News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Trafo platenspeler

Started by Jan, May 20, 2018, 11:57:52 AM

Previous topic - Next topic

Jan

Ik heb een Pro-Ject Perspective i.c.m. een SpeedBox. Ze worden gevoed door een 16V/500mA netstekker trafo. Het snoer van trafo naar SpeedBox en van SpeedBox naar platenspeler lijkt op dunne tweelingsnoer.
Iemand schreef dat je voor een beter resultaat de trafo kunt vervangen. Vind het wat vreemd dat een ander trafo, welke via een SpeedBox de motor van de platenspeler voedt, verbetering geeft. Wie heeft hier ervaring mee? Enige wat ik kan verzinnen voor eventuele verbetering is het tweelingsnoer te vervangen voor getwist snoer, zodat het EMC storing nihil is.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on May 20, 2018, 11:57:52 AM
Ik heb een Pro-Ject Perspective i.c.m. een SpeedBox. Ze worden gevoed door een 16V/500mA netstekker trafo. Het snoer van trafo naar SpeedBox en van SpeedBox naar platenspeler lijkt op dunne tweelingsnoer.
Iemand schreef dat je voor een beter resultaat de trafo kunt vervangen. Vind het wat vreemd dat een ander trafo, welke via een SpeedBox de motor van de platenspeler voedt, verbetering geeft. Wie heeft hier ervaring mee? Enige wat ik kan verzinnen voor eventuele verbetering is het tweelingsnoer te vervangen voor getwist snoer, zodat het EMC storing nihil is.
Het hangt af van wat de netstekker trafo is: uitsluitend trafo (dus wisselspanning) of gelijkstroom (als voeding voor de speedbox. Als het wisselspanning is, zou ik het lekker zo laten. Als het gelijkspanning levert, dan gebeurt dat mogelijk door de in de netstekker gebouwde switch voeding. Een dergelijke voeding kan/zal vaak vervuiling op het net zetten en een strooiveld om zich hebben. Oplossing kan zijn om het op afstand van de speedbox te plaatsen en bij voorkeur op een andere groep. Nog weer beter is het vervangen van de switch voeding door een lineaire voeding.
Of het substantiële voordelen heeft is echt een kwestie van proberen.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Het is een echte AC trafo, daarom vind ik het ook vreemd dat een andere trafo een eventuele verbetering kan geven.
Heb gelukkig geen geschakelde voedingen in mijn audioset.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on May 20, 2018, 13:40:48 PM
Het is een echte AC trafo, daarom vind ik het ook vreemd dat een andere trafo een eventuele verbetering kan geven.
Heb gelukkig geen geschakelde voedingen in mijn audioset.

Dan zou ik me verder niet druk maken en lekker plaatjes draaien :)
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Druk maak ik me niet, dat doet een compressor wel. Als een aanpassing, en ik kan het zelf, een verbetering is, vind ik het leuk om te doen
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Ik heb een Thorens draaitafel welke als ingang dezelfde 16V~ (wisselspanning) heeft. Binnen de Thorens zit regelelectronica die middels faseverschuivingen en volgens mij een PLL (Phase Locked Loop) een 24-polige synchroonmotor aanstuurt.
Er zat af-fabriek een wall-wart (muurplugstekker) bij en die heb ik vervangen voor een overgedimensioneerde ringkerntrafo.
Het verschil was dramatisch goed in mijn geval, ik kan dat eerlijk gezegd ook niet goed rijmen met de feiten, maar het verschil was destijds alsof ik ineens een heel veel duurdere draaitafel had.

Let echter wel op dat je veilig werkt, want je gaat dan werken met 230V van het lichtnet en die is dodelijk bij onjuist gebruik.
Als je het in een net kastje zet met randaarde, dan is dit in ieder geval iets wat je voor weinig geld kan proberen Jan

Als je vragen hebt, schroom niet ze te stellen.

PS: het principe van jouw speedbox is volgens mij anders, wellicht dat het in jouw geval helemaal niet uitmaakt maar het is zeker het proberen waard als je het mij zou vragen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Volgens mij was jij degene die mij erop wees op het HTforum.

Kan de stroomsterkte van de trafo eventueel verdubbelen. Snoeren vervangen voor getwist snoer.

Waar kan ik het materiaal het beste bestellen?
Heb het volgende nodig:
- kunststof kast voor de trafo
- getwist snoer
- volgens mij 2,5 mm voedingsstekkers

Qua werken aan netspanning:
Heb in het grijs verleden MTS electronica opleiding gedaan. Jaren later omgeschoold naar EMSI en TSI. Laatste is Technicus Sterkstroom Installatie.
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Quote from: Jan on May 20, 2018, 17:16:43 PM
Volgens mij was jij degene die mij erop wees op het HTforum.

Kan de stroomsterkte van de trafo eventueel verdubbelen. Snoeren vervangen voor getwist snoer.

Waar kan ik het materiaal het beste bestellen?
Heb het volgende nodig:
- kunststof kast voor de trafo
- getwist snoer
- volgens mij 2,5 mm voedingsstekkers

Qua werken aan netspanning:
Heb in het grijs verleden MTS electronica opleiding gedaan. Jaren later omgeschoold naar EMSI en TSI. Laatste is Technicus Sterkstroom Installatie.
Zou best kunnen. Kijk eens bij Conrad. Als je een lokale electronicazaak in de buurt hebt is dat ook een optie. Je zou ook alles bij element14 kunnen kopen maar trafos (zelfs een kleintje) zijn wat zwaarder en vermoedelijk betaal je redelijk wat voor verzendkosten. Mouser en RS-electronica zijn ook opties
Kunststof kastje, trafo met dubbel de uitgangstroom klinkt prima. Getwist snoer heb je voor wisselspanning ook baat bij, zou je eventueel kunnen vlechten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

In de showcase van Maikel stuurde hij mij onderstaande foto's. Om zijn topic niet te vervuilen ga ik in deze topic ermee verder als ik vragen heb:
Quote from: Maikel on August 20, 2021, 10:39:39 AM
Hoi Jan,
Ik ben zojuist achter de audio kast gekropen en de draaitafel voeding losgeloppeld, dit is m:

Open geschroefd:

Rechts komt 230V~ binnen, wordt gefilterd met een standaard net filter printje, loopt dan naar de ringkern trafo en vervolgens naar buiten.

Foto van het filter:

Deze heb ik gevonden op Conrad, zou deze voldoen? Het is 1 van de weinige 16 vac transformator op hun site.
https://www.conrad.nl/p/block-fl-188-printtransformator-2-x-115-v-2-x-8-vac-18-va-1125-ma-1390794

De ontstoringsfilter kan het zoiets zijn of moet het aan bepaalde eisen voldoen?
https://www.conrad.nl/p/schaffner-fn9244-3-06-netfilter-met-iec-connector-250-vac-3-a-l-x-b-48-mm-x-225-mm-1-stuks-554113
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Voor de Perspective II vind ik 16V/500mA AC als voeding voor de motor. Geen idee of dat voor de motor van jouw model ook geldt en of je al uitging van AC.
Synergie:

Maikel

Quote from: Jan on August 21, 2021, 14:44:43 PM
In de showcase van Maikel stuurde hij mij onderstaande foto's. Om zijn topic niet te vervuilen ga ik in deze topic ermee verder als ik vragen heb:Deze heb ik gevonden op Conrad, zou deze voldoen? Het is 1 van de weinige 16 vac transformator op hun site.
https://www.conrad.nl/p/block-fl-188-printtransformator-2-x-115-v-2-x-8-vac-18-va-1125-ma-1390794

De ontstoringsfilter kan het zoiets zijn of moet het aan bepaalde eisen voldoen?
https://www.conrad.nl/p/schaffner-fn9244-3-06-netfilter-met-iec-connector-250-vac-3-a-l-x-b-48-mm-x-225-mm-1-stuks-554113
Hoi Jan, goed bezig
Dat ontstoor filter lijkt me prima. Des te ruimer opgezet des te minder invloed dus op een printje is wel ietsje beter maar dit doet prima z'n werk

Wat betreft de trafo. Het zou goed kunnen dat ik daar een 15V of 18V exemplaar voor gebruikt heb, ik zal later nog een keer t kastje open schroeven voor je.
Ik weet dat de impedantie van een ringkern heel anders is dan die van een blok trafo dus wellicht toch handig om er een ringkern in te zetten nav mijn opzienbarende conclusie.

Je hoort t nog

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Mijn Perspective, eerste versie, is 16 vac / 500ma.
Heb vorig jaar een e-mail gestuurd naar SBooster, inclusief een foto van de adapter. Mijn voeding kan vervangen worden door hun 16 vac voeding, maar 300 euro vind ik toch veel geld.
Bij Conrad zag ik geen ringkerntrafo met een uitgangsspanning van 16 volt.

Mijn kennis over ontstoringsfilter of netfilter is niet zo hoog. Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Je zou een pm kunnen sturen naar Kingpin (lid van dit forum). Weet zeer veel van voedingen en bouwt vooral ook zelf.
Synergie:

Jan

Heb uitleg gevonden over de werking van een ontstoringsfilter:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/elex/1988/08/page22/index.html
Was vroeger zelf lid van Elex.

Meze Audio 99 Classics

Maikel

Jan ik heb t kastje wederom open geschroefd en ik heb een Amplimo trafo met 16V 1.8ampere gemonteerd destijds.
Ik heb een half uur lopen te zoeken voor je maar kan nergens een rinkerntrafo vinden met 16V of met 2x8V. Schijnbaar iets heel zeldzaams
Ik vond wel een 16V-0-16V trafo bij ringkerntrafo.nl (restanten verkoop-tingkerntrafos) echter deze heeft maar 500 mAmpere. Ik weet niet of dat net genoeg is, en zowiezo erg jammer dat ie niet meer kan leveren wat volgens mij wel toegevoegde waarde heeft.
Ik weet niet hoe je de Max uitgang stroom nu kunt interpreteren. Er staat: "16V-0-16V @ 0.5A"

Misschien dat iemand anders even kan bijspringen
Zou je anders twee van deze trafos op elkaar kunnen zetten en 4x 16 over elkaar mogen zetten? Zou goed moeten gaan toch?
Of is dit 0.5A per zijde (dus x 2 = 1 ampere)?

Dit is de mijne die dus nergens meer te krijgen is:

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m