News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Lineaire Power Supplies

Started by Kingpin, August 22, 2017, 19:43:19 PM

Previous topic - Next topic

33

AudioEnZo

Werkelijk prachtig werk, chapeau!

Kingpin

Quote from: Maikel on August 23, 2017, 18:17:59 PM
Cool!
Hoe meet je dat Kingpin, heb je daar een speciaal apparaat voor of kan dat ook met een multimeter?
Op m'n testbankje ...

Meestal de multimeter voor de spanning, daartussen een diy dummy load om zo een fictief apparaat te "simuleren".

waarop de analyzer wordt aangesloten.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Zoals je ziet ... gemeten aan het uiteinde van de kabel zoals het strookt met de werkelijkheid  :|

Teven even een 50Hz meting gedaan om te kijken hoe de meting zich verhoud wanneer deze "instraalt" op de dc-kabel.
Zoals je ziet .. nul .. instraling te meten !
Dat zie je wel vaak anders.

230V evenwijdig langs de DC-kabel gelegd:

En het resultaat mag er wezen ... zie 50Hz ... noppes :)

Overall meting:
0-100kHz ripple: 5µV rms
0-100kHz noise: -106dBV
0-20kHz ripple: 2,2µV
0-20kHz noise: -112dBV
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Ik doe ook wel eens nauwkeurige metingen, dan gebruik ik de probetip en omhulsel gelijk aan massa, maar met deze setup zit er nagenoeg geen extreme afwijkingen in, dus "voor het gemak" doe ik het nu zo.

Nb

Beste Kingpin, ik ben een nitwit met stroomzaken, vandaar mijn vraag.
Sinds kort ben ik bezitter van een dacmagic 100. Het stroomdraadje van de adapter is eng dun.
Nu ben ik een joekel van een voeding tegen gekomen, ook van Cambridge.  Ik heb het na enig speurwerk kunnen classificeren, het lijkt de voeding van Creative/ Cambridge pc speaker surround setje. Het is een bijzonder groot, zwaar en degelijk ding en de connector is hetzelfde, ook de polariteit. Alleen hij is 13.5 ipv 12 volt. Het amperage schijnt niet zo heel veel uit te maken, meer is beter? heb ik begrepen. Ik zou niet weten aan wie dit anders te vragen.
Kan ik hier wat mee. Of lekker zo laten. Ik heb het voor me laten wegleggen.
Huiskamer: Marantz PM6007, Q Acoustics 3050,
Philips CD 130, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Philips cd 608, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
Sennheiser HD 700. Sennheiser IE 800.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 723, albrecht dab+ radio.

Onder013

Quote from: Nb on September 01, 2017, 16:38:34 PM
Sinds kort ben ik bezitter van een dacmagic 100. Het stroomdraadje van de adapter is eng dun.
Nu ben ik een joekel van een voeding tegen gekomen, ook van Cambridge, alleen geen idee precies waarvan. Het is een bijzonder groot, degelijk ding en de connector is hetzelfde, ook de polariteit. Alleen hij is 13.5 ipv 12 volt. Het amperage schijnt niet zo heel veel uit te maken, meer is beter? heb ik begrepen. Ik zou niet weten aan wie dit anders te vragen.

Naast voltage, vermogen en polariteit zijn bij een voeding nog meerdere factoren die een grote invloed hebben op de prestaties van de dac. Denk bijvoorbeeld aan de rimpel in de uitgangsspanning, de stabiliteit van de spanning, gevoeligheid voor strooivelden, etc.
Het type adapter (switching PS)dat gebruikt wordt bij de dacmagic is berucht om de strooivelden om de adapter en de vervuiling die het veroorzaakt op het net.

Een goede (lineaire) voeding heb je helaas niet voor echt weinig zoals je de standaard switching PS's wel voor heel weinig kan kopen. Wellicht verstandig om ook om je heen te kijken voor andere dac's die al voorzien zijn van lineaire voedingen?

Ik denk dat je bij Eric/Kingpin aan het juiste adres bent voor een goed advies en inzicht in de mogelijkheden.

Succes en plezier,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Quote from: Onder013 on September 01, 2017, 17:56:05 PM

Een goede (lineaire) voeding heb je helaas niet voor echt weinig zoals je de standaard switching PS's wel voor heel weinig kan kopen. Wellicht verstandig om ook om je heen te kijken voor andere dac's die al voorzien zijn van lineaire voedingen?

Ik denk dat je bij Eric/Kingpin aan het juiste adres bent voor een goed advies en inzicht in de mogelijkheden.

Succes en plezier,
Henk

Bedankt.

Dat vermoedde ik reeds. Mijn budget is met de aanschaf v/d dacmagic er weer voor flinke tijd doorheen.
Ik heb ook nog een andere hobby. (Oude motor) En een zeer krap inkomen.
Andere dac gaat 'm dus niet worden, ik heb deze pas.. Ik vind met het geluid ook helemaal niks mis.  Alleen  het stroom  snoertje is eng dun. Ben ook bang dat het gaat knakken op een gegeven moment. Daarom keek ik om me heen voor een vervanger. Die een hoger amperage, fatsoenlijker stroomsnoer heeft en niet duur is.
Philips CD 130, Pioneer DVLX50 sacd/dvd, Philips cd 608, Quantis digitale radio tuner. BLS B11 Bluetooth.
-----
Slaapvertrek: Marantz PM 6004. Infinity Alpha 10, Philips cd 723, albrecht dab+ radio.

Maikel

Quote from: Nb on September 01, 2017, 16:38:34 PM
Nu ben ik een joekel van een voeding tegen gekomen, ook van Cambridge.  Ik heb het na enig speurwerk kunnen classificeren, het lijkt de voeding van Creative/ Cambridge pc speaker surround setje. Het is een bijzonder groot, zwaar en degelijk ding en de connector is hetzelfde, ook de polariteit. Alleen hij is 13.5 ipv 12 volt. Het amperage schijnt niet zo heel veel uit te maken, meer is beter? heb ik begrepen. Ik zou niet weten aan wie dit anders te vragen.
Ik denk dat t goed komt. Ik kwam deze link tegen; https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-12v-132v/dacmagic-100 waarin de marge van voltage tot 13,2v gaat, dan gaat 13,5V vast ook goed, maar wellicht kan Kingpin of iemand anders dit nog bevestigen.
Ik denk dat je qua geluid er ook nog iets op vooruit gaat met de andere voeding.
PS: ik kon geen service manual van de dacmagic 100 vinden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Kingpin

De dacmagic100 vraagt nauwelijks amperage, dus wat betreft het dunne snoertje zal dat wel goed gaan.
Wbt de voltage zou ik even mee oppassen, ik heb nog even gezocht maar kon het zo niet vinden, missvhien staat het in je manual.
Kan zijn dat er al een regulator aan de ingang zit waardoor de 13,5V geen probkeem is, maar beter is om dit even bij de fabrikant te vragen.

Nb

Er staat dat je uitsluitend het orgineel mag gebruiken .Dat terwijl er dure vervangings voedingen voor gemaakt worden.
Ik heb me ook al suf gegoogeld.
-----

Nb

Quote from: Maikel on September 02, 2017, 03:30:06 AM
Ik denk dat t goed komt. Ik kwam deze link tegen; https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-12v-132v/dacmagic-100 waarin de marge van voltage tot 13,2v gaat, dan gaat 13,5V vast ook goed, maar wellicht kan Kingpin of iemand anders dit nog bevestigen.
Ik denk dat je qua geluid er ook nog iets op vooruit gaat met de andere voeding.
PS: ik kon geen service manual van de dacmagic 100 vinden.

Die had ik ook gevonden en lijkt in principe erg veel op die ik vond. Maar om mijn nieuwe dacje te gaan op fikken is ook zo wat.  :/
Ik kan ook weinig info vinden. Bij amperage schijnt wat ruimer niet uit te maken, zelfs beter, maar 1.5 meer volt vind ik niks over.
-----

Maikel

Quote from: Nb on September 02, 2017, 12:05:59 PM
Die had ik ook gevonden en lijkt in principe erg veel op die ik vond. Maar om mijn nieuwe dacje te gaan op fikken is ook zo wat.  :/
Ik kan ook weinig info vinden. Bij amperage schijnt wat ruimer niet uit te maken, zelfs beter, maar 1.5 meer volt vind ik niks over.
Je kunt natuurlijk ook een simpele 7812 voltage regulator tussen de voeding en de DAC zetten. Kun je een beetje solderen?
Ik zou t graag voor je in elkaar solderen maar das niet zo praktisch ben ik bang

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
HT-set

Nb

Zo'n  7812 dinges gaat het niet worden, zou niet weten wat ermee te doen.
Ik heb nu gevonden dat 10 % verschil in voltage niet uitmaakt, Dat zou dan 1,2  zijn. Maar die ik heb gezien, is 1,5 meer.
Deze voeding is het ong. Die hier bij zit, lijkt er sterk op. Flink zwaar ding. Hij was 3.50 euri, (alleen voeding)

https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/geluidskaarten-en-luidsprekers/m1195303517-cambridge-soundworks-creative-desktop-theater-5-1-dtt2500.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=6
-----

Maikel

Quote from: Nb on September 02, 2017, 13:38:16 PM
Zo'n  7812 dinges gaat het niet worden, zou niet weten wat ermee te doen.
Ik heb nu gevonden dat 10 % verschil in voltage niet uitmaakt, Dat zou dan 1,2  zijn. Maar die ik heb gezien, is 1,5 meer.
Deze voeding is het ong. Die hier bij zit, lijkt er sterk op. Flink zwaar ding. Hij was 3.50 euri, (alleen voeding)

https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/geluidskaarten-en-luidsprekers/m1195303517-cambridge-soundworks-creative-desktop-theater-5-1-dtt2500.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=6
Een 7812 dinges kun je tussen je uitgang van de 'nieuwe' voeding en de DAC solderen. T is een electronica-component met drie pootjes; aan de ingang kun je 13,5V invoeren, aan de uitgang krijg je precies 12V

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set