News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Set van Jan

Started by Jan, January 07, 2018, 17:08:08 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Het lijkt erop dat het geluid iets levendiger is, maar wil wat langer luisteren om echt een oordeel te geven.
Voordeel van de SIHF Siliconenkabel is dat het erg soepel is, het is vele malen soepeler dan de Belden 19364 kabel.

Ik mag af en toe graag wat uitproberen, mits het voor mij betaalbaar is.

Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Jan

Vandaag muziek op LP's geluisterd. Eerst met de Pro-Ject SpeedBox aangesloten tussen de SBooster 16 vac voeding en Pro-Ject Perspective platenspeler, maar deze wordt toch meer dan handwarm.  Heb de SpeedBox ontkoppeld en draai de LP's nu zonder SpeedBox af. De motor van de platenspeler wordt niet echt warm. Hoor op dit moment niet echt verschil in het geluid.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Jan

Heb vandaag naar het album Live van Golden Earring op 2LP geluisterd. Heb geen gebruik gemaakt van de Pro-Ject SpeedBox. Gehoormatig hoor ik geen verschil of ik wel-of-geen SpeedBox gebruik.
Heb in de tussentijd met twee verschillende RPM apps gemeten wat de draaisnelheid is. Het kwam uit op 33,42 rpm. Weet niet of zo'n app een goede meet indicatie is. Misschien geeft een stroboscoop een betere indicatie.
Meze Audio 99 Classics

Jan

Ook hedenochtend heb ik weer naar LP's geluisterd. Wil proberen om op de zondagochtend LP's te draaien en op de zaterdagochtend CD's. Zondags heb ik weinig tot geen verplichtingen, maar op de zaterdag wel, daarom luister ik op de zaterdag naar CD's.
Ook vandaag weer de draaisnelheid met een RPM-app gemeten. Het was net als vorige week 33,42 toeren. De Pro-Ject SpeedBox is nog steeds ontkoppeld.

Foto van de set zoals het nu is:

Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

Mooi, Jan! Lekker genieten.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Maikel

Quote from: Jan on October 24, 2023, 19:12:58 PMHet lijkt erop dat het geluid iets levendiger is, maar wil wat langer luisteren om echt een oordeel te geven.
Voordeel van de SIHF Siliconenkabel is dat het erg soepel is, het is vele malen soepeler dan de Belden 19364 kabel.

Ik mag af en toe graag wat uitproberen, mits het voor mij betaalbaar is.
Ik gebruik zelf alleen maar on-afgeschermde kabel. Mijn ervaring (volledig subjectief) is dat een metalen scherm de PRaT (Pace Rythm and Timing) er wat uit haalt, wat technisch logisch te verklaren is omdat een metalen 'object' magnetisch een invloed heeft op de electronenstroom door de geleidende kabel. Mooie update
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Quote from: Nb on October 21, 2023, 16:47:18 PMIk heb het in 2 x 4 mm, al een tijd, van mijn Monster Powerblock naar mijn versterker.
Ik heb het al zolang, dat ik niet meer weet of het verschil maakte.
Het kan iig geen kwaad.
Het is een hobby, dus af & toe wat knutselen hoort erbij.
Heey Nils, welkom terug :)
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Quote from: Maikel on November 23, 2023, 15:32:32 PMIk gebruik zelf alleen maar on-afgeschermde kabel. Mijn ervaring (volledig subjectief) is dat een metalen scherm de PRaT (Pace Rythm and Timing) er wat uit haalt, wat technisch logisch te verklaren is omdat een metalen 'object' magnetisch een invloed heeft op de electronenstroom door de geleidende kabel. Mooie update
Je hoort verschillende verhalen erover. De één zegt dat je afgeschermde stroomkabels moet gebruiken en de ander zegt onafgeschermde stroomkabels. Ik heb nu volledig onafgeschermde stroomkabels in gebruik.
Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

De powerkabels die ik heb gemaakt zijn ook niet afgeschermd. Wel 3 aderig, dus met aardedraad. Alles staat ook op een geaarde wcd aangesloten.

Geen idee of afscherming iets zou brengen en is ook onmogelijk om te vergelijken, want dat zou alleen maar kunnen als er een identieke kabel zou zijn maar dan met afscherming en die is er niet.

Jan

Het jaar is bijna ten einde. Dit jaar heb ik o.a. het volgende aangeschaft voor de audioset:

Een Meze Audio 99 Classics hoofdtelefoon.
Was al aan het kijken naar een hoofdtelefoon van het gesloten type, omdat mijn dochter veelal in de woonkamer leert. Navraag bij de importeur van Rega leert dat de minimale impedantie van de hoofdtelefoon uitgang van de Rega Brio 32 ohm is. Mijn keuze is gevallen op de Meze Audio 99 Classics. Ik gebruik hem om CD's en via de iPad naar YouTube livestreams van Alpha Audio en Spotify te beluisteren.

Een nieuwe meterkast met een aparte groep voor audio.
Een aparte audiogroep was al een lange tijd een wens van mij. Moest toch een keer de meterkast vervangen, heb gelijk maar gezorgd voor een aparte audiogroep. De zekeringhouder is een Siemens geworden, deze heb ik tweedehands kunnen aanschaffen. De kabel naar de audio is een 3 x 4 mm2 YMvK geworden. Later heb ik de standaard Siemens zekering en nullijn staafje vervangen door een Hifi-Tuning Suprème 3 zekering en een nullijn buisje met koolstof erin. Dit is allemaal stap voor stap gedaan. Verder zijn de afgeschermde Belden 19364 netsnoeren vervangen door SIHF Siliconenkabel van 3 x 2,5 mm2.

Een SBooster BTOW 16 vac voeding voor de platenspeler.
Had al een zelfbouw voeding gemaakt voor de platenspeler, maar de Pro-Ject SpeedBox werd steeds na een poosje heet als ik LP's afspeel. Heb daarom de SBooster BTOW 16 vac voeding aangeschaft, maar het euvel bleef. Heb de Pro-Ject SpeedBox ontkoppeld en de SBooster direct aangesloten op de Pro-Ject Perspective platenspeler. De motor maakt nu wel wat meer geluid, maar dat hoor je alleen als je bij de platenspeler staat. Het toerental is nu ongeveer 33,42 volgens de RPM app.

Bi-wire luidsprekerkabel van 4 x 4 mm2.
Heb VanDamme 4 x 4 mm2 bi-wire luidsprekerkabel met locking banaanstekker gekocht ter vervanging van de Atlas Equator bi-wire luidsprekerkabel. Bij de Praxis heb ik kabelbinders aangeschaft om de luidsprekerkabels van de vloer te houden.

Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

Dat valt qua uitgaven wel mee, maar wel mooie verbeteringen lijkt mij!

Jan

Het zijn mooie verbeteringen, maar ik moest er wel voor sparen.
Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

Dan is het helemaal fijn dat het verbeteringen oplevert 👍🏻

Jan

Dit weekend kwam de kabelleverancier met een phonokabel met een capaciteit van 36 pf/m. Dat is een ruime halvering van mijn huidige phonokabel, maar toch ga ik hem niet nemen, omdat ik de RCA connectoren niet mooi vind en hetzelfde RCA connectoren wat op mijn interlinks tussen CD speler en versterker zit kon er niet op gemonteerd worden.

Ben ook aan het kijken naar een stylus upgrade van mijn Sumiko Olympia naar de Moonstone of Wellfleet. De Wellfleet heeft een VTA van 26 graden terwijl de Rainier, Olympia en Moonstone een VTA hebben van 25 graden. Alle 4 zijn wel onderling verwisselbaar, maar is het een probleem dat de VTA bij de Wellfleet 1 graad hoger is dan bij de andere 3? Moet je dan iets afregelen of kun je het zo opzetten en afspelen?
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on January 21, 2024, 19:24:53 PMBen ook aan het kijken naar een stylus upgrade van mijn Sumiko Olympia naar de Moonstone of Wellfleet. De Wellfleet heeft een VTA van 26 graden terwijl de Rainier, Olympia en Moonstone een VTA hebben van 25 graden. Alle 4 zijn wel onderling verwisselbaar, maar is het een probleem dat de VTA bij de Wellfleet 1 graad hoger is dan bij de andere 3? Moet je dan iets afregelen of kun je het zo opzetten en afspelen?

Ik gebruik deze methode gepubliceerd op tnt-audio.com:
Make use of a record with acoustic bass plucked by hand. When the VTA is too high, the bass is thin and not deep. When the VTA is too low, the bass is muddy. The second component to listen to is the plucking sound, it gets sharper and more precise when the VTA is set higher until the VTA is too high and the plucking is too sharp. So the optimum VTA is as high as possible without losing the full body of the bass. The plucking will sound natural and the bass will be more dynamic. As the method tells whether too high or too low, start with two VTA points, one too high and one too low. Divide this range at the middle and then decide whether the middle setting is too high or too low. If the middle setting is high, use it as the new high setting and repeat the procedure with this new high setting and the original low setting. But if the middle setting is low, use it as the new low setting and repeat the procedure with this new low setting and the original high setting. Starting with a range of say 8mm you are inside a 1mm range after three iterations, and after another three iterations, you may not be able to hear a difference. In a system with high resolution, it may be possible to hear smaller changes.. David was able to set the VTA of my Schroeder No.1 - a tonearm with reference VTA tower - to 1/16 of the turn of the VTA screw, this is less than 0.1mm. BTW, in mathematics this method is called "linear optimisation".

Dynamics, particularly in the bass, are the most subtle effect. If the VTA setting is far off from optimum, small changes in VTA may not be audible. If the setting is very close to optimum, extremely small changes may be audible.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.