News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Vinyl schoonmaken en onderhouden

Started by Onder013, September 23, 2015, 11:10:06 AM

Previous topic - Next topic

Jan

Hoe is de hedendaagse Okki Nokki t.o.v. de eerste versies? Dan met name de bouwkwaliteit en degelijkheid.
Rega Brio, Rega Apollo CDP, Rega Fono MM mk3
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Core Function interlink
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Technative

Wat ik zo hoor is de Okki Nokki nog steeds de referentie in de prijsklasse tot 500 euro.

Ik vond het nog net wat te prijzig voor wat het doet. Ben mijn eerste stapjes op vinyl-gebied aan het nemen, dus ik heb voor nu besloten met een Disco Antistat gen II van Knosti te gaan.

De eerste platen zijn behandeld en wat ik zo hoor en zie werkt het prima. Ongetwijfeld zijn er betere opties, maar voor nu ben ik tevreden.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Onder013

Quote from: Technative on July 02, 2018, 21:53:27 PM
Wat ik zo hoor is de Okki Nokki nog steeds de referentie in de prijsklasse tot 500 euro.

Er is ook nog de Pro-Ject Vinyl Cleaner VC-S. Ongeveer dezelfde prijs als de OkkiNokki, maar een wat moderner design.

Een voordeel van de Pro-ject is dat het plateau slechts de grootte heeft van het label. Je voorkomt dat je na het reinigen van kant A, je kant B reinigt met de net gereinigde kant A op het vuile plateau.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Klinkt goed. Is over nagedacht.

Ik hou het nog even bij de 2e generatie Disco Antistat. Voor nu voldoet dat prima.
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Jan

Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Technative

Quote from: Jan on July 08, 2018, 10:20:59 AM
Wie kent deze platenreiniger?
https://link.marktplaats.nl/m1050214962
Ultrasoon reinigen is dr beste manier om LPs te reinigen, maar wordt vaak als aanvulling op borstelreiniging gebruikt.

Ik ken het apparaat niet, maar vind het wel redelijk goedkoop voor wat het zou moeten doen. Maar dat maakt het ook wel weer aantrekkelijk...

Jan

Wat mij wantrouwt is het garantietermijn van 3 maanden i.p.v. de gebruikelijke 2 jaar.
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on July 08, 2018, 11:22:07 AM
Wat mij wantrouwt is het garantietermijn van 3 maanden i.p.v. de gebruikelijke 2 jaar.

Ook de lage prijs voedt mijn wantrouwen. Niet dat het per se duur hoeft te zijn om te deugen, maar er zijn grenzen. De commerciële reinigers kosten circa 3.500 dollar....

Overigens zijn er in de praktijk heel diverse ervaringen met ultrasoon reinigen.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Het lijkt een zelfbouw-oplossing,. Wanneer ik op het merk Baku en het typenummer BK-3550 zoek dan vind ik een generieke ultrasone oplossing (een bak waar vloeistof in gedaan kan worden met een ultrasoon-deel). Niet specifiek een platen wasser dus. Het lijkt erop dat de BK-3550 is aangevuld met een standaard en motortje om de platen in the kunnen hangen en te laten draaien.

Als je even een google search doet op Baku BK-3550 zie je precies wat ik bedoel. Resultaat is wat youtube filmpjes van mensen die er PCBs van telefoons mee schoonmaken enzo.

Geen idee dus of het wat is. Via Ali Express is de basis leverbaar voor zo'n 80 dollar (dus zonder platen standard en rotatie motortje).

Nb

Maikel

Ik ken dat merk. Het is een Chinees merk en ik heb er een soldeerstation van. Ik ben daar heel tevreden over, het is net allemaal wat minder goed uitgevoerd maar goed genoeg om goed mee te solderen.
Ik weet niet of ze een ultrasoon reiniger zouden kunnen maken maar het is denk ik het risico wel waard als je het geld ervoor hebt liggen. Als je er echt maanden moet voor gaan sparen zou ik het weer niet doen, puur omdat er altijd een risico is dat het niet goed (genoeg) werkt.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Joris

Quote from: Maikel on June 10, 2018, 18:35:39 PM
Heb destijds een aantal platen laten schoonmaken met zo’n Keith Monk apparaat door de meneer van Thingsaw of zoiets, in België. Was wel duur, kostte iets van 15â,¬ per plaat dus heb er toen iets van 6 laten reinigen, maakte wel veel verschil. Kreeg daar ook een mooie nieuwe antistatische binnenhuis bij.

Henk heb jij een foto van je DIY platenreiniger?

:WTF: 15 euro per plaat  :WTF:

Daar koop je bijna een nieuw exemplaar voor (de lp zelf bedoel ik)

Maikel

Quote from: Joris on September 13, 2018, 14:01:00 PM
:WTF: 15 euro per plaat  :WTF:

Daar koop je bijna een nieuw exemplaar voor (de lp zelf bedoel ik)
Ik had een paar speciale uitvoeringen laten reinigen die al snel 45-55â,¬ per stuk kostten maar was inderdaad erg duur. Werkte ook wel erg goed dus uiteindelijk vond ik t wel waard maar na 10 platen was ik wel door m’n voorafgestelde budget haha.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on September 13, 2018, 15:26:03 PM
Ik had een paar speciale uitvoeringen laten reinigen die al snel 45-55â,¬ per stuk kostten maar was inderdaad erg duur. Werkte ook wel erg goed dus uiteindelijk vond ik t wel waard maar na 10 platen was ik wel door m’n voorafgestelde budget haha.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dit heeft iets weg van oplichting.....
Hoe speciaal of duur het vinyl ook is, voor het reinigen van de plaat maakt het niet uit.
Het zijn de kosten van de reinigingsmiddelen + binnenhoes + afschrijving reiniger + arbeid. Vaak wordt het voor een paar euro gedaan als service bij de aankoop van vinyl.

Mijn routine bestaat uit drie verschillende fasen met verschillende reinigingsvloeistoffen:
1. isopropyl + water
2. een paar druppels 2 in 1 shampoo
3. spoelen met aqua bi + wetting agent
Tussendoor uiteraard drogen met de vacuum-cleaner.
Als laatste een rondje met de carbon borstel

Voorheen gebruikte ik l'art du son zeepreiniger. De shampoo werkt minstens zo goed en is een factor 20 goedkoper.
Per wasgang gebruik ik een aparte borstel en afzuigbuis
Zowel het vacuum als het toerental van het plateau is regelbaar.
Een tweede plateau is in voorbereiding zodat een net schoon gemaakte kant niet met het "vuile" plateau in aanraking komt.

Speciaal voor Maikel een foto van de dhz platenreiniger. Het vacuum wordt verkregen via een alleszuiger die in de aangrenzende kamer staat en via een slang en aansluitsnoer verbonden is. Scheelt een boel herrie. :)

Groetend,
Henk
Synergie:

Nb

Mooi staaltje huisvlijt  :wow:
Lijkt aardig op de Keith Monk, waar ik in de Fonotheek ooit mee werkte. Die was dubbel, dat ging nog wat vlotter.
Het blijft een tijdrovende bezigheid en krassen gaan er niet vanaf.

SMF spam blocked by CleanTalk