News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

De set van Rob46

Started by Rob46, March 01, 2018, 14:19:04 PM

Previous topic - Next topic

Rob46

Nu de ND en PM8006 enkele dagen hun kwaliteiten hier in huize Rob46 vertonen, is het nu tijd om een korte review over de PM8006 te schrijven. Het 'model' is bij mij niet geheel onbekend omdat ik in het audioverleden hier ook enige tijd een PM7004 heb gehad. Ook de PM8006 heeft de uitstraling een compact en degelijk stuk audiocomponent te zijn. Met de inmiddels bekende mooie afgeronde zijkanten en plaatsing van de knoppen oogt de PM erg volwassen. Op de voozijde zijn naast de volumeknop een selector en tooninstellingen te vinden. De tooninstellingen bestaan uit laag, mid, hoog en balans. Ja, zelfs mid. Voor mij niet echt interessant, want het eerste wat ik gedaan heb is de source direct knop ingedruk, het toonregelgebied maar omzeilen. Om even een uitstapje te maken naar de ND8006; ook deze heeft de mogelijkheid om diverse 'gebieden' fysiek uit te schakelen, tot aan de hoodtelefoonverster ker aan toe. Terug naar de PM8006. Alle functies zijn via de bijgeleverde afstandsbediening te bedienen. Jammer is dat het regelen van de volumeregeling met 'stapjes' gaat, geen vloeiende volumeregeling dus. Ergens wordt dit technisch uitgelegd, niet in jipenjanneke taal, dus dan haak ik af. Het is even wennen. Verder is de bediening degelijk, zoals we van Marantz gewend zijn.

De luidsprekeraansluit ingen op de achterzijde zijn ook van een degelijk type. Mijn Atlas banaantjes gaan er soepel in en sluiten goed aan. Ook de cinch aansluitingen zien er degelijk uit met voldoende ruimte. Het geheel ziet er verzorgt uit.

De 2x70 watt is voor de GoldenEars meer dan voldoende. De actieve subs hebben hun eigen voeding en de overige units krijgen voldoende stroom. Ook op hogere volume geeft de versterker geen krimp, uithalen worden moeiteloos neergezet. Uiteraard speelt de gevoeligheid van de GoldenEars van 91db een belangrijke rol in het geheel. Eigenlijk niet anders dan de vele duurdere versterkers die ik in huis heb gehad. Ik vermoed dat de combi PM en ND hier een groot aandeel in hebben. Ook de combi met de GoldenEars is heel erg goed te noemen.

Het geheel zet voor deze prijsstelling een zeer volwassen en echt fraai geluid neer. Ik ben inmiddels wel wat gewend, en als het niet goed is zou ik dat zeker vermelden. De staging is groots en het laag is gecontroleerd. Volgens deskundigen blijkt de opbouw van deze PM in de tijd terug te gaan? In ieder geval spreekt men in diverse testen over de terugkeer van het Marantz sound.

Tot slot nog even iets interessants betreffende het streamen wat ik met jullie wil delen. Ik heb 2 dagen een vergelijk kunnen doen met de Aurender N100H en de ND8006. Ik heb dit op basis van dezelfde bekabeling gedaan. De Aurender heb ik via de DAC van de ND laten lopen. Het was makkelijk schakelen tijdens de luistersessies. Wat is de uitkomst? Samengevat vind ik de sound van de Aurender wat voller klinken dan de Marantz, maar de Marantz vind ik duidelijk beter als het om plaatsing gaat. Niet dat alles agressief gepresenteerd wordt, wel meer op de voorgrond. Het streamen via de Marantz geeft een strakker geheel weer. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze wat je fijner vindt klinken. Daarnaast is de App van de Aurender fraaier, functioneler en uitgebreider. Maar gebruik je alle functies? Maar als het om snelheid gaat, dan doet de HEOS App niet onder dan die van de Aurender. Fijn dat de HEOS App ook op mijn Iphone perfect werkt, dit is bij de Aurender een gemis. Ook kan De HEOS App via Android goed functioneren, er is bij Aurender een uitgeklede versie voor Andoid beschikbaar. Mijn conclusie is dat ik de verschillen erg klein vindt, je praat niet over een duidelijk beter geluid, meer anders en dat heeft mij wel achter mijn oren doen krabbelen. Je praat toch over een behoorlijk prijsverschil als het over de streamers gaat.

Het bewijs is er, en niet alleen door mij geleverd (overigens ook bij de verschillende forumleden van een biurtforum waar ik heb mogen luisteren en de verschillende andere professionele resecenten); 'instapsets' kunnen, mits de keten klopt, tot verbluffende prestaties worden gedreven. Overigens is dat in mijn optiek ook een trend welke door de verschillende audiomerken wordt ingezet.

Laat je verrassen..
|| AVM PA3.2 || AVM M30 || GoldenEar Triton One || Marantz ND 8006 ||

Rob46

Rob46

Rob46

Rob46

Ik zag op dit forum bytheway nog forumleden uit 033. Daar kom ik ook vandaan, wie weet ergens een M&G........ :)

Nb

Mooie set. Als het schip met  geld hier ooit binnenkomt, zou ik dit ook overwegen aan te schaffen.

Nb

Gewoon lekker van je muziek genieten. Door al dat gewissel krijg je alleen maar onrust en dat luistert  niet  lekker.

Onder013

Mooi relaas van je avonturen Rob. Ik kan me goed voorstellen dat je nu meer kan genieten van muziek dan eerder met al die kostbare componenten.
In mijn eigen situatie heb ik de Michell / SME draaitafel met alle toeters en bellen er op, gewisseld met een 70-er jaren Thorens 125. Genieten geblazen.
Ooit hebben we een test gedaan van streamers waarbij met name de Naim NDX opviel in vergelijk met de Logitech Squeezebox Touch. De NDX viel flink door de mand......

Btw: 033 is verkast naar België. Ik ken nog wel een enthousiast in Amersfoort en die speelt met het broertje van jouw Marantz speler.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Prima set zo Rob, niet voor niets dat Marantz zo populair is bij audio-/muziekliefhebbers. Heb je de zwarte of champagne uitvoering?
Erg veel plezier ermee gewenst en lekker zo laten, dat gewissel zorgt inderdaad voor een hoop onrust.
Leuk verhaal om zo te lezen, leuk geschreven.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Rob46

Ik heb de zwarte variant hier staan. Inderdaad een goede prijs/kwaliteitsverhouding :)

Technative

Wat een avontuur, Rob! Mooi dat de hobby toch blijft. Ik herken helemaal wat je zegt over rust vinden. Dat heeft voor mijzelf ook heel sterk gespeeld. Het kan heel frustrerend zijn om bakken met geld uit te geven, met hoge verwachtingen thuis te komen, met trillende pootjes de boel aansluiten en dan... net niet helemaal wat je verwachtte.

Ik hoop dat je rust vindt met deze set. Voor mij was Marantz de holy grail, dus ik hoop dat dit voor jou ook zo mag zijn!

Er is een ding dat ik niet begrijp en dat is je keuze voor de 8006 combi. Ik zou verwachten gezien je achtergrond in componenten dat een combi van bijvoorbeeld PM11 en NA11 meer voor de hand zou liggen. Dat je afziet van de PM10 snap ik, dat ding is heel stevig aan de prijs. Aan de andere kant, als ik je bevindingen zo lees snap ik je eigenlijk wel. Dit doet al wat je wilt (overtreft verwachtingen?), dus waarom zou je? Ja, nu ik erover nadenk snap ik je helemaal!  :)

Anyway, ik hoop dat je met deze set rust vindt. Die Goldenears in combinatie met de Marantz 8006 combi zou echt heel veel luisterplezier moeten kunnen geven!

Ben benieuwd hoe het verder loopt. Ik ben overigens die "enthousiast uit Amersfoort" waar Onder013 op doelt  ;). Misschien leuk om een keer een kop koffie te doen en eens te luisteren naar wat muziek. Laat maar horen of je interesse hebt.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Rob46

Jouw uitspraak 'boven verwachtingen' is hier zeker op zijn plaats. Ik verwachtte na de downsizing een andere beleving te gaan ervaren. Echter is dit dus helemaal niet het geval. Als de keten klopt........... Op zich is dit ook weer een leuke en verrassende ervaring welke ik aan mijn audiobelevingen kan toevoegen.

Je bent altijd van harte welkom om deze combi onder het genot van een kopje koffie te komen beluisteren!  :pompom:

33

En ik ben vertrokken naar België 😂

Rob46

In mijn vorige posts heb ik nog aangegeven dat het zo maar mogelijk kan zijn dat er nog wel een speaker wisseling zou kunnen plaatsvinden. Vandaag heb ik de GoldenEar Triton One speaker binnen gekregen. Er staat zo'n 50 uren aan inspeeltijd voor, maar asjemenou; wat een sound zo koud uit de doos. En de Marantz PM8006 die dit moeiteloos aanstuurd. Staging, focus en tonale balans die nu al werkelijk stappen verder gaan dan de Two Plus. Het mooie afgeronde van Marantz is mooi. Het hoog is soepel en niet scherp. Het 3D gehalte is eng zo mooi. De muziek komt nu al los van de speakers. Heel erg mooi...........

Drivers:
3 x 5″ x 9″ long-throw quadratic sub-bass drivers coupled to:
4 x 7″ x 10″ planar infrasonic radiators
2 x 5-1/4″ highdefinition cast-basket MVPP mid/bass drivers
1 x High-Velocity Folded Ribbon (HFVRâ,,¢) Tweeter.

Specifications:
â€" Frequency Response: 14 Hz â€" 35 kHz
â€" Sensitivity: 92 dB
â€" Nominal Impedance: 8 ohms
â€" Recommended Amplifier: 20 â€" 650 Watt/channel
â€" Built-In Subwoofer Power Amplification: 1600 Watt ForceField Amplifier
â€" Dimensions: 137 cm x 14,6 cm x 41,9 cm (incl. voet)
â€" Weight: 36,2 kg

Nb

Grote stappen, in zeer korte tijd. Zou nu een vaccinatie halen tegen het audio virus. 8)

SMF spam blocked by CleanTalk