News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Trafo platenspeler

Started by Jan, May 20, 2018, 11:57:52 AM

Previous topic - Next topic

Maikel

Of je opent even de data sheet haha
Euhm het is dus 0.5A per 16V kant.
Beiden zijn tegengesteld aan elkaar (waarbij 0 het middelpunt is) en je kunt beide 16V dan (op de juiste manier!) aan elkaar knopen waarbij je 16V over elkaar hebt. Zelfde voltage met dubbel de ampere, dus 1 ampere. Dat moet wel genoeg zijn

Zou m dan wel snel aanschaffen want dit ja de laatste voorraad

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Dank je wel voor het zoeken. Kon het zelf ook niet vinden, heb op meerdere sites gekeken.
Heb je de trafo in China en omgeving gekocht. De primaire spanning op de trafo is 220 vac.

Kan zijn dat ik de Block printtrafo gebruik + het ontstoringsfilter in de link wat ik hierboven heb gegeven. Alleen de waarde van 40 uH kan ik niet vinden bij Conrad, wel 47 uH. Nu weet ik niet of ik die waarde kan gebruiken. Heb Kingpin ook een PB gestuurd met de vraag hierover en nog wat andere vragen. De Block printtrafo + ontstoringsfilter wil ik dan op 1 print monteren. Als behuizing heb ik deze in gedachten:
https://www.conrad.nl/p/kemo-g010-g010-universele-behuizing-135-x-95-x-45-kunststof-zwart-1-stuks-535347
Alleen zit ik nog naar de juiste bedrading te kijken, welke draaddikte, wel of niet getwist.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

2x15 V trafo's zijn beschikbaar via het www. In de specs van de draaitafel kwam ik zowel 15 als 16 V tegen. Als je 30VA neemt (1 A per uitgang) is dat fors over gedimensioneerd.
Verder vond ik deze: http://www.trafo24.com/Trafo-fuer-Modellbau-230V-/-16V-/-50VA
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Mmmm wel vreemd dat ze zowel in 15 als 16 volt zijn uitgebracht. Omdat de draaitafel met wisselspanning gevoed word en de electronica met de fase de 24-polige motor aanstuurde denk ik persoonlijk dat een exact voltage wel belangrijk is.

In een apparaat dat met gelijkspanning gevoed wordt zit bijna altijd een module die een kleine overspanning opvangt en omzet n warmte. Een wisselspanning gevoede synchroon motor werkt denk ik anders.

Mijn blok trafo was 16V destijds die bijgeleverd was in ieder geval

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Kan ik microfoonkabel met een draaddikte van 2 x 0,38 of 2 x 0,50 mm2 gebruiken als voedingskabel? De afgegeven spanning is 16 volt wisselspanning. Merken van de microfoonkabel wat ik heb gezien zijn Cordiale en Sommer Cable.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on February 26, 2022, 14:25:31 PM
Kan ik microfoonkabel met een draaddikte van 2 x 0,38 of 2 x 0,50 mm2 gebruiken als voedingskabel? De afgegeven spanning is 16 volt wisselspanning. Merken van de microfoonkabel wat ik heb gezien zijn Cordiale en Sommer Cable.

Het voltage is niet zo zeer kritisch voor de benodigde diameter. Het is het aantal ampères dat met name telt. Uiteindelijk bepaalt het vermogen (simpel gezegd het voltage * het amperage) de benodigde diameter. Voor een voeding van de motor van een draaitafel, is 0,50 mm2 ruim voldoende.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Ik weet niet of het te zien is, maar dit is voorlopig mijn bestellijst:
https://www.conrad.nl/nl/account.html#/wishlists/1a273080-0c3b-4f9b-9691-1469819ef463
Kan eventueel iets aangepast worden, voordat ik alles bestel.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on February 27, 2022, 16:52:49 PM
Ik weet niet of het te zien is, maar dit is voorlopig mijn bestellijst:
https://www.conrad.nl/nl/account.html#/wishlists/1a273080-0c3b-4f9b-9691-1469819ef463
Kan eventueel iets aangepast worden, voordat ik alles bestel.

dit is de bestelpagina met jouw login.
Synergie:

Jan

Meze Audio 99 Classics

Jan

Heb vandaag de onderdelen besteld.
Meze Audio 99 Classics

Jan

Van de week de onderdelen ontvangen.

Het monteren van de onderdelen op de voor- en achterkant van het kastje ging niet helemaal van een leien dakje. Bij het boren van het gat voor de netschakelaar ging het kunststoffen voorkant van het kastje boven het gat breken. Heb het kunnen lijmen. De schakelaar ook maar vast gelijmd, zat een beetje los. Aan de achterkant heb ik de netentree gemonteerd en een gat geboord voor de kabel naar de SpeedBox. De bedoeling was om een wartel aan de achterkant te monteren, omdat het mis ging met de netschakelaar heb ik een klein gaatje geboord waar de kabel net inpast.

Zo is het geworden van binnen:

Had het eerst op een gaatjesboard geprobeerd, maar kreeg het niet goed gesoldeerd. Het zou niet netjes worden, teveel gepruts. Nu heb ik de trafo met dubbelzijdig tape vastgezet in het kastje. Je ziet nu niet meer de gegevens van de trafo. De aansluitpootjes van de trafo zijn hard-wired verbonden met de schakelaar en uitgangskabel.

Zo ziet het eruit van buiten:

Omdat de kabeldoorsnede dikker was dan het invoergat van de 2,1 mm connector heb ik er eerst tape om de connector en het laatste deel van de kabel gedaan. Daarna heb ik er krimpkous overheen gedaan.

Meze Audio 99 Classics

Jan

Heb deze transformator voor de platenspeler vervangen door een SBooster BOTW 16 vac transformator. Had beide transformatoren eerst via een Pro-Ject Audio SpeedBox op de Pro-Ject Perspective platenspeler aangesloten, maar de SpeedBox wordt op den duur te heet. De SpeedBox heb ik er tussenuit gehaald en, zoals het nu is, de SBooster rechtstreeks op de platenspeler aangesloten. De zelfbouw transformator heb ik weggegeven aan iemand van het HTforum.
Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

En hoe pakt een en ander geluidstechnisch uit met de SBooster zo aangesloten Jan?

Maikel

Ja ben ik ook benieuwd naar

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Hoor niet echt verschil tussen wel of geen SBooster als voeding. De draaisnelheid is iets sneller dan met de SpeedBox ertussen, nl. 33,42 toeren. Dit is gemeten met een RPM app.
Meze Audio 99 Classics