News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Zelfbouw lattenabsorbers in HT Equilibrium

Started by Maikel, August 05, 2018, 13:44:38 PM

Previous topic - Next topic

AudioEnZo

Quote from: Maikel on April 25, 2020, 12:03:44 PM
Yep die piep heb ik ook, heel luid, en al twee weken Zal idd ong 7000Hz zijn. Nou heb ik zowiezo een gehoorbeschadiging sinds ik puber was dus het is zowiezo verre van perfect haha.
Komt vast goed.
Mijn piep gaat helaas niet meer weg. Is gemeten door de KNO arts en inherent aan beschadiging. Waarschijnlijk opgelopen bij mijn vorige werk waar ik vanaf mijn 22ste gewerkt heb, daar was een herrie punt van keihard sissende lucht (120dB+) en in een tijd dat gehoorbescherming nog geen gemeengoed was helaas.
Je was daar niet de hele dag aan blootgesteld maar klaarblijkelijk toch te vaak.

Maikel

Quote from: AudioEnZo on April 25, 2020, 14:39:59 PM
Mijn piep gaat helaas niet meer weg. Is gemeten door de KNO arts en inherent aan beschadiging. Waarschijnlijk opgelopen bij mijn vorige werk waar ik vanaf mijn 22ste gewerkt heb, daar was een herrie punt van keihard sissende lucht (120dB+) en in een tijd dat gehoorbescherming nog geen gemeengoed was helaas.
Je was daar niet de hele dag aan blootgesteld maar klaarblijkelijk toch te vaak.
Ja dat is gewoon best wel k met p zeg maar. Ik heb toen ik een jaar of 12-13 was ong 10cm van m’n oor een strijker die afging. Samen met broertje vuurwerk afsteken wat nog niet afgegaan was. Sindsdien hoor ik met m’n rechter oor nog maar zo’n 60-70% weet zo goed als zeker dat ie geperforeerd is (gaatje) want met duiken heb ik altijd water in m’n binnenoor daar dus heb een duik diploma maar das niet echt te doen helaas. Gelukkig compenseren je hersenen een heel groot deel van t gehoor verlies.
Verder heb ik een aantal keren een iets te hard concert meegemaakt (metal op vervorming niveau), niet slim maar ja. Dus die piep die ken ik helaas maar al te goed en ik hoor m keihard voor twee weken nu. Hoop echt dat je komende dagen wegtrekt maar ik weet dat ik ook een risico heb die piep in meer of mindere mate te houden. Weet wel dat t ook heel erg ligt aan hoe je daarmee omgaat. Focus je je er de hele tijd op, vind je het heel erg dat die piep er is of accepteer je dat ie er is en ga je door met alles. De benadering weet ik uit veel ervaring heeft ook een andere uitwerking daarop uiteindelijk.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe irritant vervelend en storend het is maar acceptatie kan een boel schelen. Wil ik best wat over uitleggen als je geïnteresseerd bent.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

AudioEnZo

Die acceptatie is geen probleem, ik heb een prima manier gevonden om er mee om te gaan ten opzichte van muziek luisteren. Volgens mij heb ik de link al eens gepost: https://www.audioenzo.nl/tinnitus/

Maikel

Quote from: AudioEnZo on April 25, 2020, 15:21:19 PM
Die acceptatie is geen probleem, ik heb een prima manier gevonden om er mee om te gaan ten opzichte van muziek luisteren. Volgens mij heb ik de link al eens gepost: https://www.audioenzo.nl/tinnitus/
Oh ja, nu je het zegt herinner ik me dat in dag artikel gelezen heb. Gelukkig dat je er goed mee om kan gaan René, heel belangrijk als je lekker van mooie muziek wil blijven genieten.
Hier inmiddels lekkere funk-jazz op staan

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set

Technative

Quote from: Maikel on April 25, 2020, 13:19:39 PM
Klinkt me als muziek in de oren.
Ik ben gek op soul, daarom ook zo gek op dit radio station, of ze nu blues, veel Jazz of gospel draaien, t heeft allemaal de nodige hoeveelheid soul, en dat maakt dat t zo lekker klinkt de hele dag door. Ze draaien soms zelfs rap en r&b en n zelfs dat is best te doen (niet altijd, soms zet ik dan zelf wat op).

Trouwens, ik heb het gratis abonnement AppleTV+ geactiveerd. Een soort Netflix, maar dan van Apple.
Context is kwalitatief heel hoog, de mooie bolle kleuren die ik van Apple gewend ben in 4K HDR kwaliteit (die je duidelijk kunt zien in HD) en soundtracks met Dolby Atmos, erg gaaf, maar...
De hoeveelheid content is nogal erg weinig. Welgeteld 4 films en er. Aantal series (ben niet echt van de series).

Heeft iemand van jullie ervaring met streaming films waarbij je per jaar een fatsoenlijk bedrag betaald en je een behoorlijk aantal kwalitatieve titels in mooie kwaliteit hebt?
We hebben Netflix maar heel eerlijk gezegd vind ik t niks, geen diepgang en qua video kwaliteit vind ik t t net niet, geen idee of dat door compressie komt maar het hele Netflix gebeuren komt bij mij artificieel over. Ben ook wel benieuwd naar jullie mening daarover eigenlijk.

Kort samengevat: ik vind AppleTV+ geweldig qua beeld+geluid maar kwantiteit is niet goed
Ik vind Netflix kwantitatief prima, erg veel titels maar kwalitatief heb ik echt een issue met ze
Ik zie vanalles voorbijkomen van Amazon tot filmland maar wat is voor films goed en betaalbaar?

Disney+ is misschien een alternatief, hoewel de content ook niet super uitgebreid is. Ik zelf heb Netflix en het bevalt me prima, vooral om dezelfde reden waarom ik ook Spotify waardeer: het werkt gewoon overal.

Wat ik ook fijn vind is dat het mogelijk is thuis een film te kijken of muziek te luisteren en dan in de auto bijvoorbeeld verder te kijken of luisteren. Ideaal!

Maar als het je daar echt om beeldkwaliteit gaat zal Netflix op 4K het hoogst haalbare zijn denk ik? Misschien Amazon Prime eens proberen? Kost maar 3 euro per maand, dus misschien is dat wat?
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Maikel

Quote from: Technative on April 25, 2020, 17:24:54 PM
Disney+ is misschien een alternatief, hoewel de content ook niet super uitgebreid is. Ik zelf heb Netflix en het bevalt me prima, vooral om dezelfde reden waarom ik ook Spotify waardeer: het werkt gewoon overal.

Wat ik ook fijn vind is dat het mogelijk is thuis een film te kijken of muziek te luisteren en dan in de auto bijvoorbeeld verder te kijken of luisteren. Ideaal!

Maar als het je daar echt om beeldkwaliteit gaat zal Netflix op 4K het hoogst haalbare zijn denk ik? Misschien Amazon Prime eens proberen? Kost maar 3 euro per maand, dus misschien is dat wat?
Dank je wel Paco, ik ga die eens checken. Had ze al voorbij zien komen inderdaad, maar samen met zoveel andere opties. Dan is t altijd handig om even een referentie te hebben.

Zojuist tweede paneel voorbereid voor achter t scherm. Best veel werk en gaat niet zo snel ivm nog steeds ziek helaas. Maar langzaam komt t goed.
Paneel 1 en 4 zijn klaar nu. Nagemeten en binnen tolerantie dus zou theoretisch moeten passen (hoop ik haha)

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Maikel

Ik speel al jaren zonder sub. Heb dat in t verleden deels opgelost door een vd speakers de woofer-sectie te gebruiken als sub. Resultaat was dan helaas wel dat als iemand al pratend naar links liep ie ineens een dwerg werd haha. Verre van ideaal maar wel gaaf laag met 50 liter lucht door een 25cm woofer in beweging
Nu met de nieuwe versterker waar ik (nog steeds) niks kan instellen verwacht ie een sub dus ik mis soms best wat gelaagdheid in t geluid dus ik dacht vandaag, als ik nou een simpel maar goed satellietsetje met sub koop waarbij ik de sub (die dan natuurlijk actief is) aanstuur via de rca uitgang dan heb ik in ieder geval wat laag.

Nou gebruik ik al een behoorlijke tijd voor m’n surroundkanalen en als simpel setje in de woonkamer actieve speakers van Microlab, een Chinees merk met een voor t geld onwaarschijnlijk goed geluid (ik hoor met gemak DAC filter settings op t setje beneden) dus t moest een setje van Microlab worden.

Vandaag dus voor 50â,¬ een setje aangeschaft (waarbij ik misschien de satellietjes nog als extra kanalen kan gebruiken) en de sub via een kabel aangesloten, stroom aan en proberen.
T geluid valt me echt hele erg mee, t is een 5.25” (ouderwets floppy formaat aka formaat cdrom) dus zo’n 12.5cm, natuurlijk niet indrukwekkend maar t geeft precies t fundament wat ik mistte.

Ik ga zelf nog wel wat bouwen, dat wordt waarschijnlijk een mooi uitgedacht transmission line systeem met een deftige dubbelcoil woofer waar m’n Mitsubishi dan de actieve versterking voor gaat verzorgen maar tot die tijd heb ik in ieder geval een subje:

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Maikel

Zo dan. Paneel 3/4 klaar. Zometeen t laatste paneel klaarmaken

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Technative

Quote from: Maikel on May 02, 2020, 18:18:51 PM
Ik speel al jaren zonder sub. Heb dat in t verleden deels opgelost door een vd speakers de woofer-sectie te gebruiken als sub. Resultaat was dan helaas wel dat als iemand al pratend naar links liep ie ineens een dwerg werd haha. Verre van ideaal maar wel gaaf laag met 50 liter lucht door een 25cm woofer in beweging
Nu met de nieuwe versterker waar ik (nog steeds) niks kan instellen verwacht ie een sub dus ik mis soms best wat gelaagdheid in t geluid dus ik dacht vandaag, als ik nou een simpel maar goed satellietsetje met sub koop waarbij ik de sub (die dan natuurlijk actief is) aanstuur via de rca uitgang dan heb ik in ieder geval wat laag.

Nou gebruik ik al een behoorlijke tijd voor m’n surroundkanalen en als simpel setje in de woonkamer actieve speakers van Microlab, een Chinees merk met een voor t geld onwaarschijnlijk goed geluid (ik hoor met gemak DAC filter settings op t setje beneden) dus t moest een setje van Microlab worden.

Vandaag dus voor 50â,¬ een setje aangeschaft (waarbij ik misschien de satellietjes nog als extra kanalen kan gebruiken) en de sub via een kabel aangesloten, stroom aan en proberen.
T geluid valt me echt hele erg mee, t is een 5.25” (ouderwets floppy formaat aka formaat cdrom) dus zo’n 12.5cm, natuurlijk niet indrukwekkend maar t geeft precies t fundament wat ik mistte.

Ik ga zelf nog wel wat bouwen, dat wordt waarschijnlijk een mooi uitgedacht transmission line systeem met een deftige dubbelcoil woofer waar m’n Mitsubishi dan de actieve versterking voor gaat verzorgen maar tot die tijd heb ik in ieder geval een subje:

Zitten er wel pootjes onder die sub trouwens? Lijkt mij dat als ie plat op de grond staat je hele huis mee kan genieten?
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Technative

Quote from: Maikel on May 05, 2020, 10:19:45 AM
Zo dan. Paneel 3/4 klaar. Zometeen t laatste paneel klaarmaken

Mooi! Voel je je weer wat beter Maikel?

Maikel

Quote from: Technative on May 05, 2020, 10:26:31 AM
Mooi! Voel je je weer wat beter Maikel?
Hoi Paco, situatie is redelijk onveranderd. Inmiddels een xray en bloed en urine onderzoek gehad waaruit blijkt dat ik gezond ben maar heb nog steeds pijn. Hoorde vanmiddag van een NL vriend van me van dry needle techniek. Eens kijken of ze dat hier doen.
Probeer ondertussen wel voorzichtig een beetje te doen.
Quote from: Technative on May 05, 2020, 10:25:58 AM
Zitten er wel pootjes onder die sub trouwens? Lijkt mij dat als ie plat op de grond staat je hele huis mee kan genieten?
Yep zitten kleine rubber pootjes onder maar zou idd wat beter kunnen. Verder zit er een mooi glimmend stuk plastic voorop geplakt welke meetrilt dus die ga ik er vanaf slopen

Zojuist met 4e paneel begonnen maar we gaan zo nog even weg dus laat t hier maar even bij.

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Maikel

Zo dan, alle panelen voorbereid om ‘in te hangen’.
Mn handen jeuken gigantisch maar ik kan beter even rustig aan doen nu, voordat ik vannacht weer een probleem heb.
Ik heb de panelen naast elkaar gezet, zo komen ze dus erin te hangen;

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Technative

Weer een productief dagje dus! Mooi dat het weer wat beter gaat. Stukje bij beetje gaat het helemaal goed komen. Erg benieuwd naar het eindresultaat!

Maikel

Quote from: Technative on May 05, 2020, 18:45:29 PM
Weer een productief dagje dus! Mooi dat het weer wat beter gaat. Stukje bij beetje gaat het helemaal goed komen. Erg benieuwd naar het eindresultaat!
Zeker Paco!
Kijk eens;

Zoals eerder gezegd, de panelen zijn wat krom maar das geen issue. Ze moeten boven en onder toch vastgemaakt worden met latjes en dan trek in aan de linkerkant met een lat t midden recht. Dat kan ik dan zo voor elk paneel doen.
Reminder voor mezelf. Aan zowel boven- als onderkant NIET de latjes al vastschroeven omdat boven en onderkant er nog weer uit moeten om aangepast te worden.

1. Meest linker en meest rechter ruimte van boven tot onder 115Hz
2. Ruimte boven en ruimte onder links en rechts, 4x dus 80Hz
3. Hele ruimte van onder tot bijna bovenaan 40Hz

Zojuist even de ‘rammel’-voorzijde van t subje gehaald. Nu zie je waar ze op bespaard hebben

De gaten lopen helemaal door dus zijn lek, das nie goed. Nou kan ik twee dingen doen: of een lijm pistool halen en de boel met hotglue een stuk beter maken, of all the way gaan en een houtpaneel erbovenop (ipv t plastic plaatje), maar dat wordt erg lastig om de gaten precies uitgelijnd te krijgen.

Wat zeggen jullie?
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Onder013

lijmpistool

Alternatief (en misschien nog beter) is het toepassen van Blu-Tack. Het is een kneedbare en kleverige substantie die je ook weer kan verwijderen zonder dat het sporen achterlaat. Je vindt het in de kantoorboekhandel e.d.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.