News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

X-Fi Audioshow Veldhoven ervaringen

Started by Vik, September 28, 2015, 08:19:56 AM

Previous topic - Next topic

Vik

Ik ben zaterdag geweest en ik heb mij prima vermaakt.

Bij deze ook nog even een compliment voor de organisatie. Fantastisch dat dit soort events worden neergezet en dat mag gezegd worden.

Mijn hoogte punten:

De Mark Levinson N0. 585 met de Revel speakers. Ik was er omstreeks 13:30 in de middag, (geen idee hoe de demo voor en na dit tijdstip was) maar ik heb geen enkele "hardheid" kunnen bekennen. Een mooi diep en breed stereo beeld met een mooie plaatsing en controle.

Maar mijn absolute hoogte punt was de CH precision demo met de WB speakers. Ook al was de ruimte niet optimaal (geldt overigens voor zoveel ruimtes die ik heb beleefd) ik kon er prima "doorheen" luisteren om het zomaar te zeggen. En ondanks de ruimte was prima te horen wat de set in zijn mars heeft, en in een betere ruimte oh zo veel beter kan.

De micro details, resolutie, de plaatsing, de rust, het stereo beeld echt geweldig! BB&G had al de ruimtes wel goed voor elkaar vond ik.

Om nog even terug te komen op de akoestiek van de ruimtes.. het is al zo vaak geroepen, maar ik verbaasde mij enigszins dat er deelnemers aanwezig waren die ook echt geen enkele poging hebben gedaan om überhaupt iets aan de akoestiek te doen...

Ik heb door de drukte niet alles kunnen beluisteren en zal vast wel wat hebben gemist.

Ook leuk dat er iets is gedaan op Home Theater gebied, en ik wil in ieder geval volgend jaar een poging wagen om daar wat neer te zetten. Lijkt me erg leuk!

Elac 609 CE* CM Elac CC200.2* Elac BS 243* JL Fathom F113*Pioneer KRP-500M*CM Marantz MM 8077*CM Marantz AV 8802*CM Denon DBT-3313*Jvg bekabeling*Kimber Kable Monocle XL*

Onder013

Op zondag was ik op de x-fi. Wat een drukte daar zeg.......

uiteraard heb ik redelijk wat sets gehoord, maar het leukste vond ik toch de inhoudelijke uitgebreide gesprekken met Cees Ruijtenberg van Metrum Acoustics over de oplossingen die zij hebben getroffen om er voor te zorgen dat wat er in gaat, ook weer uitkomt. Hij gaf aan dat in alles wat voor de ingang van de dac gebeurt uiteraard buiten zijn mogelijkheden valt om te beïnvloeden. Zo kan er in het mengpaneel bij de opname ongewenste fouten worden geïntroduceerd, maar ook in de kabel die de digitale input verzorgt naar de dac.

Ook bij La Rosita een interessante technisch inhoudelijke discussie over hun streamers en waarom deze zich onderscheiden van andere streamers.

Een oude bekende was ook naar de x-fi gekomen: John Snijders, de voormalige eigenaar van de audiowinkel in Rotterdam. Van hem kreeg ik wat goede tips en informatie over de audiowereld.

Het bezoek aan Hans (Chansig) en het horen van zijn set was voor mij aanleiding om eens bij de diverse exposanten speciaal te letten of daar iets van de ruimtelijke weergave van de set van Hans te horen was.
Met veel interesse heb ik uitgebreid geluisterd naar de set bij Chattelin met Magico S3 en een peperdure versterker en cd-speler, Xanadu luidsprekers, Avantgarde met de subs, Harbeth SHL5+ met een voor mij onbekende bron en versterker, Raidho luidspreker en zo nog wat kortere indrukken bij Audionaat, etc.

De conclusie was dat als je gegeven de inrichting van de luisterruimtes en de kwaliteit van de weergave en beleving afmeet ten opzichte van de set van hans, er niet één er aan kan tippen.
Binnen wat ik gehoord heb bij de sets van de exposanten waren tonaal grote verschillen (en ook in prijs).
De betere was de set van chattelin met de magico. Zij pretendeerden echter dat de weergave van een Steinway concertvleugel heel dicht benaderd zou worden: flauwe kul bewering als je dan hoort wat het doet in de betreffende ruimte.
De xanadu klonk tonaal zeer fraai, net als de Raidho.
De ervaring met de shl5+ gaf geen verandering van de indrukken die ik al had.

Bij elkaar zeker een leuke dag met familie en vriend op en na de x-fi.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Cornelis1921

Vik en Henk, zo te lezen hebben jullie je dus prima vermaakt.:pompom:
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Onder013

Quote from: Cornelis1921 on September 28, 2015, 14:07:12 PM

Zeker prima vermaakt Cor :music2:
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Vik

Quote from: Cornelis1921 on September 28, 2015, 14:07:12 PM

Yes!  :thumbsup:
Elac 609 CE* CM Elac CC200.2* Elac BS 243* JL Fathom F113*Pioneer KRP-500M*CM Marantz MM 8077*CM Marantz AV 8802*CM Denon DBT-3313*Jvg bekabeling*Kimber Kable Monocle XL*

Vik

Henk heb je ook de Mark Levinson en de CH precision set nog horen spelen?

Quote from: Onder013 on September 28, 2015, 11:07:18 AM
Op zondag was ik op de x-fi. Wat een drukte daar zeg.......

uiteraard heb ik redelijk wat sets gehoord, maar het leukste vond ik toch de inhoudelijke uitgebreide gesprekken met Cees Ruijtenberg van Metrum Acoustics over de oplossingen die zij hebben getroffen om er voor te zorgen dat wat er in gaat, ook weer uitkomt. Hij gaf aan dat in alles wat voor de ingang van de dac gebeurt uiteraard buiten zijn mogelijkheden valt om te beïnvloeden. Zo kan er in het mengpaneel bij de opname ongewenste fouten worden geïntroduceerd, maar ook in de kabel die de digitale input verzorgt naar de dac.

Ook bij La Rosita een interessante technisch inhoudelijke discussie over hun streamers en waarom deze zich onderscheiden van andere streamers.

Een oude bekende was ook naar de x-fi gekomen: John Snijders, de voormalige eigenaar van de audiowinkel in Rotterdam. Van hem kreeg ik wat goede tips en informatie over de audiowereld.

Het bezoek aan Hans (Chansig) en het horen van zijn set was voor mij aanleiding om eens bij de diverse exposanten speciaal te letten of daar iets van de ruimtelijke weergave van de set van Hans te horen was.
Met veel interesse heb ik uitgebreid geluisterd naar de set bij Chattelin met Magico S3 en een peperdure versterker en cd-speler, Xanadu luidsprekers, Avantgarde met de subs, Harbeth SHL5+ met een voor mij onbekende bron en versterker, Raidho luidspreker en zo nog wat kortere indrukken bij Audionaat, etc.

De conclusie was dat als je gegeven de inrichting van de luisterruimtes en de kwaliteit van de weergave en beleving afmeet ten opzichte van de set van hans, er niet één er aan kan tippen.
Binnen wat ik gehoord heb bij de sets van de exposanten waren tonaal grote verschillen (en ook in prijs).
De betere was de set van chattelin met de magico. Zij pretendeerden echter dat de weergave van een Steinway concertvleugel heel dicht benaderd zou worden: flauwe kul bewering als je dan hoort wat het doet in de betreffende ruimte.
De xanadu klonk tonaal zeer fraai, net als de Raidho.
De ervaring met de shl5+ gaf geen verandering van de indrukken die ik al had.

Bij elkaar zeker een leuke dag met familie en vriend op en na de x-fi.

Onder013

Quote from: Vik on September 28, 2015, 22:10:53 PM
Henk heb je ook de Mark Levinson en de CH precision set nog horen spelen?

Neen viktor, nadat ik naar de shl5 had geluisterd, had ik een afspraak bij la Rosita.

Daarna ben ik naar de S3 bij chattelin gaan luisteren en was ik die hoek van ch precision al weer vergeten. Bij ML was het me echt te druk.

Gr
Henk
Synergie:

Vik

Duidelijk  :thumbsup:

Quote from: Onder013 on September 28, 2015, 23:21:06 PM
Neen viktor, nadat ik naar de shl5 had geluisterd, had ik een afspraak bij la Rosita.

Daarna ben ik naar de S3 bij chattelin gaan luisteren en was ik die hoek van ch precision al weer vergeten. Bij ML was het me echt te druk.

Gr
Henk

Pjotr27

Ook ik heb me prima vermaakt. Maar er is wel ruimte voor veel verbeteringen op organisatorisch gebied. De entree is echt dramatisch. Duurt gewoon veel te lang. Zorg dat mensen met een toegangskaart meteen naar de controle kunnen en daar een bandje krijgen. Bij de balie werden kaarten en bandjes door elkaar uitgegeven. En dan heb je snel een lange wachtrij. Ook de toegangsprijs werkt niet mee.... Verhoog het naar een tientje en geef er een consumptiemunt bij (of iedereen een beurs-cd). Het scheelt veel tijd met geld teruggeven.

De route in de gangen is onduidelijk en alleen een klein blaadje op een gesloten deur werkt niet. Laat de deur open en zet bij iedere kamer een banner met wat er in die kamer te zien is. Kost maar paar tientjes per kamer en maakt alles een stuk overzichtelijker.

Wat betreft de demo`s: hoogtepunt voor mij was het muzikale gehalte van de set bij AudioMaat. Met een setje Croft versterkers / Metrum Musette en Crescendo`s was zeker klassiek en pianomuziek echt prachtig. Ook erg leuk was het IFI retro setje. Voor een dikke 2000 euro speelde het heel verdienstelijk.

Aan de andere kant, als het budget geen rol speelt: Zugspitz vond ik heel mooi, jammer was dat het zaaltje voor de 38 cm units gewoon te klein was en men (te) hard speelde. Ook heb ik genoten bij Manger en bij TG acoustics.
Magico vond ik heel matig, maar dat kan ook liggen aan de plaat die ze op dat moment draaiden (Brubeck live in Carnegie Hall). Het klonk erg dun, plat en tonaal niet zoals het zou moeten horen.

Spannend wordt het of er volgend jaar weer een X-Fi komt. Er was veel gemopper over de vele shows die er de volgende weken georganiseerd worden. Leeuwarden / Tilburg /Brussel/ Krefeld/ Bonn / Amsterdam ennog een keer Brussel....allemaal omdat men niet gezamenlijk op 1 beurs wil staan en een aantal importeurs elkaar het licht in de ogen niet gunt. In een tijd waarin hifi het moeilijk heeft is het belangrijk de neuzen allemaal dezelfde kant op te steken. Hoe meer verschillende importeurs en fabrikanten, hoe meer bezoekers, maar ook meer handel.
Goed, ik heb na afloop lekker gegeten met een aantal standhouders en hopelijk volgend jaar een nieuwe X-Fi!

Technative

Moet zeggen dat ik het met Pjotr wel eens ben qua organisatie. Het was ook te druk en soms puilden kamers uit waardoor luisteren onmogelijk werd.

Wat me erg stoorde was het geklets en geouwehoer van zowel bezoekers als standhouders. Zit je te luisteren, word je continu afgeleid door al die (vaak) overdreven onzinverhalen van anderen om je heen. Zeer irritant, maar verder wel mooie dingen gezien.

Ik was wel onder de indruk van de Chattelin-set met de Magico's. Hoewel de muziek die speelde niet geheel mijn ding was klonk het erg fraai, tonaal in balans en mooi gelaagd in weergave.

Nog mooier vond ik de Chord set met Avantgarde toeters. Dat speelde echt waanzinnig mooi. Detailweergave was echt kippevel...

Tot slot vond ik ook de Raidho set prachtig spelen. Ondanks het kleine formaat luidsprekers wist die set een impact weer te geven... Die Tanzerin van Ulla Meinecke gaf me echt kippevel (vooral de piano dan). Echt heel fraai.

Al met al een leuke dag gehad. Volgend jaar weer! ;)
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Scrutinizer

Quote from: Onder013 on September 28, 2015, 11:07:18 AM

Precies!! Gegeven inrichting luisterruimte, Henk.

De vrije opstelling waar Hans gebruik van maakt (mag maken :R) is daar grotendeels verantwoordelijk voor.
De subs daarentegen zijn dan wel nodig ter ondersteuning om het verlies wat de vloerstaander in deze opstelling heeft te compenseren.

Een 'gegeven'  ruimte binnen de Koningshof..... aanvoeren van materiaal en binnen de zelfde 'korte' dag opbouwen en afstellen 'zonder publiek' ....it's all yours :) 

chansig

Mag gebruiken.... :D

Klopt helemaal....maar vergeet de minidsp niet. Zonder dat is de ruimtelijkheid etc niet te vinden. Nou in ieder geval een stuk minder.

Gr Hans

Onder013

Quote from: Scrutinizer on November 14, 2015, 09:54:35 AM
Precies!! Gegeven inrichting luisterruimte, Henk.

De vrije opstelling waar Hans gebruik van maakt (mag maken :R) is daar grotendeels verantwoordelijk voor.
De subs daarentegen zijn dan wel nodig ter ondersteuning om het verlies wat de vloerstaander in deze opstelling heeft te compenseren.

Een 'gegeven'  ruimte in de Koningshof..... aanvoeren en binnen een 'korte' dag opbouwen en afstellen 'zonder publiek' ....it's all yours :)

De beperkingen van de ruimte is al van te voren bekend Anton. Het is aan de exposant om daar met zijn vakmanschap van te maken wat er mogelijk is.
Bij chattelin uitte men de pretentie om een concertvleugel in al zijn glorie weer te kunnen geven.....
Lariekoek: niet dat het slecht was, maar het ware karakter van een concertvleugel was ver te zoeken.
De beperking zit ongetwijfeld in de mogelijkheden om dat 'karakter' vast te leggen op cd en de weergave via de set die werd gebruikt.
Of de set de beperking is weet ik uiteraard niet zeker, maar het zou mij niet verbazen.
Zou een mini-dsp en multi-sub iets van de beperking die door de ruimte wordt opgelegd, kunnen reduceren?

Gr
Henk
Synergie:

Scrutinizer

Quote from: Onder013 on November 14, 2015, 13:36:18 PM
De beperkingen van de ruimte is al van te voren bekend Anton. Het is aan de exposant om daar met zijn vakmanschap van te maken wat er mogelijk is.
Er zijn idd exposanten die jaarlijks de zelfde ruimte ter beschikking hebben....Dan nog is het niet eenvoudig met voorinzage deze ruimte aan te passen en voor te bereiden op vaak TE veel bezoekers in deze ruimte tijdens demo's.
Mits je, om redenen bekend, bewust kiest de versterking analoog te houden en geen DSP/RC toe wilt passen. ;)
QuoteBij chattelin uitte men de pretentie om een concertvleugel in al zijn glorie weer te kunnen geven.....
Lariekoek: niet dat het slecht was, maar het ware karakter van een concertvleugel was ver te zoeken.
De beperking zit ongetwijfeld in de mogelijkheden om dat 'karakter' vast te leggen op cd en de weergave via de set die werd gebruikt.
Of de set de beperking is weet ik uiteraard niet zeker, maar het zou mij niet verbazen.
Ik denk dat het mogelijk is de cue's te vangen binnen een recording .....of het kapsel instaat is deze in vol dynamisch bereik vast te leggen .......

QuoteZou een mini-dsp en multi-sub iets van de beperking die door de ruimte wordt opgelegd, kunnen reduceren?
Als dat al je keus zou zijn .... en je de beperking op deze wijze wilt reduceren ......betwijfel IK dat ten zeerste. ;)

Gr
Anton :)

chansig

Ja maar als ik het goed begrijp kan dat ook met goede bekabeling etc en een orkest gaat ook hier niet passen.

Gr Hans

Quote from: Onder013 on November 14, 2015, 13:36:18 PM
Zou een mini-dsp en multi-sub iets van de beperking die door de ruimte wordt opgelegd, kunnen reduceren?

Gr
Henk