News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Muziekserver, RPI enzovoort

Started by 33, January 20, 2016, 10:08:22 AM

Previous topic - Next topic

33

Ik ben nog steeds aan het proberen wat nu de mooiste oplossing is.

Hardware:
- "muziek" server PC (deze moet ook als backup pc werken) 1x ssd en 4x 2TB data.
- RPI of Asus MiniPC VM60
- Dac (met een Amanero usb2I2s kaartje).

Tot nu toe vind ik mijn Asus MiniPC het lekkerst klinken.
Hierop staat dan Foobar 2000 en als probeersel fidelizer.
Dit laatste geeft in de bediening op de iPad en of Asus wat problemen.

Maar om bij het begin te beginnen:
Mijn server draait op linux en dit is voor mij onhandig.
Dus welke software is aan te bevelen op mijn Sever en waarom.

Ik lees dat Maikel en Henk hier ook mee bezig zijn.
Dus schieten maar heren :)

Onder013

Quote from: 033 on January 20, 2016, 10:08:22 AM
Ik ben nog steeds aan het proberen wat nu de mooiste oplossing is.

Hardware:
- "muziek" server PC (deze moet ook als backup pc werken) 1x ssd en 4x 2TB data.
- RPI of Asus MiniPC VM60
- Dac (met een Amanero usb2I2s kaartje).

Tot nu toe vind ik mijn Asus MiniPC het lekkerst klinken.
Hierop staat dan Foobar 2000 en als probeersel fidelizer.
Dit laatste geeft in de bediening op de iPad en of Asus wat problemen.

Maar om bij het begin te beginnen:
Mijn server draait op linux en dit is voor mij onhandig.
Dus welke software is aan te bevelen op mijn Sever en waarom.

Ik lees dat Maikel en Henk hier ook mee bezig zijn.
Dus schieten maar heren :)

Heb je al eens overwogen om Roon te gebruiken? :)

Microsoft server 2012 is volgens de berichten goed / het best geschikt voor dit soort toepassingen en je bent tevens verlost van linux.

Je gebruikt de I2S interface naar de dac. Aan welke pc/laptop/server is deze gekoppeld? Je zou daadwerkelijk eens met Roon (proef-versie) kunnen testen. Dus Roon op laptop of Asus en vandaar via I2S naar de dac.

Gr,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

33

Quote from: Onder013 on January 20, 2016, 10:45:21 AM
Heb je al eens overwogen om Roon te gebruiken? :)

Microsoft server 2012 is volgens de berichten goed / het best geschikt voor dit soort toepassingen en je bent tevens verlost van linux.

Je gebruikt de I2S interface naar de dac. Aan welke pc/laptop/server is deze gekoppeld? Je zou daadwerkelijk eens met Roon (proef-versie) kunnen testen. Dus Roon op laptop of Asus en vandaar via I2S naar de dac.

Gr,
Henk

Zeker aan Roon gedacht.
Die zou dan op de "server" kunnen draaien met als endpoint RPI of Asus.
Maar dat komt later aan de orde.

De I2S kaart zit in de dac.
En hierop (als renderer cq speler) is de Asus MiniPC of de RPI aangesloten.

Onder013

Quote from: 033 on January 20, 2016, 10:51:05 AM

Zeker aan Roon gedacht.
Die zou dan op de "server" kunnen draaien met als endpoint RPI of Asus.
Maar dat komt later aan de orde.

De I2S kaart zit in de dac.
En hierop (als renderer cq speler) is de Asus MiniPC of de RPI aangesloten.
Voor zo ver ik het heb begrepen kan je Roon op de Asus installeren. De muziekfiles staan op de server en worden door Roon geïndexeerd en via een commandpoint op een tablet geselecteerd, naar de Roon renderer (software) op de asus gedirigeerd en afgespeeld via de I2S interface naar de dac, etc.

Het enige dat je dus ontbreekt is een proefpakketje Roon :)

Gr en succes,

Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

33

Quote from: Onder013 on January 20, 2016, 11:30:20 AM
Voor zo ver ik het heb begrepen kan je Roon op de Asus installeren. De muziekfiles staan op de server en worden door Roon geïndexeerd en via een commandpoint op een tablet geselecteerd, naar de Roon renderer (software) op de asus gedirigeerd en afgespeeld via de I2S interface naar de dac, etc.

Het enige dat je dus ontbreekt is een proefpakketje Roon :)

Gr en succes,

Henk

Zou ook kunnen, maar ook zoals ik schets.
Roon Server en Roon endpoint (als ik het goed begrijp).
Maar dan ben je er nog niet, tenminste ik niet.
HQplayer voor een beter geluid en nog een programma (kan ff niet op de naam komen) voor de roomcorrection.

Maar dit kan ook allemaal met Foobar.
Vind 500 eu toch nog een hoop geld.

Onder013

Quote from: 033 on January 20, 2016, 11:38:15 AM
HQplayer voor een beter geluid en nog een programma (kan ff niet op de naam komen) voor de roomcorrection.

Die eur 500 is een lifetime fee. Daar zou ik nooit aan beginnen. Er is een proefversie die volgens mij graties is en een jaar abo indien het bevalt.
Je kan toch heel simpel beginnen en dus zonder allerlei toeters en bellen eens testen wat het doet? Je hebt op roon na alles in huis.  :O

Gr,
Henk
Synergie:

33

Onder013

Quote from: 033 on January 20, 2016, 12:14:17 PM
Ben jij al om dan?

Nee, maar dat komt omdat de Moon MiND het zo goed doet en nu al helemaal met de nieuwe voeding aan de switch.
Ben dus niet zoekende en heb bovendien geen Roon eindpunt.

Bij jou is de situatie anders: je bent zoekende en je hebt alle spullen op de roon-software na. Je kan dus risicoloos testen.

Gr,
Henk
Synergie:

33

O ja die voeding.
Is versie 2 beter dan welke ik gehoord heb?

Onder013

Quote from: 033 on January 20, 2016, 12:26:22 PM
O ja die voeding.
Is versie 2 beter dan welke ik gehoord heb?

Veel beter. Het verbaast mij echt hoeveel verschil dat maakt.

Onverklaarbaar dat er al zo veel verschil is tussen een netgear en de d-link beide met de standaard schakelende voeding en dat dan vervolgens een betere voeding nog weer meer positief verschil maakt.
Synergie:

Onder013

In het topic over de test van de cat7 kabels http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=231.420 kan ik als daar behoefte aan is een verslag doen van de bouw van de voeding.

Ik hoor het wel (of niet)  :).

Gr,
Henk
Synergie:

33

Onder013

Quote from: 033 on January 20, 2016, 20:14:53 PM
Ja, graag

Hoi Ruud,

Blijkbaar ben jij de enige die geïnteresseerd is in de bouw van de voeding. Ik wil daarom er geen server capaciteit aan besteden.
Als je mij via pm je 06 nummer geeft, stuur ik je via whatsapp de foto's met wat tekst.

Gr,
Henk
Synergie:

Kingpin

Quote from: Onder013 on January 23, 2016, 21:43:52 PM
Hoi Ruud,

Blijkbaar ben jij de enige die geïnteresseerd is in de bouw van de voeding. Ik wil daarom er geen server capaciteit aan besteden.
Als je mij via pm je 06 nummer geeft, stuur ik je via whatsapp de foto's met wat tekst.

Gr,
Henk
Hier nog een geintereseerde.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Technative

Quote from: 033 on January 20, 2016, 11:38:15 AM

Wat je ook kunt doen is een share aanmaken op je server en daar een upnp renderer (Foobar of Asset bijvoorbeeld) op zetten. Dan kun je alles vanaf de server afspelen. Ieder apparaat kan daar z'n bestanden vandaan halen en je bedient de boel met je telefoon of tablet.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip