News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

MHDT dac modificeren

Started by sebassie, February 01, 2016, 11:10:24 AM

Previous topic - Next topic

sebassie

Al googelend valt het me op dat veel MHDT dac bezitters hun standaard dac modificeren; vaak worden de condensatoren vervangen. Ik heb zelf - naar volle tevredenheid - een Pagoda dac. Die is vrij nieuw en daar is nog niet erg veel over geschreven online. Maar ik ben toch 1 modificatie tegengekomen waar ik nieuwsgierig naar ben.

Iemand heeft de standaard condensatoren (zie foro 1) vervangen door Jupiter Copper 1.0uf 100vdc (zie foto 2). Ik ben zelf helemaal niet technisch onderlegd, maar vraag me wel het volgende af:

- in de standaard dac zitten 2.0uf 250vdc condensatoren. Kun je die zomaar vervangen door exemplaren met een andere specificatie 1.0uf 100vdc? Of moet er dan meer aan gemodificeerd worden?
- valt er in algemene zin iets te zeggen over wat een dergelijke modificatie qua geluid oplevert?  Met andere woorden: is het in theorie iets wat de moeite waard is om te doen?

Hoop dat iemand me hier n beetje over kan informeren.

Sebas
Audio Note Oto Phono SE Signature / Audio Note E-Lx / MHDT Pagoda / Auralic Aries / Manley Chinook / Linn LP12 + Lingo3 + Akito3 / Benz Micro Glider SL

Onder013

Quote from: sebassie on February 01, 2016, 11:10:24 AM
Al googelend valt het me op dat veel MHDT dac bezitters hun standaard dac modificeren; vaak worden de condensatoren vervangen. Ik heb zelf - naar volle tevredenheid - een Pagoda dac. Die is vrij nieuw en daar is nog niet erg veel over geschreven online. Maar ik ben toch 1 modificatie tegengekomen waar ik nieuwsgierig naar ben.

Iemand heeft de standaard condensatoren (zie foro 1) vervangen door Jupiter Copper 1.0uf 100vdc (zie foto 2). Ik ben zelf helemaal niet technisch onderlegd, maar vraag me wel het volgende af:

- in de standaard dac zitten 2.0uf 250vdc condensatoren. Kun je die zomaar vervangen door exemplaren met een andere specificatie 1.0uf 100vdc? Of moet er dan meer aan gemodificeerd worden?
- valt er in algemene zin iets te zeggen over wat een dergelijke modificatie qua geluid oplevert?  Met andere woorden: is het in theorie iets wat de moeite waard is om te doen?

Hoop dat iemand me hier n beetje over kan informeren.

Sebas

Het lijkt me geen goed plan om van de standaard aanwezige waardes af te wijken. Er moet een goede reden zijn om dit soort ingrepen in het ontwerp te doen. Met het vervangen van lage kwaliteit condensatoren / elco's door hoogwaardige soorten met dezelfde capaciteit kan je zeker positieve effecten bereiken. Ook dan moet je echt weten wat je doet en vooral wat je er mee wilt bereiken.
De eerste vraag die je aan jezelf kan/moet stellen is: waar ben ik minder tevreden over / moet echt beter.

Gr,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

sebassie

Hoi Henk,

Dank je voor je bericht. Om de vraag te beantwoorden: ja, ik ben tevreden met m'n DAC zoals ie nu is en nee ik mis eigenlijk niets. Maar ben wel altijd nieuwsgierig of t nog beter kan... Ik zal degene die deze mod heeft gedaan ns vragen naar t hoe en wat betreft de andere waardes.

Gr
Sebas

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Audio Note Oto Phono SE Signature / Audio Note E-Lx / MHDT Pagoda / Auralic Aries / Manley Chinook / Linn LP12 + Lingo3 + Akito3 / Benz Micro Glider SL