News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Vraag mbt afscherming van een interlink

Started by stereotypisch, June 15, 2018, 23:09:15 PM

Previous topic - Next topic

stereotypisch

Vraag:

Kan qua afscherming van een interlink, je de afscherming best aan de neutral leggen aan 1 zijde, en aan de zelfde zijde ook nog aan randaarde (aan de kast van het sturende apparaat)
Of beter de afscherming verbinden met de randaarde van de kast van het signaal versturende apparaat, in mijn geval voor mijn nieuwe interlink de SACD speler, en derhalve dus niet aan de neutral leggen ook nog?

Mijn SACD speler heeft de neutral niet aan randaarde, de kast wel.

Werk met bullit pluggen met de afscherming tot eind van de plug maar niet de kast of de neutral pen rakende, de afscherming wordt gekoppeld dmv een draad en schroefverbinding aan het apparaat (aan 1 zijde dus), zodoende aan randaarde.

Thanks!
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Maikel

Quote from: stereotypisch on June 15, 2018, 23:09:15 PM
Vraag:

Kan qua afscherming van een interlink, je de afscherming best aan de neutral leggen aan 1 zijde, en aan de zelfde zijde ook nog aan randaarde (aan de kast van het sturende apparaat)
Als je al afscherming wil gebruiken zou ik ten alle tijden niet de signaalader gebruiken als return maar een mantel die je onafhankelijk van hot (+) en return (-) aan een centraal punt (onafhankelijk van je kast, lees hieronder) legt.

QuoteOf beter de afscherming verbinden met de randaarde van de kast van het signaal versturende apparaat, in mijn geval voor mijn nieuwe interlink de SACD speler, en derhalve dus niet aan de neutral leggen ook nog?
NOOIT maar dan ook nooit de randaarde aan de return van je audio signaal leggen.
Randaarde is ter beveiliging en dient aan een metalen punt aan je kast gelegd te worden zodat als je kast 230V draagt de aardlekschakelaar kan doorslaan. Zodra jij de kast aanraakt ontstaat er een lekstroom naar aarde (door jouw lichaam en je hartstreek) en zal de aardlekschakelaar doorslaan. Die verbinding is dus van levensbelang!
Niet alleen krijg je een erg onwenselijke situatie qua storing (randaarde is erg vies) maar je hele audiosignaal door versterkers, luidsprekers, cd-spelers en interlinks leg je allemaal aan aardpotentiaal.
Vraag aub als je meer info wil. Ik heb veel uitgezocht voor m’n project en dit wil je echt niet. Levensgevaarlijk!

Als je wil weten of je het scherm aan één kant of beide kanten moet verbinden; één kant aangezien je daarmee lekstromen voorkomt.
Nog even ter verduidelijking: Als je het scherm aan randaarde legt, dan zijn + en - niet met dat scherm verbonden!
Als je je scherm toch aan de - van je signaal wil leggen dan mag die NIET ook aan randaarde liggen.

QuoteMijn SACD speler heeft de neutral niet aan randaarde, de kast wel.
Neutral aan kast/randaarde leggen werd vroeger gedaan. Het is echter bad practice! Doe dit aub niet. Dat de randaarde en neutral in de meterkast bij elkaar zitten heeft daar niet mee te maken. De randaarde is er alleen maar uit veiligheidsoogpunt! Die is er om je leven te redden. De neutral is de afvoerleiding van je 230V en heeft en volledig ander doel. Het is onderdeel van je lichtnet. Fase en nul (neutral) waarbij in een geschakelde situatie (licht aan) de neutral dus 230V draagt!
De kast aan randaarde moet volgens ISO en veiligheidsrichtlijnen om je leven te beschermen als de kast onverhoopt onder spanning komt te staan.

QuoteWerk met bullit pluggen met de afscherming tot eind van de plug maar niet de kast of de neutral pen rakende, de afscherming wordt gekoppeld dmv een draad en schroefverbinding aan het apparaat (aan 1 zijde dus), zodoende aan randaarde.
Mocht je echt met afscherming willen werken (lees hieronder) dan adviseer ik het volgende. Maak een afscherming om je + en - aders van je interlink en leg deze afscherming aan de kant van de bron aan hetzelfde punt als waar de randaarde van het lichtnet is verbonden. De afscherming aan de andere kant laat je open en isoleer de afscherming zodanig dat die nooit de + en - aders kan raken. Ingestraalde energie op de afscherming kan dan via de randaarde afvloeien. De afscherming maakt op geen enkele directe manier onderdeel uit van je audiosignaal.

QuoteThanks!
Simon allereerst even: de reden dat ik zo reageer is dat je echt op moet passen met randaarde. Dit is onderdeel van je lichtnet en hoewel deze in theorie geen spanning of stroom draagt doet ie dat in veel gevallen in de praktijk wel. De randaarde is verre van schoon en wil je zover mogelijk buiten je audiosignaal houden. Hij moet echter WEL aangesloten worden om veiligheidsredenen. Denk daar aub niet te licht over. Verder is het heel makkelijk om aardlussen in je systeem te krijgen dus het is belangrijk te weten waar je wat moet aansluiten. Hierboven lees je alle tips, maaaaaarrrrr...

Maar mijn mening is dat afscherming de dynamiek uit het analoge signaal haalt. Het versmeert het geluid. De reden daarvoor is ook makkelijk te verklaren;

een analoog signaal ader (enkele ader) heeft een magnetisch veld. Dat magnetische veld wordt beïnvloed door materiaal daar dicht in de buurt. Het eerste wat een magnetisch veld van een ader vaak tegenkomt is de afscherming. Daarbij blijkt een kunststof materiaal/dielectricum een condensator-effect te hebben. Het slaat de magnetische lading op om het daarna langzaam weer vrij te laten. Die magnetische ‘lading’ verstoord het originele magnetische veld en daardoor analoge signaal.
Uit onderzoek is gebleken dat isolerende natuurlijke materialen zoals katoen dit effect vele malen minder hebben.

Een tweede materiaal wat een magnetische veld vaak tegenkomt is een metalen afscherming. Helaas geld hier weer hetzelfde maar vele malen meer, metaal is natuurlijk magnetisch heel erg beïnvloedbaar. Het metaal werkt als een condensator die veel meer magnetische energie opslaat en het veel sneller weer loslaat. Je krijgt dan een in de tijd (fase) kleiner magnetisch veld wat het originele veld verstoort. De magnetische velden zijn natuurlijk 1:1 gelinkt met je analoge signaal door de ader. Je merkt een soort van ghosting, na-ijl effect, faseverschuiving, versmering, minder focus, minder zwart om je instrumenten, niet goed en in mijn oren klinkt het stresserig en met veel minder flow (zoek het fenomeen flow maar eens op)

Goed dat is mijn ervaring en mening natuurlijk.
Ik zal je vragen wel ff proberen te beantwoorden, zie hierboven.
Nogmaals Simon. Als je vragen hebt vraag ze aub (mag ook per PB). Hopelijk is het geheel duidelijker geworden zo.

PS: ik heb zelf een jaar geleden bij een soortgelijke vraag een enorme preek gehad van iemand op het ZBA forum. Nadat ik zijn links had gelezen had ik wel een serieus oh ja momentje, dus ik snap je denkwijze maar helaas is die helemaal fout, en dat weet ik dan weer uit eigen ervaring.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

stereotypisch

Quote from: Maikel on June 16, 2018, 05:31:34 AM

Niet alleen krijg je een erg onwenselijke situatie qua storing (randaarde is erg vies) maar je hele audiosignaal door versterkers, luidsprekers, cd-spelers en interlinks leg je allemaal aan aardpotentiaal.

Hi Maik,

dank voor je post man!

Let wel, ik was niet van plan om ook maar iets te lussen, sowieso maar 1 zijde aangesloten zou ik doen, maar heel helder en zeer behulpzaam en uiteraard vat ik niets op als kritiek, alleen als leerzaam, daarom ook mijn vraag!

Quote from: Maikel on June 16, 2018, 05:31:34 AM

Als je wil weten of je het scherm aan één kant of beide kanten moet verbinden; één kant aangezien je daarmee lekstromen voorkomt.
Nog even ter verduidelijking: Als je het scherm aan randaarde legt, dan zijn + en - niet met dat scherm verbonden!
Als je je scherm toch aan de - van je signaal wil leggen dan mag die NIET ook aan randaarde liggen.

Top!

het perfecte antwoord!!

Thanx Maikel!
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Maikel

Graag gedaan Simon

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set