News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Raspberry Pi2 als DSD streamer

Started by Technative, September 10, 2015, 15:02:58 PM

Previous topic - Next topic

Technative

Ik ben al enige tijd de gelukkige eigenaar van een zeer fraaie Marantz NA-11s1. De NA-11s1 kan ook DSD streamen over USB, maar ik voel er weinig voor om er een volwaardige PC of laptop aan te hangen. Nou lijkt me een Raspberry Pi2 een fraaie oplossing. De bedoeling is dat de Raspberry Pi2 middels USB an de NA-11s1 gehangen wordt en de DSD-bestanden via ethernet vanaf het netwerk plukt.

Naast de USB uitgang wil ik ook een addon-board toevoegen zodat de Pi2 ook over een optische en coaxiale uitgang beschikt. Hiermee heb ik dan ook gelijk een tweede renderer / streamer in huis; leuk voor de vergelijk en de nodige tests!

Ik wil er eigenlijk gewoon een leuk hobby projectje van maken. Sowieso komt op de Pi-2 Windows 10 IOT te draaien. Hiermee kan ik de Pi over RDP benaderen en dit biedt in eerste instantie voldoende interface om het ding naar wens in te kunnen richten. Ik heb van Kingpin vernomen dat het voedingscircuit van de Pi-2 dik in orde is met zeer lage ruiswaarden, dus dat belooft al veel goeds.

Bij voldoende interesse zal ik m'n bevindingen (en foto's) hier posten.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Technative

Kogel is door de kerk: De RPI2 is besteld, inclusief Digiberry+ add-on board, 2A voeding en overig spul zoals behuizing en SD-kaart. Heb ook de Wifi-dongle bijbesteld, maar weet nog niet of ik die ga plaatsen. Ik geloof wel in de Marantz-filosofie dat je alles wat met radio te maken heeft weg moet houden uit streamer / renderer (daarom heeft de NA-11s1 ook geen wifi of bluetooth gekregen). Hij gaat sowieso bekabeld aangesloten worden, want ik ken de bandbreedte-requirements van DSD nog niet en wil daar niet tegen de limiet aanlopen.

Voorlopig maar een standaard plastic behuizing genomen; later kan ik nog eens kijken of er iets beters / mooiers te vinden is.

Ik heb nog wel leuke andere ideeën met de RPI2 die niet met audio te maken hebben. Deze zal ik in later stadium gaan uitwerken. Ik heb er zin in!
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Technative

Op dit moment heb ik maar liefst 2 stuks RPi2 in huis. De eerste zal dienst gaan doen als mediaplayer (OpenElec Kodi) en de 2e zal ingezet worden voor audiostreaming.

Beide RPi's zijn op dit moment operationeel en werken als een trein! De Kodi-RPi was een koud kunstje; na het monteren een image bakken op een SD-kaartje, booten en klaar is klara. In eerste instantie speelde het niet helemaal vlekkeloos, maar met wat tweaken in de instellingen (passthrough van audio naar de SR7008 en beeldcalibratie) loopt het allemaal als een trein. Blurays van 50Gb spelen vrijwel direct en zonder haperingen. Muziek kan met Kodi ook gestreamed worden over HDMI, maar dat is niet om over naar huis te schrijven. Logisch, want hierbij wordt de DAC van de RPi zelf gebruikt en die is niet echt heel bijzonder. Maar dat was de bedoeling ook niet.

De tweede RPi is waar het me eigenlijk om ging: Ik wil DSD streamen en dat zou dan over USB moeten lopen. De NA-11S1 kan DSD niet via coax of ethernet verwerken; dit moet via de USB-B bus achterop de NA-11S1 aangeleverd worden.

M'n tweede RPI heeft een andere behuizing omdat deze een add-on moet huisvesten; de Digiberry+ met output transformer. De behuizing moet dus plaats bieden aan twee extra poortjes: een coax en een optische out. In eerste instantie had ik het plan om op basis van Windows 10 IOT (Internet Of Things) iets met bijvoorbeeld JRiver te gaan doen. Dat bleek niet mee te vallen. JRiver heeft een eigen geintegreerd product en dat is niet te downloaden / installeren. Het bestaat uit een RPi2 boardje met een eigen image en licentie; een complete oplossing dus. Het JRiver Media Center bleek niet te installeren op WIndows 10 IOT, dus dat was ook een No-Go.

Een aantal distro's verder heb ik nu een goed werkend product gevonden: Rune Player.

Eigenlijk is het principe heel simpel: Het is een Linux distro die aangepast is zodat deze is toegespitst op gebruik als muziekspeler. Native wordt DSD ondersteund en uiteraard speelt ie ook gewoon alle andere denkbare formaten als MP3, Flac, ALAC, Wav, enz). Ik heb ook even met Volumio gespeeld, maar op een of andere manier wilde deze gewoon niet linken met de NA-11s1 (PCM moest ingeschakeld worden, maar zodra ik deze optie had aangevinkt kwam de RPI niet meer op; kaartje corrupt en kon ik weer van voor af aan beginnen), terwijl Rune Player direct werkte.

Het mooie is dat Rune dus native al DSD ondersteunt. Geen rare fratsen of gepruts; out of the box werkt het als een zonnetje. Besturing is simpel via Bubble (exact hoe het met de NA-11 ook werkt dus). En het speelt ook als een zonnetje! Het klinkt... tsjah... lastig te zeggen... anders. Eerste indruk is dat het "steviger" klinkt, maar dat kan aan een hoop dingen liggen (volume hoger, bekabeling, enz...). Ik heb nog niet echt heel veel kunnen luisteren, maar eerste indruk is dat het krachtiger speelt dan ik gewend ben.

Het speelt in ieder geval mijlenver boven budget. Klinkt het dan beter dan de NA-11 zelf? Gevaarlijke vraag, al zeg ik het zelf. Geen idee nog, eigenlijk. Maar dat ga ik lekker zien uit te vinden. Grote verschil is wel dat de DAC van de NA-11 nu echt z'n best moet gaan doen met DSD-bestanden. Ik ben ook heel benieuwd wat bekabeling op de RPI2 kan brengen. Ik heb nu een standaard 2A voeding aan de RPI hangen en gebruik een standaard USB A-B kabel, type dropveter. Geen idee of het (nog) beter gaat klinken wanneer ik daar een ander / duurder modelletje voor ga gebruiken.

Wat ik de komende periode in ieder geval wil testen is:
1. Vergelijk DSD versus Flac. Klinkt DSD nou echt beter?
2. Vergelijk streamer - deel 1. Klinkt de NA11S1 met eigen streamer beter dan de RPi2 over USB?
3. Vergelijk streamer - deel 2. Klinkt de NA11S1 met eigen streamer beter dan de RPi2 over coax?
4. Vergelijk bekabeling. Klinkt de RPi2 beter met een betere voeding, beter met een goede USB-kabel?

Bedoeling is niet om hiermee een universele waarheid neer te zetten; het gaat puur om hoe het klinkt en wat mijn bevindingen zijn in m'n eigen set.

Tot slot wil ik nog even opmerken dat ik dit een bijzonder koel stukje tech vind. Met 80 euro en een beetje vrije tijd kun je echt een streamer neerzetten die -zo op het eerste gehoor- echt ver boven z'n kostprijs presteert!

Frank2

Ik lees het met genoegen, snap er niets van dat dan weer wel. En ja USB kabels maken verschil dat heb ik al een tijd geleden getest. Die test staat hier op het forum.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Kingpin

Optie 1 vergelijk is zeer moeilijk als je niet weet of de bron hetzelfde is, een andere eindmix klinkt al heel anders.
Of je zou het zelf moeten doen vanaf vinyl.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Technative

Quote from: Frank2 on September 20, 2015, 08:24:29 AM
Ik lees het met genoegen, snap er niets van dat dan weer wel. En ja USB kabels maken verschil dat heb ik al een tijd geleden getest. Die test staat hier op het forum.
Ik weet niet of het in geval van de Pi ook verschil maakt, Frank. Maar dat ga ik testen. Leuk! :)

Overigens was dit voor jou een heel mooi alternatief geweest voor de Moon! Kost geen drol en speelt echt heel goed (eerste korte indruk althans, ik moet nog eens tijd vinden om er echt voor te gaan zitten). In elkaar zetten en installeren zou een tikkie lastig kunnen zijn, maar dat is niet onoverkomelijk.

Technative

Quote from: Kingpin on September 20, 2015, 09:26:30 AM
Optie 1 vergelijk is zeer moeilijk als je niet weet of de bron hetzelfde is, een andere eindmix klinkt al heel anders.
Of je zou het zelf moeten doen vanaf vinyl.

Ik heb een aantal CDs die twee lagen hebben; een SACD laag en een CD laag. bijvoorbeeld De Brothers in Arms sacs. Ik heb hier zelf een dsd-rip en een flac-rip van gemaakt. Deze wil ik gebruiken om een voorzichtig vergelijk te maken.

Technative

Even wat foto's om te verduidelijken. De witte is de "gewone" RPi2; deze wordt ingezet als mediaplayer (Kodi). De zwarte is de HiFi-RPi2. Hierop zit het HiFi Berry Digi+ add-on board gemonteerd (je ziet hier dus ook de twee extra poortjes voor de coax en optische out.

Resultaat op de NA-11s1 is:

Technative

Net thuis van een luisterbezoek bij Chansig heb ik de RPi2 weer opgestart om daar eens naar te luisteren. Ik raak hoe langer hoe meer overtuigd van de Raspberry Pi2!

Ik heb het idee dat de RPi2 de NA11 echt laat werken, en wat eruit komt is smullen geblazen! Ik heb nog geen vergelijk gemaakt tussen de interne streamer van de NA11 en de streamer van de RPi2 (Rune), maar ik denk dat dat een heel interessante wordt. Probleem is wel dat de RPi2 altijd een (USB of coax-) kabel nodig zal hebben waarmee een extra variabele ingebracht wordt, maar dat is dan maar zo.

Er zijn een aantal nadelen aan de RPi2 die ik nu al ervaren heb:

1. Builds zijn soms wat gevoelig. Met een andere build (Volumio) is het meermaals gebeurd dat de SD-kaart corrupt raakte waardoor niets meer werkte. Kaartje wissen, build image opnieuw schrijven en het werkt weer, maar dat is wel vervelend. Met Rune heb ik dit niet ervaren overigens, dus het kan een foutje in Volumio zijn

2. Er zit geen aan-uit knop op de RPi2. Voor nu maakt het niet uit, want ik wil 'm gewoon lekker in laten spelen. Maar straks wil ik 'm gewoon aan- en uit kunnen zetten. Gelukkig gebruikt ie niet zo heel veel stroom, dus een echt probleem is het niet

3. De huidige behuizing is volkomen ruk. Hard plastic dat ook nog eens statisch is, dus een gigantische stofmagneet. Maar het was de enige die ik kon vinden waar de HiFi Berry Digi+ in past, dus we doen het er maar mee. Misschien dat ik ooit zelf nog eens iets ga fabriceren van hout (Ikea snijplanken?). Wordt het ook meteen een beetje toonbaar

Gelukkig zijn er ook veel voordelen:

1. Goedkoop en klankmatig echt heel goed. Speelt ver boven budget

2. Uitbreidingsopties te over: De RPi2 is een populair dingetje, dus er zijn veel software- en hardwarematige opties en mogelijkheden

3. Speelt zonder problemen en zonder haperingen, ook de grote files zoals DSD.

4. Speelt alle formaten (Kodi) en is ontzettend veelzijdig: foto's, videos, blurays, alle mogelijke audio formaten, enz... Alles speelt zonder problemen.

5. Veel opties tot tweaken en tunen: bekabeling, voeding, kaartjes... Alles is aan te passen en te tweaken (wat zou een AQ Diamond USB doen tussen de RPi2 en de NA-11s1? :O :D )

Echt een aanrader!

Cornelis1921

Misschien een domme vraag: Als het zo "eenvoudig" is zoals in jouw verhaal Paco, waarom zijn er dan geen Plug&Play apparaten op de markt, en helemaal waarom niet van jouw hofleverancier Marantz?
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Technative

Dat is nou juist het hele concept van de Raspberry Pi2: je kunt ervan maken wat je wilt en dus is het niet als compleet pakket te koop. Waar het op neerkomt is dat de RPi2 een supercompact moederbordje is met een beetje geheugen, een cpu, een usb- en hdmi interface en een cardreader. Meer is het niet.

Ik heb er toevallig een DSD-streamer van gemaakt, maar het had net zo goed een afstand besturbare auto kunnen zijn, of een controller voor domotica, of een weerstaton, of een mediaplayer in de auto, of.... enz...

Het is dus een universeel dingetje dat overal en nergens voor gebruikt kan worden, zolang er maar rekenkracht benodigd is. Het mooie van de RPi2 ten opzichte van de voorloper is onder anderen dat deze meer ram geheugen heeft en een aanzienlijk krachtiger cpu. Dat geeft een hoop meer mogelijkheden.

Er zijn overigens wel een aantal standaard-toepassingen, want JPlay heeft een eigen streamer uitgebracht op basis van de rpi2 en er zijn ook standaardpakketten met Kodi (de meest gebruikte media-center applicatie op de RPi) die door een aantal shops als standaard pakketjes aanboden worden. Marantz zal dit overigens liever zelf ontwikkelen zodat ze geen licentiegelden hoeven te betalen aan de Raspberry foundation ;)

Het bouwen en installeren stelt echt niets voor, en dat zeg ik niet omdat ik IT-kennis heb. Iedereen kan dit.

Overigens heb ik nu een andre distro in gebruik: MoOde. Deze bevalt zeer goed, want deze heeft ook een mooie interface voor webradio. Ook de library view is heel interessant, want in eerste instantie laat deze alles in je library zien (genres, albums, artiesten, enz). Dus niet alleen de headers van de categorieen, maar ook de inhoud van de categorieen zelf (je ziet dus in een oogopslag alle artiesten, alle albums en alle genres op je scherm). Dat is even een beetje veel als eerste view, maar het filtert vanzelf naarmate je selecties maakt (wanner je bjvoorbeeld genre Jazz selectert, dan blijven alleen nog de albums en artiesten uit die categorie over). Supercool, want hetstelt je in staat om direct te selecteren wat je wilt horen, ongeacht of dat nou een bepaalde artiest, een bepaald album of wat dan ook is), terwjl je toch de mogelijkheid hebt om bjvoorbeeld in een genre te zoeken naar wat lekkers.

Misschien is het wel wat om deze pakketjes via het forum aan te bieden. Een pre-installed media renderer met user support via het forum. Hmm... zou daar interesse voor zijn? :)

Cornelis1921

Paco, bedankt voor de duidelijke uitleg. :wow:
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

33

Quote from: Technative on September 28, 2015, 21:09:01 PM

Misschien is het wel wat om deze pakketjes via het forum aan te bieden. Een pre-installed media renderer met user support via het forum. Hmm... zou daar interesse voor zijn? :)

Ik alvast :)
Maar wil nog wel even wachten wat de testresultaten zijn met USB kabels en voedingen.

33

Frank2

Zet m ook maar eens naast een sbt en of Moon en als dac een octave van metrum je weet waar die staat.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2