News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Oscilloscoop als meetinstrument voor draaitafel en audio algemeen

Started by Onder013, November 09, 2015, 22:36:26 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Al een groot aantal jaren maak ik gebruik van een nogal oude oscilloscoop bij het afstellen van de draaitafel. Het is een analoge en nauwelijks draagbare Philips PM 32 30 uit 1966.

Er is nu een moderne Rigol DS1102E Digitale Oscilloscoop in bestelling:

Met de scoop stel ik op basis van wat signalen van onder andere de dwarsdrukcompensatie heel precies af. Verder kan je onder andere de kanaalgelijkheid testen door sinussen die van een testplaat komen met elkaar te vergelijken.

Het zou leuk en interessant zijn als hier het toepassen van een oscilloscoop voor audio wordt gedeeld. Zet je de scoop bijvoorbeeld in om voedingen te testen of te verbeteren? Etc.

Gr
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Onder013

PS

De Philips oscilloscoop is voor de liefhebber gratis af te halen. Werkt nog prima.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

33

Quote from: Onder013 on November 09, 2015, 23:36:53 PM
PS

De Philips oscilloscoop is voor de liefhebber gratis af te halen. Werkt nog prima.

Ik weet wel iemand waarschijnlijk.

33

Ja hij wil hem heel graag.
Wil je hem meenemen als je bij mij langs komt?

Kingpin

Leuke scope Henk, voor de doeleinden waarvoor jij 'm gebruikt.
Waarom geen analoge?

Quote from: Onder013 on November 09, 2015, 22:36:26 PM
Het zou leuk en interessant zijn als hier het toepassen van een oscilloscoop voor audio wordt gedeeld. Zet je de scoop bijvoorbeeld in om voedingen te testen of te verbeteren? Etc.
Je moet je eerst afvragen wat je wilt meten? Wil je alleen bijvoorbeeld de afvlakking in kaart brengen na gelijkrichting van een voeding dan kun je idd een scope gebruiken.
Om de ripple te meten en THD etc is de scope ongeschikt als je op het niveau zit van mijn voedingen.
Daarvoor gebruik ik een analoge HP3561A Spectrum Analyzer voor (officieel: Dynamic signal analyzer), uitermate geschikt voor audio doeleinden.
Heden ten dage zijn deze redelijk betaalbaar (voor een gecalibreerde en onderhouden exemplaar).

Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Onder013

Quote from: Kingpin on November 10, 2015, 10:07:43 AM
Leuke scope Henk, voor de doeleinden waarvoor jij 'm gebruikt.
Waarom geen analoge?
Je moet je eerst afvragen wat je wilt meten? Wil je alleen bijvoorbeeld de afvlakking in kaart brengen na gelijkrichting van een voeding dan kun je idd een scope gebruiken.
Om de ripple te meten en THD etc is de scope ongeschikt als je op het niveau zit van mijn voedingen.
Daarvoor gebruik ik een analoge HP3561A Spectrum Analyzer voor (officieel: Dynamic signal analyzer), uitermate geschikt voor audio doeleinden.
Heden ten dage zijn deze redelijk betaalbaar (voor een gecalibreerde en onderhouden exemplaar).

Zoiets is een volgende op het verlanglijstje Eric. :thumbsup:

Ik wilde een digitale hebben omdat deze wat handzamer zijn. Heb ook nog even de PC-versie overwogen, maar las over de betaalbare exemplaren minder positieve dingen.

Gr
Henk
Gr
Henk
Synergie:

Onder013

Synergie:

33

Kingpin

Quote from: Onder013 on November 10, 2015, 10:17:34 AM
Zoiets is een volgende op het verlanglijstje Eric. :thumbsup:

Ik wilde een digitale hebben omdat deze wat handzamer zijn. Heb ook nog even de PC-versie overwogen, maar las over de betaalbare exemplaren minder positieve dingen.
Ja heb hier ook een PicoScope 2200 serie staan op een laptop (ingebouwde functiegenerator, Analyzer (kuch, mag geen naam hebben) en scope).
Voor de doeleinden waarvoor ik 'm gebruik best handig en overzichtelijk, maar verwacht geen wonderen.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Onder013

Quote from: Kingpin on November 10, 2015, 11:40:00 AM
Ja heb hier ook een PicoScope 2200 serie staan op een laptop (ingebouwde functiegenerator, Analyzer (kuch, mag geen naam hebben) en scope).
Voor de doeleinden waarvoor ik 'm gebruik best handig en overzichtelijk, maar verwacht geen wonderen.

De belangrijkste toepassing van de scope voor mij is het zichtbaar maken van wat de draaitafel produceert. Je kan dan zien welke effecten het justeren van diverse instellingen hebben. Daarmee is een goede basis ontstaan om met de oortjes de finale afstelling te doen.

Gr
Henk
Synergie:

Kingpin

Ok, wat plaatjes mbt het onderwerp.

Meten van ripple over een afvlakcondensator gaat prima met een goedkope digitale scope bijvoorbeeld.

Triggers en measurements zijn gemakkelijk in te stellen en snel af te lezen in vergelijk met een analoog exemplaar.

Ripple meten met de Analyzer (ja das een heel andere orde)

Ruisvloer bepalen van een voeding in het hoorbare gebied bijvoorbeeld.

Of specifiek op een bepaalde maximale waarde (4,7743Hz) laten zoeken om de daarbij behorende ripple of ruisvloer te bepalen (zo zou je op een bepaald gebied kunnen filteren als dat nodig is).

M'n werkplekkie (multimeter is ondertussen vervangen voor een ander exemplaar).
Scope analoog, scope digitaal met ingebouwde functiegenerator, spectrum analyzer, multimeter en labvoeding (buiten zicht).

Kingpin

Quote from: Onder013 on November 10, 2015, 11:55:25 AM
De belangrijkste toepassing van de scope voor mij is het zichtbaar maken van wat de draaitafel produceert. Je kan dan zien welke effecten het justeren van diverse instellingen hebben. Daarmee is een goede basis ontstaan om met de oortjes de finale afstelling te doen.
De Rigol is idd een goed merk als je digitaal wilt gaan.
Stond ook op mijn lijstje (1054/1074).

Martin!!!

De Rigol mag je best wel een keer op mijn voerbakje loslaten!   :angel:

Damn  :badday: net te laat voor de Philips .......
mainly British stuff

Onder013

Quote from: Martin!!! on November 10, 2015, 21:00:14 PM
De Rigol mag je best wel een keer op mijn voerbakje loslaten!   :angel:

Damn  :badday: net te laat voor de Philips .......

Het is nooit te laat voor iets dat misschien nog mooier is..... :)

Gr
Henk
Synergie:

Martin!!!

Quote from: Onder013 on November 10, 2015, 21:03:01 PM
Het is nooit te laat voor iets dat misschien nog mooier is..... :)

Gr
Henke

Ik wacht het af  :O  hahaha
mainly British stuff