News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Hoe lang gaat een naald mee en wat kan je doen?

Started by Vintage, February 10, 2017, 22:05:46 PM

Previous topic - Next topic

Vintage

Heb een B&O muziekcentrum met een nogal dure naald.Durf het bijna niet te draaien want ik heb niet het geld die te vervangen.
Draai het heel af en toe wat het ook weer speciaal maakt.Er komt geen plaat op die ik niet eerst goed schoongemaakt heb.Ik maak
het onder de kraan schoon met een sopje en goede borstel.Kreeg laatst een tip om het met houtlijm te doen.Iemand daar ervaring
mee of andere tips?

Onder013

Quote from: Vintage on February 10, 2017, 22:05:46 PM
Heb een B&O muziekcentrum met een nogal dure naald.Durf het bijna niet te draaien want ik heb niet het geld die te vervangen.
Draai het heel af en toe wat het ook weer speciaal maakt.Er komt geen plaat op die ik niet eerst goed schoongemaakt heb.Ik maak
het onder de kraan schoon met een sopje en goede borstel.Kreeg laatst een tip om het met houtlijm te doen.Iemand daar ervaring
mee of andere tips?

Ik heb maar eigenlijk maar één tip: speel lekker plaatjes en geniet daar van!

Over het schoonmaken en schoonhouden van vinyl zijn bibliotheken vol geschreven. Op diverse  forums lees de meest uiteenlopende meningen over de methode en de resultaten.
Voor mij is het schoonmaken met een vacuüm platenwasser (zoals de VPI en OkkiNokki) al jarenlang de meest prettige en effectieve methode.
In de beginperiode heb ik veel geëxperimenteerd met reinigingsvloeistoffen, borstels, etc. Dat is nu geheel voorbij en pas met een goed resultaat al heel lang dezelfde methode toe.

Schoonmaken met kraanwater is naar mijn opvatting een no-no: er zit in kraanwater teveel verontreiniging om te gebruiken op vinyl. Zeker als je de LP daarna laat drogen aan de lucht in plaats van met een vacuüm droog zuigen, blijft er in de loop van de tijd een residu achter in de groeven. Dat is nou net wat je niet wilt.

Een goede borstel: wat is een goede borstel? Bij het schoonmaken gebruik ik meerdere soorten borstels. Per soort reinigingsmiddel is er een borstel en ook nog of er geschrobt moet worden of slechts de vloeistof verdeeld moet worden.

Houtlijm om vinyl te reinigen: ik ken de methode, maar durf het en niet toe te passen en zie er ook niet echt een reden toe. De toegepaste methode doet wat het moet doen en het reinigen met houtlijm lijkt mij nogal een gedoe.

Succes en groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Houd er ook rekening mee dat een naald wel slijt, maar relatief heel erg langzaam.
Dus wat Henk ook zegt, lekker genieten en niet teveel over nadenken. Mooie machine hoor, zo'n B&O.
In het water zit ook veel kalk, als dat in je groeven terecht komt, en dat gebeurd natuurlijk bij wassen, is de kwaal erger dan t middel.
Wat je als goedkoop alternatief wel kunt proberen: koop een nieuw teiltje, koop een fles gedestilleerd water, gebruik 1 druppel zeepsop, gooi je (hele of halve) fles gedestilleerd water in t teiltje, was je platen met een zachte nieuwe spons, zet voorzichtig je platen in een droogrekje. Draai ze pas als ze helemaal droog zijn.
De methode van Henk is veel beter maar ook veel veel duurder  :thumbsup:
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

SMF spam blocked by CleanTalk