News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Wat zijn goede app's als audio hulpmiddel?

Started by Jan, January 20, 2018, 15:47:03 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Meeste forumleden zullen wel een smartphone hebben. De smartphone kun je eventueel ook gebruiken als hulpmiddel voor de audio. Wat zijn goede app's welke je als hulpmiddel voor audio kunt gebruiken?

Via de site van Rega kwam ik op RPM Calculator, daarmee kun je het toerental van de platenspeler nagaan zonder het gebruik van een stroboscoop. Er moet wel een gyro sensor op je telefoon zitten.
Je legt de telefoon op het draaiende plateau van de platenspeler en leest het toerental af.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Leuk onderwerp Jan.

Voor audio regelmatig in gebruik:
- discovr. Deze app geeft bij het zoeken naar een artiest naast diverse informatie over de artiest zelf ook andere artiesten die op de één of andere manier gerelateerd zijn. Zo kom je vaak tot verrassende ontdekkingen. Helaas uitsluitend voor de ipad;
- Speaker Angle: meet de hoek van het indraaien van de luidspreker
- Shazam: luistert naar muziek en geeft de titel en uitvoerende van de muziek
- PlatterSpeed: geeft het toerental + de afwijking van de draaitafel. Je hebt een testplaat nodig waarmee een toon van 3150 Hz wordt afgespeeld op de draaitafel
- Discogs: Inventariseert de platen en cd collectie + informatie over artiesten en albums. Tevens inkoop en verkoop.
- BubbleUNP: command centre voor streaming audio.
- Geluidsmeter Pro: geeft de actuele geluidsdruk in dB en het verloop in een grafiek. Ik heb de metingen van deze app vergeleken met een geluidsmeter en gezien dat de meetresultaten overeenkomen.
In deze app omvat tevens een trillingsmeter. Handig als je in Groningen woont of een heftige sub hebt. :(
De trillingsmeter is ook behulpzaam bij het vaststellen of je draaitafel in trilling wordt gebracht door het geluid dat door de luidsprekers wordt voortgebracht. Het helpt dan bij het zoeken naar een andere plek voor de draaitafel of het effect van de genomen maatregelen.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Jan

Zijn de app's die je beschrijft, behalve discovr, voor zowel Andoid als iOS?
Heb op dit moment Windows Phone, maar omdat app's (die ik belangrijk vind) steeds meer verdwijnt ben ik aan het kijken naar een nieuwe geschikte telefoon. Liefst Android vanwege de aanschaf prijs.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on January 20, 2018, 17:39:12 PM
Zijn de app's die je beschrijft, behalve discovr, voor zowel Andoid als iOS?

ik weet niet zeker of de apps voor Apple en Android beschikbaar zijn. Je kan de apps zo vinden in de Android play store. Op Discovr na staan de beschreven apps op een Android telefoon.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Fijn, bedankt. Ik ga er wat van uitproberen. Ben vooral benieuwd naar speaker angle. Een paar cm kan zoveel verschil maken.

Jan

Heb mijn werk smartphone (Android) erbij gepakt, maar kan Speaker Angle niet vinden.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

www.youtube.com/watch?v=Twsn1UV-fmQ

In de playstore kon ik de app ook niet meer vinden. Google geeft vele hits.

Groetend,
Henk
Synergie:

Maikel

Ik gebruik voor het bedienen van m'n audioplayer in m'n Raspberry pi het programma Soundirok. Het is een betaalde app (applestore) en ben er erg tevreden over, heeft een mooie interface.
Het leest informatie uit de mpd database en stuurt mpd aan. mpd staat voor music player daemon en is een zeer klein programma voor t afspelen van muziek op een linux systeem. Door de kleine footprint in geheugen is dit één van de best klinkende programma's. Leuk detail is dat alle kant-en-klaar distributies zoals Volumio en Rune gebruik maken van mpd intern.
mpd kan je helemaal configureren zoals je zelf wil, ik heb een hulpprogramma gebruikt om mijn mpd-config bitperfect in te stellen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

@Onder013: Speaker Angle zie ik in de App Store van mijn iPad. De app is 4 jaar oud of voor het laatst bijgewerkt. Gebruik jij hem nog steeds of anders Speaker Pro? Voor beide apps moet je betalen.
Meze Audio 99 Classics

Mediator

Heeft iemand deze speaker angle app nog geprobeerd? Ik zit ermee dat ik geloof dat mijn muren niet helemaal haaks zijn (ouder huis). Ik meer wel vanuit de muur maar twijfelde er nu over en heb min of meer een compromis gesloten. Een juiste plaatsing is voor mijn speakers erg belangrijk. De 'sweet spot' is kleiner dan die doorgaans bij luidsprekers is.
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, the Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500 CD speler, Purepower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom Cable interlinks en luidsprekerkabel. Headphone: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

Onder013

Quote from: Mediator on December 12, 2021, 07:50:53 AM
Heeft iemand deze speaker angle app nog geprobeerd? Ik zit ermee dat ik geloof dat mijn muren niet helemaal haaks zijn (ouder huis). Ik meer wel vanuit de muur maar twijfelde er nu over en heb min of meer een compromis gesloten. Een juiste plaatsing is voor mijn speakers erg belangrijk. De 'sweet spot' is kleiner dan die doorgaans bij luidsprekers is.

Speaker angle is bedoeld om de hoek van de luidsprekers ten opzichte van de 0-graden stand in te stellen. Als je muren niet haaks zijn en je plaats de luidsprekers op dezelfde afstand van de luisterpositie,  blijft de ingestelde hoek t.o.v. de achtermuur gelijk. De afstand van de luidspreker t.ov. de achtermuur zal dan echter verschillend zijn afhankelijk van de mate van "uit de haak" zijn. Mijn voorkeur bij het opstellen zou zijn om de afstand tot de luisterpositie gelijk te houden. E.e.a. is uiteraard afhankelijk van de eigenschappen van je speakers.
Synergie:

Mediator

Quote from: Onder013 on December 12, 2021, 12:31:30 PM
Speaker angle is bedoeld om de hoek van de luidsprekers ten opzichte van de 0-graden stand in te stellen. Als je muren niet haaks zijn en je plaats de luidsprekers op dezelfde afstand van de luisterpositie,  blijft de ingestelde hoek t.o.v. de achtermuur gelijk. De afstand van de luidspreker t.ov. de achtermuur zal dan echter verschillend zijn afhankelijk van de mate van "uit de haak" zijn. Mijn voorkeur bij het opstellen zou zijn om de afstand tot de luisterpositie gelijk te houden. E.e.a. is uiteraard afhankelijk van de eigenschappen van je speakers.

Ja klopt dat zou mijn voorkeur ook hebben. Mijn luidsprekers zijn met name gevoelig voor in en uitdraai. Ik zou dan ook de speaker angle willen weten ten opzichte van mijn luisterplek. De vraag is dan of die app dat doet.
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, the Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500 CD speler, Purepower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom Cable interlinks en luidsprekerkabel. Headphone: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

Onder013

Quote from: Mediator on December 12, 2021, 19:30:38 PM
Ja klopt dat zou mijn voorkeur ook hebben. Mijn luidsprekers zijn met name gevoelig voor in en uitdraai. Ik zou dan ook de speaker angle willen weten ten opzichte van mijn luisterplek. De vraag is dan of die app dat doet.

Jazeker kan dat. Je kan de hoek op nul zetten. Als je dus de speaker loodrecht op de muur achter je luisterpositie plaats. kan je speaker angle op 0 zetten om dan vervolgens in te draaien. De speaker kan je bijvoorbeeld loodrecht zetten door met een touwtje en de verhoudingen van een driehoek met 90, 45 en 45 graden uit te zetten. De schuine zijde moet dan 1,41 * één van de rechte zijden zijn.
Synergie:

Jan

Meze Audio 99 Classics

Onder013

Synergie: