News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

ECM

Started by Nb, June 13, 2017, 18:43:59 PM

Previous topic - Next topic

Nb

Een tijdje geleden kwam ik bij het snuffelen naar cd's een oude bekende tegen.
ECM, The art of sound.
Deze cd hoorde ik begin jaren 90 bij Rhapsody in Hilversum, op een belachelijk dure set.
Deze cd zette mij op het pad naar audio verbetering.
Nu blijkt het bij mijzelf, op mijn zeer modale set ook bijzonder prettig te klinken. :thumbsup:

Onder013

Quote from: Nb on June 13, 2017, 18:43:59 PM
Een tijdje geleden kwam ik bij het snuffelen naar cd's een oude bekende tegen.
ECM, The art of sound.
Deze cd hoorde ik begin jaren 90 bij Rhapsody in Hilversum, op een belachelijk dure set.
Deze cd zette mij op het pad naar audio verbetering.
Nu blijkt het bij mijzelf, op mijn zeer modale set ook bijzonder prettig te klinken. :thumbsup:

Leuk, het was mijn kennismaking met vele artiesten uit de ECM-stal. Een ECM-productie staat nog even los van je muzikale smaak, meestal garant voor kwaliteit van de opname.

Groetend,
Henk

PS
Alleen al de track "Never let me go" maakt deze cd voor mij de moeite waard
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Ja, Keith Jarreth. Ik ben toen ook op het spoor van Terje Rypdal gekomen.
Ik vind het wel prettig om naar te luisteren, maar niet te vaak.
Goede opname gaat bij mij niet boven" goede" muziek.

stereotypisch

Holon van Nick Bartsch

Echt een hele mooi album op ECM
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Onder013

Quote from: simsatit on June 18, 2017, 22:24:34 PM
Holon van Nick Bartsch

Echt een hele mooi album op ECM

Prachtig :thumbsup:

Ook live een geweldige ervaring.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Cornelis1921

Ik heb CDs in huis met een audio-kwaliteit waar een audiofiel bij huivert, maar met uitvoeringen waar zelfs hij kippevel van krijgt. :)
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

stereotypisch

Haha! ja dat is de beste graadmeter!
Als je emotie voelt of zelfs kippenvel krijgt dan gebeurt er iets goeds, daar hoeft het echt geen 'audiofiel' getingel tangel voor te zijn..

Mijn meest geliefde cd's zijn vaak helemaal niet 'audiofiel' (tussen haakjes omdat ik het een beetje een raar woord vind waar ik maar weinig mee heb.

We luisteren (ik in ieder geval dan toch) naar muziek omdat we van muziek houden, en niet om hoe het klinkt, dan ben je meer een soundeffect luisteraar.

En drones of soundscapes of sferische 'muziek' of minimalisme kan ook heel interessant zijn om naar te luisteren, muziek is ook niet strikt een ritme, baslijn, melodie, muziek kan veel meer zijn dan dat, maar het 'moet' wat oproepen, emotie of herinneringen, verlangen, blijdschap of gewoon echt genieten, maw, jezelf gewoon mee laten gaan op de golven van de muziek, als passagier in een bootje, soms rustig kabbelend soms sterk stromend, lekker hoor..

En om eerlijk te zijn haalt alles wat elektronisch blinkt, bliebt, getouchscreend, NAS backup etcetcetc mij uit de muziek, ik ben gewoon een ouwe mannelijk geslachtsdeel in mijn muziek beleving, ik wil iets fysieks!

Dus Cd is prima, plaatje ook leuk!

Maar ECM is qua opname meestal heel redelijk.

Zijn er ook veel uitgaves op LP gekomen van ECM?
Eventueel ook nog recent werk?

Die Holon zou ik nog wel op plaat willen hebben!
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Cornelis1921

Quote from: simsatit on June 19, 2017, 19:51:32 PM
Haha! ja dat is de beste graadmeter!
Als je emotie voelt of zelfs kippenvel krijgt dan gebeurt er iets goeds, daar hoeft het echt geen 'audiofiel' getingel tangel voor te zijn..

Mijn meest geliefde cd's zijn vaak helemaal niet 'audiofiel' (tussen haakjes omdat ik het een beetje een raar woord vind waar ik maar weinig mee heb.

We luisteren (ik in ieder geval dan toch) naar muziek omdat we van muziek houden, en niet om hoe het klinkt, dan ben je meer een soundeffect luisteraar.

En drones of soundscapes of sferische 'muziek' of minimalisme kan ook heel interessant zijn om naar te luisteren, muziek is ook niet strikt een ritme, baslijn, melodie, muziek kan veel meer zijn dan dat, maar het 'moet' wat oproepen, emotie of herinneringen, verlangen, blijdschap of gewoon echt genieten, maw, jezelf gewoon mee laten gaan op de golven van de muziek, als passagier in een bootje, soms rustig kabbelend soms sterk stromend, lekker hoor..

En om eerlijk te zijn haalt alles wat elektronisch blinkt, bliebt, getouchscreend, NAS backup etcetcetc mij uit de muziek, ik ben gewoon een ouwe mannelijk geslachtsdeel in mijn muziek beleving, ik wil iets fysieks!

Dus Cd is prima, plaatje ook leuk!

Maar ECM is qua opname meestal heel redelijk.

Zijn er ook veel uitgaves op LP gekomen van ECM?
Eventueel ook nog recent werk?

Die Holon zou ik nog wel op plaat willen hebben!
ECM heeft ook een sub-label waar uitsluitend klassieke muziek op wordt uitgebracht: ECM New Series. Veel werk van de Est Arvo Pärt is bijvoorbeeld daarop voor het eerst en/of in de mooiste uitvoering uitgebracht.
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2: