News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Harbeth 40th Anniversary Limited Edition Road Show Chattelin

Started by Onder013, February 18, 2017, 12:03:28 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Gisteren zijn Martin!!! en ik naar de Harbeth 40th Anniversary Limited Edition Road Show bij Chattelin in den Haag geweest.
Het doel van het bezoek was tweeledig:
Martin wilde graag horen wat de Harbeth SuperHL5 plus Anniversary luidspreker presteert ten opzichte van de Harbeth 30.1 zoals hij thuis heeft.
En twee ik wilde graag de 40.2 nog eens horen na een eerste en positieve kennismaking met de 40.2 tijdens de X-Fi 2016.
Na eerst genoten te hebben van wat de Indonesische eethuisjes in Den Haag te bieden hebben, kwamen we als de eerste gasten bij Chattelin aan.
De SHL5 plus anni stond al opgesteld aan een hegel versterker en met een cec loopwerk als bron.  De eerste indruk van de muziek van Pink Floyd the wall viel niet mee.......
Het klonk uiterst vlak, kil, suf en saai. Oef. Bij navraag en nog wat doorvragen bleek dat de luidspreker splintertje nieuw is en de set nog maar net aan was gesloten.
"Probeer er doorheen te luisteren om te ontdekken wat deze luidsprekers kunnen" was het advies. Inderdaad werd het na verloop van tijd beter. De versterker warmde op en zoals Chansig zou zeggen: je brein past zich aan, aan wat het voorgeschoteld krijgt :)
Mijn brein bleek echter niet voldoende in staat om echt te kunnen genieten van deze set. Het idee is dat naast het zeker nog niet ingespeeld zijn van de luidspreker de combinatie met de hegel versterker verre van de ideale is.

Maar zonder gekheid was heel goed te horen dat in vergelijk met de kleinere 30.1 de SHL5 plus anni grootser speelt. Voor Martin voldoende aanleiding om zich nader te oriënteren. 

Dan naar de demo door Rick Paap van de Harbeth 40.2 met Mirror Image Audio cd-speler, voor- en eind-versterker.
Ik was vooraf heel benieuwd naar hoe deze luidsprekers spelen na een zeer goede ervaring tijdens een demo op de X-Fi 2016.
Ook deze luidspreker is hagelnieuw en heeft nog maar weinig speeluren. Toch was hier al meer van de grootsheid, tonaliteit en presentatie van het systeem hoorbaar.
Rick Paap (ontwerper van de Mirror Image elektronica *)) liet vele soorten muziek horen via de cd-speler waaronder een aantal tracks die ik erg goed ken en waardeer om uiteenlopende aspecten. Zo langzamerhand bouwde zich een beeld op van wat dit systeem kan (en wat het in de gepresenteerde samenstelling blijkbaar niet kan).
Allereerst is dit systeem van zo rond de 40 mille in staat om op zowel laag als hoog volume de essentie van de muziek te laten horen. Gillende gitaar solo's van Cream komen met een realistisch volume op de Bühne.
Toch lukte het niet om mij helemaal te verliezen in de muziek. Misschien heeft het iets te maken met het nog niet ingespeeld zijn van de luidsprekers en/of met de akoestiek van de zaal. Verder pratend met Rick Paap en de andere bezoekers van de show zit het veel meer in de afstemming van de set en wat de persoonlijke voorkeur is van mij als luisteraar. Het oplossend vermogen van deze set is relatief laag, het accent ligt bij de weergave van het middengebied en dit heeft als gevolg dat allerlei bij-geluidjes die live muziek zo spannend kunnen maken wat achter blijven in de weergave.
Een ontwerpkeuze die des harbeth's is en wellicht tevens de reden waarom mijn voorkeur naar een ander type luidspreker uit gaat.
Bij Martin met zijn thuisset met harbeth 30.1 en een naim SN versterker is mij de beperkte weergave van details veel minder opgevallen.
De muziek waarbij het zeer duidelijk werd dat er iets (voor mij essentieels) ontbreekt in de weergave is het album Oceana van Till Brönner, track 1 Bumpin'.

Al met al een heel gezellige en interessante sessie.
Vandaag zaterdag 18 februari is er nog een show bij Chattelin om het met eigen oren te horen.

Groetend,
Henk

*)
Mirror image versterkers zijn volgens het principe van een gitaar versterker ontworpen. uitgangspunten bij het ontwerp waren snelheid, dynamiek en kracht. Dat dit gelukt is was heel goed hoorbaar bij gitaar solo's in de muziek van bijvoorbeeld Cream. Wowww wat kan die gitaar ongelofelijk gillen en janken bijna op het niveau van een live uitvoering.
Tegelijkertijd werd weer eens duidelijk dat het niet alleen om de eiegnschappen van een component gaat.
Het allerbelangrijkste is de synergie van de toegepaste componenten, de luidsprekers, de voorkeuren van de luisteraar en wellicht op de eerste plaats de akoestiek.
Wat mij betreft ontbrak het zeker aan de ontstane synergie.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Martin!!!

Een exacte weergave zoals ik het gisteren ook ervaren heb en ons verteld is.

Ik vond het erg jammer dat de SHL5 Anniversary op de Hegel versterker en CeC loopwerk speler was aangesloten, bij het beluisteren van de M30.1 moest ik echt goed zoeken om deze als zodanig te herkennen. Het geluidsbeeld was vlak, kil, ingetogen en haast mechanisch met een miniem aan laag, niet zo als ik het prefereer en hier thuis gewend ben. Gelukkig was er doorheen te luisteren en hoorde ik in de SHL5plus  Anniversary wel de kenmerken waar ik naar op zoek ben, namelijk een grootser geluid.  Na (misschien zelfs tijdens) de raodshows van de SHL5plus  Anniversary en 40,2  Anniversary komt de SHL5plus  Anniversary hier ter demo, ik ben benieuwd. Ik heb de importeur al verzocht om uit voorzorg al vast een setje voor me apart te houden

Met betrekking tot de 40.2  Anniversary vraag ik me af of zoals Henk hierboven beschreven heeft (en zoals verteld door Rick Paap), de bijgeluidjes die nu niet hoorbaar waren echt in de ontwerpkeuze van Harbeth ligt! Hier thuis op de M30.1 hoor ik ze wel, en hoe  :O . Ik verdenk de Mirror image Audio set  en in mindere mate de akoestiek van gisterenavond set ervan, wellicht speelt hier ook nog een gevalletje synergie mee. We gaan het beleven want ik ben zeker voornemens om nog één of meerdere roadshows te bezoeken  :)

mainly British stuff

chansig

Lekker eten, aardig gezelschap, mooie muziek...enige wat mist is drank en vrouwen. Maar leest alsof het een geslaagde dag is geweest. Thanks voor het delen.

Gr. Hans

Onder013

Quote from: chansig on February 18, 2017, 15:12:50 PM
Lekker eten, aardig gezelschap, mooie muziek...enige wat mist is drank en vrouwen. Maar leest alsof het een geslaagde dag is geweest. Thanks voor het delen.

Gr. Hans

Bier was er bij het eethuis en opvallende  8)(als oost europees ogende) vrouwen wandelend op straat. Dus voor ieder wat wils  :R
Was zeker een geslaagde dag.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

chansig

stereotypisch

Ik wil de audiozaak niet afkraken daar zij ook moeite doen om een speaker merk in 'het zonnetje te zetten', maar om eerlijk te zijn vindt ik het van Harbeth importeur nogal vreemd om een speaker nieuw fabrieksaf zonder speeluren zo neer te zetten.

Heb aardig wat speakers gebouwd en mijn ervaring is met sommige units (de 1 meer dan de ander) dat deze soms echt lang nodig hebben om optimaal te presteren, het mechanische inspelen zeg maar, de weerstand van de materialen en de soepelheid die meer de overhand krijgt na voldoende 'power play', ja soms mag je je units echt wel wat 'sap' voeren, zo wordt imho de volledige mechanische specs aangesproken, ipv alleen maar 'voorzichtig inspelen' dwnz dat je je speaker over de top moet drukken maar inspelen over een langere tijd met verschillende luistervolumes helpt echt wel (wederom imo) de drivers 'mechanisch responsiever' te krijgen.

Jammer dat je dan dus niet het potentieel van zo een speaker kan beoordelen als die niet afdoende ingespeeld is, ik denk, niet zo goede reclame...

Als je een speaker wilt 'pluggen' zorg dan iig dat die in zijn optimum forma speelt...
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Martin!!!

Zoals ik het altijd begrepen heb komen Harbethjes ingespeeld en getuned af fabriek. De 40.2 hebben bij de dealer nog een fors aantal uren, bijna 24 uur flink aan het sap gehangen.  Dus daar kan het allemaal niet in zitten.
mainly British stuff

chansig

Onder013

Quote from: chansig on February 18, 2017, 20:04:51 PM
Ik zeg akoestiek..

Gr. Hans

Ik vermoed dat het akoestiek + versterker en vooral de synergie van het geheel met de ruimte is als je op de 40.2 luidsprekers doelt.
Vooral de (Hegel) versterker als het om de SHL5+ gaat.

Groetend,
Henk
Synergie:

stereotypisch

Als de Harbeth's ingespeeld fabrieksaf zijn dan zou dat iig niet het hekele punt geweest zijn.

Maar goed, dan nog kan het ook smaak zijn.

Het is in 'the eye of the beholder', misschien vonden andere bezoekers het wel weer een 'gouden combinatie' ;) haha.

Zoveel mensen zoveel smaken denk ik.

Ik heb dus nog nooit Harbeth's gehoord... ik weet het, shameshame...

Ben wel benieuwd naar deze Engelse speakers.

Ik vind de looks iig symphatiek, retro achtig, doet mij aan mijn allereerste speakers denken (Wharfdales) haha!
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Cornelis1921

De Wharfdale Denton II inderdaad, de klassieke instapspeaker van menig scholier en student in de jaren '70.
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

SMF spam blocked by CleanTalk