News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

2 verschillende portable speakers stereo kalibreren

Started by henk-jan99, March 21, 2017, 07:43:30 AM

Previous topic - Next topic

henk-jan99

Beste leden,

Ik heb een setup met 2 verschillende JBL speakers. Deze functioneren stereo d.m.v enig solderen met kabels etc. Nu wil ik dat beide speakers ongeveer gelijk gaan klinken. Wie kan mij advies geven aan de hand van de specificaties hieronder? Ik wil het gaan bewerken met ApoEQualizer, die de Links Rechts kanalen apart kan equalizen. Ik heb een JbL charge, en een Jbl charge 2+. de Charge is wat feller en komt wat duidelijker (misschien wel scheller) over, de Charge 2+ is wat gedetailleerder, en heeft een wat dieper geluid. Bij schel geluid overheerst de Charge, en bij diep geluid komt de Charge 2+ beter van kracht.
Ik weet dat er duizenden goedkope opties zijn om met ander materiaal dit te voorkomen, maar ivm. bepaalde omstandigheden moet ik het hiermee doen. Graag hoor ik wat tweaktips voor freqenties met ApoEqualizer, om beide speakers een beetje evenredig te laten klinken. Perfect gaat mij en u niet lukken, maar het moet vast wel verbeterd kunnen worden. Hierbij de specs:

Jbl Charge:

Amplification Type
active

Nominal Output Power
10 Watt

Frequency Response
150 - 20000 Hz

-3dB Frequency Response
150 - 20000 Hz

Signal-To-Noise Ratio
80 dB

Audio Amplifier

Speaker Type
speaker

Speaker Channel Type
stereo

Channel (RMS) Output Power
5 Watt

Driver Qty
2

Driver Diameter
5/8 m

Driver Diameter (metric)
41 mm

JBL Charge 2+

Amplification Type
active

Nominal Output Power
15 Watt

Frequency Response
75 - 20000 Hz

Signal-To-Noise Ratio
80 dB

Audio Amplifier
integrated

Speaker Type
speaker

Speaker Channel Type
stereo

Speaker Channel Qty
2

Channel (RMS) Output Power
7.5 Watt

Amplification Type
active

Channel Frequency Response
75 - 20000 Hz

DRIVER DETAILS (1ST SPEAKER)

Speaker Type
speaker

Driver Type
full-range driver, passive radiator

Driver Qty
2

Driver Diameter
1.77 m

Driver Diameter (metric)
45 mm

https://www.cnet.com/products/jbl-charge/specs/
https://www.cnet.com/products/jbl-charge-2/specs/

Ik hoop een bruikbaar antwoord terug te zien, alvast bedankt!

Onder013

Welkom op het forum Henk-Jan. :thumbsup:

Helaas kan ik je geen tips geven om van die twee verschillende luidsprekers met behulp van een EQ een bruikbare stereo opstelling te maken.
Ik vraag me in alle redelijkheid af waarom je zoiets zou willen. Twee verschillende speakers "knijpen" om te trachten ze in enige mate tonaal en qua volume gelijk te maken.....

Er zijn toch zoveel luidsprekers te koop voor relatief weinig geld.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

chansig

De laatste speaker geeft meer laag weer. Dat ga je bij de andere er niet bij toveren. Andersom zou ik never nooit nie doen.

Gr. Hans