News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

iPod Classic vervangen harddisk door ssd

Started by Onder013, December 15, 2015, 23:09:07 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Een goede vriend heeft zijn iPod classic laten stuiteren. Het gevolg is dat de harddisk (160Gb) defect is. Een speurtocht naar een vervangend exemplaar heeft niet veel succes.
Omdat de eigenaar van de iPod door randapparatuur veroordeeld is tot de specifieke connector, is besloten om een poging te doen om te repareren.
Naast repareren gaan we tevens een poging doen om de iPod te upgraden/updaten door het toepassen van een SSD.

Inmiddels ben ik er in geslaagd om de iPod te openen. Een zeer lastige klus door de wijze waarop de twee helften van de behuizing in elkaar klikken. Op YT is een zeer bruikbare instructie beschikbaar om de iPod te openen:

Ook ik heb voor het openen gebruik gemaakt van mesjes (afbreekmesjes). Er is ook speciaal kunststof gereedschap beschikbaar. Het voordeel daarvan is dat het geen sporen / beschadigingen achterlaat.

Als dan de iPod open is volgt het demonteren van de harddisk en wat flatcables. Dit demonteren vergt veel precisie en een vaste hand omdat de connectoren erg klein zijn en daar binnen nog kleinere borg/slotjes gevonden en omgezet moeten worden.

Vervolgens is voor de ssd een andere interface nodig dan aanwezig voor de reguliere harddisk. Deze vond ik hier: https://www.iflash.xyz/. De ribbon cable is ook nodig. Als het een al wat oudere iPod is zou het aan te bevelen zijn tevens de accu te vervangen.

De mSata (SSD) drive zoals bijvoorbeeld de Crucial MX200 â€" 250Gb is relatief voordelig in Nederland te verkrijgen.

Instructies voor de inbouw vind je hier:
https://www.iflash.xyz/store/iFlash-Sata/

en hier:

http://www.alphr.com/audio/1001325/turbocharge-your-ipod-classic-revive-your-old-ipod-with-an-ssd

Ik ben nu in afwachting van de interface voor de ssd en kan pas dan weer verder gaan.

Wordt vervolgd.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Ik heb ook een Classic 160Gb welke ik in de auto gebruik. Dit is een leuke upgrade denk ik. Als ie ooit nog eens de geest geeft ga ik dit zeker proberen!

Succes met de reparatie. Hoop dat het werkt!
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Onder013

Quote from: Onder013 on December 15, 2015, 23:09:07 PM
Een goede vriend heeft zijn iPod classic laten stuiteren. Het gevolg is dat de harddisk (160Gb) defect is. Een speurtocht naar een vervangend exemplaar heeft niet veel succes.
Omdat de eigenaar van de iPod door randapparatuur veroordeeld is tot de specifieke connector, is besloten om een poging te doen om te repareren.
Naast repareren gaan we tevens een poging doen om de iPod te upgraden/updaten door het toepassen van een SSD.

Inmiddels ben ik er in geslaagd om de iPod te openen. Een zeer lastige klus door de wijze waarop de twee helften van de behuizing in elkaar klikken. Op YT is een zeer bruikbare instructie beschikbaar om de iPod te openen:

Ook ik heb voor het openen gebruik gemaakt van mesjes (afbreekmesjes). Er is ook speciaal kunststof gereedschap beschikbaar. Het voordeel daarvan is dat het geen sporen / beschadigingen achterlaat.

Als dan de iPod open is volgt het demonteren van de harddisk en wat flatcables. Dit demonteren vergt veel precisie en een vaste hand omdat de connectoren erg klein zijn en daar binnen nog kleinere borg/slotjes gevonden en omgezet moeten worden.

Vervolgens is voor de ssd een andere interface nodig dan aanwezig voor de reguliere harddisk. Deze vond ik hier: https://www.iflash.xyz/. De ribbon cable is ook nodig. Als het een al wat oudere iPod is zou het aan te bevelen zijn tevens de accu te vervangen.

De mSata (SSD) drive zoals bijvoorbeeld de Crucial MX200 â€" 250Gb is relatief voordelig in Nederland te verkrijgen.

Instructies voor de inbouw vind je hier:
https://www.iflash.xyz/store/iFlash-Sata/

en hier:

http://www.alphr.com/audio/1001325/turbocharge-your-ipod-classic-revive-your-old-ipod-with-an-ssd

Ik ben nu in afwachting van de interface voor de ssd en kan pas dan weer verder gaan.

Wordt vervolgd.

Het vervolg heeft ee tijdje op zich laten wachten. Het resultaat is echter heel positief. Het wachten was op de test of de SSD die ik op het oog had geschikt is om samen te werken met de iFlash kaart.
uiteindelijk is het de samsung SSD 850 EVO 120 Gb msata drive geworden.

Het formaat van een msata vergeleken met een gewone ssd drive (geheel rechts):

Het monteren van het geheel is geen sinicure: er moeten een aantal fragiele bandkabeltjes losgenomen worden en later uiteraard weer bevestigd. Het gebruik van een loep is geen overbodige luxe. Het resultaat is er echter naar: een ipod met een solid state drive. Wowww

Gr,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Koel! Zal ook gunstig zijn voor het energieverbruik denk ik!
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Onder013

Quote from: Technative on February 11, 2016, 21:25:28 PM
Koel! Zal ook gunstig zijn voor het energieverbruik denk ik!

Een msata trekt relatief veel vermogen. Daarom is deze disk met warmtegeleidende kussentjes tegen de van aluminium gemaakte voorkant van de ipod gedrukt. Bij het synchroniseren voel je dat het front wat warmer wordt.
ik zal hem nog eens testen op de stamina :)
Het geheel is in ieder geval wel een heel stuk sneller geworden.

Gr,
Henk
Synergie:

Technative

Is een M2 niet een betere keuze dan? Die is energiezuiniger volgens mij

Onder013

Quote from: Technative on February 13, 2016, 10:03:16 AM
Is een M2 niet een betere keuze dan? Die is energiezuiniger volgens mij
De keuze van de msata disk wordt bepaald door de comptabiliteit van de drive met het iFlash board, de kosten van de msata, de capaciteit die de combinatie van iFlash en msata oplevert. De iFlash kan niet van alle msata drives de volle capaciteit benutten.
Een groot voordeel van de msata oplossing is de robuustheid van het geheel. Een hdd is voordelig, maar is mechanisch meer kwetsbaar. De eigenaar / gebruiker (en dat ben ik niet) van deze ipod is sterk gebaat bij de bedoelde robuustheid :)

Gr,
Henk

PS
Er is nu ook een dual iFlash board beschikbaar voor sd-cards. Achteraf bezien zou dit wellicht een nog betere / meer voordelige optie zijn:
iFlash dual kost â,¬37,-
128Gb sd kaartje kost circa â,¬50,-
Synergie: