een set met een erg kostbare versterker, kostbare en zeldzame buizen, speciale luidsprekerkabels in bi-wire opstelling en vervolgens best bijzondere monitor luidsprekers die me al enkele decennia veel genoegen verschaffen, en dan denk je ineens... Ik ben zoooooo benieuwd hoe deze speakers bij mij thuis klinken. Tja daar wordt je niet vrolijk van, of juist wel haha.

Om je een idee te geven, mijn speakers zijn in staat de essentie van muziek goed weer te geven met een heel mooi laag-fundament wat veel groter is dan de grootte van de speakers doen vermoeden (ze zijn zonder standaard zo'n 65-70cm hoog denk ik).
Maar wat ik dus met de KRK V-series 8 hoorde stond er gewoon een serieus groot vloerstaand systeem te spelen, terwijl de speakers iets kleiner zijn dan mijn speakers.

Voor zowel hoog als laag units wordt er gebruik gemaakt van kevlar, ik heb geen idee hoe dat met name voor de hoog-units zich verhoud tot mijn esotar tweeters. Verder wordt er gebruik gemaakt van klasse D versterkers in deze speakers (230 W bi-amped) en wordt het wisselfilter middels DSP geregeld. Je kan kiezen tussen 49 DSP presets. Al met al een gigantisch andere benadering.

Na de kennismaking van de series 8 heb ik ook de series 2 (kort) en series 6 geluisterd, waarbij ik twee nummers van John Coltrane heb gehoord. De opstelling was daar verre van ideaal, tussen twee planken gepropt met links en rechts speakers en een muur. En wat ik daar hoorde was ik wederom weer van onder de indruk.
Dit zijn zgn near field monitoren, wat dus inhoud dat je er dicht op dient te zitten, terwijl ik in m'n woonkamer de speakers 3 m uit elkaar heb staan en ik 2 m van de speakers verwijderd zit.

De hebben-hebben factor is wel enorm groot met deze speakers en ik ben voor t eerst sinds ik denk 30 jaar (correctie 30 jaar, geen 20) echt heel erg serieus onder de indruk, vandaar ook dit stukje met hersenkronkels om t een beetje van me af te schrijven haha
Prijs voor een paar is 1300â,¬ dus mijn inziens zelfs de moeite waard om te proberen.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit alles vinden

Link met afbeelding en info: http://www.krksys.com/Studio-Monitors/V8
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Nb

Ik heb KRK's een vrij lange tijd geleden eens gehoord in een muziekinstrumenten winkel, waar ze op de (vrij grote) toonbank stonden te spelen. Ik was echt verbaasd over het laag, wat er uit kwam.

Maikel

Quote from: Nb on September 08, 2018, 19:53:39 PM
Ik heb KRK's een vrij lange tijd geleden eens gehoord in een muziekinstrumenten winkel, waar ze op de (vrij grote) toonbank stonden te spelen. Ik was echt verbaasd over het laag, wat er uit kwam.
Mmmm soortgelijke ervaring dus. Weet je nog of dat ze redelijk wat ruimte om ze heen hadden?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Nb

Ja, zat ruimte, eromheen. Ik ben het niet vergeten, dus het heeft wel indruk gemaakt..

Onder013

Hoe zouden ze bevallen in je huiskamer en wat vind je er van na 2 - 4 weken luisteren? :what:

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Quote from: Onder013 on September 08, 2018, 21:42:02 PM
Hoe zouden ze bevallen in je huiskamer en wat vind je er van na 2 - 4 weken luisteren? :what:

Groetend,
Henk
Ja precies, daar ben ik dus ook enorm benieuwd naar.
Wat betreft die 2-4 weken, het is hier gebruikelijk om direct te kopen, thuis proberen is waarschijnlijk geen optie.

Quote from: Nb on September 08, 2018, 21:41:26 PM
Ja, zat ruimte, eromheen. Ik ben het niet vergeten, dus het heeft wel indruk gemaakt..
Goed te horen!

Ik kon met de stukjes van John Coltrane wel een heel eind de ruimte in kijken dus het zou best eens goed kunnen komen.
Alle reviews die ik kan vinden zijn studio georiënteerd. Niet raar bij een studio monitor haha, maar heb dus eigenlijk geen idee of een studio near-field überhaupt ‘compatible’ is met een woonkamer.
Ik verwacht dat je vooral een heel upfront (tegengesteld aan laidback) weergave houd in je woonkamer. Vraag is of ik dat wel lekker vind klinken en of je er uiteindelijk niet ‘luistermoe’ van zou worden.
Vragen, vragen, vragen

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Nb

Toen ik ze hoorde zat er in de muziekinstrumenten zaak iemand met een synthesizer over te spelen, hoe acoustische zaken of zang zouden klinken, heb ik geen idee van.
Q Acoutics hebben overigens ook keflar in de woofers.
Keek ff op tweakers:

https://tweakers.net/aanbod/1770245/(set-van-2)-krk-systems-rokit-6-(rp-6g2).html

Maikel

Quote from: Nb on September 09, 2018, 10:59:03 AM
Toen ik ze hoorde zat er in de muziekinstrumenten zaak iemand met een synthesizer over te spelen, hoe acoustische zaken of zang zouden klinken, heb ik geen idee van.
Q Acoutics hebben overigens ook keflar in de woofers.
Keek ff op tweakers:

https://tweakers.net/aanbod/1770245/(set-van-2)-krk-systems-rokit-6-(rp-6g2).html
Ah ok. Scherpe aanbieding op tweakers. Dat zijn vorige versie 6 speakers. Goeie deal.

Heb inmiddels een stuk meer info. Dit merk is erg populair bij de beginnende artiest met een studio vanwege de enorm goede prijs/kwaliteit verhouding.
Vooral de laatste versie V8 is volgens mij een goeie deal en dit type bestaat alweer wat meer dan een jaar dus er zit niet enorm veel verloop in. Merk komt uit US.
Wil ik serieus beter dan kom ik bij bijv Genelec uit. Nog een klasse beter is Neumann. Setje Genelec (8050) met redelijke grootte is rond dubbele prijs. Rond 1500â,¬ per stuk. Neumann is daar weer t dubbele van.
Een nearfield schijn je best goed te kunnen gebruiken in een woonkamer heb ik gelezen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Toch even een vervolg aangezien t in m'n hoofd blijft spoken. Even wat conclusies die ik afgelopen dagen gemaakt heb:
* m'n speakers (Sonus Faber Electa) wil ik houden, ben gewoon erg gecharmeerd van mid en hoog.
* heb gedacht mn versterker te vervangen maar ben erg gecharmeerd van t geluid/combinatie met speakers.
* als ik eerlijk ben mis ik een heleboel laag, midlaag is prima maar sublaag is eigenlijk zo goed als niet aanwezig. (soms misschien een beetje wanneer er een kleine roommodes wordt aangesproken misschien, niet gemeten)

Dus een vraag;
Is er een manier om tot zeg zo'n 150Hz de buizenversterker te gebruiken en daaronder een klasse-D amp? En dan moet de laag-unit dus door twee versterkers worden aangestuurd

Ik denk dat dat niet mogelijk is en dat ik dan naar een Sub moet kijken, maar gaat dat goed qua integratie tussen de sound van de SF en de Sub?
Is mini-DSP een goed idee?
En laatste maar belangrijkste vraag: Kun je met een Sub ook echt een strak laag krijgen?

Heb me eigenlijk nooit verdiept, heb zitten kijken naar actieve monitoren; heel gaaf maar kostbaar en waarom zou ik met veel kleinere speakers gaan spelen die waarschijnlijk veel minder muzikaal zullen spelen alleen omdat ik niet tevreden ben met de bas. Heb ook zitten kijken naar een andere versterker, een mooie geïntegreerde en kostbare Gryphon bijvoorbeeld, maar daar geld eigenlijk hetzelfde, waarom alles omgooien als ik alleen in de basregionen een verbetering zoek.

Jongens help, ik ben dringend op zoek naar jullie ervaring.

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Nb

Als het jeukt  moet  je niet krabben, dan wordt het erger.
Je bent toch een ht toestand aan het bouwen?

Maikel

Quote from: Nb on September 14, 2018, 22:38:39 PM
Als het jeukt  moet  je niet krabben, dan wordt het erger.
Je bent toch een ht toestand aan het bouwen?
Wijze woorden, en absoluut 100% waar, maar... ik ben ook maar een mens. Dit is ook meer voor over een half jaar of een jaar. Ik moet daar ook eerst geld voor apart gaan leggen.
Laten we t houden op dagdromen

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

SMF spam blocked by CleanTalk