Allereerst bedankt dat je een kijkje komt nemen in m'n woonkamer.
Ik ben onlangs naar het buitenland verhuist en heb mijn stereo in de woonkamer opgesteld staan. Ik heb een extra ruimte als HT, maar deze pagina gaat natuurlijk over stereo.
Voorheen had ik een gecombineerde stereo/HT set, waarbij ik mijn mediaplayer (Dune) ook gebruikte om FLAC files te spelen en blu-ray concerten te kijken en luisteren.
Omdat stereo en HT nu gescheiden zijn heb ik nu voor het kijken van een film, serie of concert in stereo nu een Eminent mediaplayer die via het netwerk gekoppeld is met de Dune (welke als server dient en boven staat).
M'n setup is in eerste instantie opgebouwd rond mijn draaitafel (Thorens) en een vintage voorversterker (Mitsubishi) als Phono-preamp. Ik gebruik als versterker een singelended klasse A buizenversterker (Unison research Simply two, eerste model, EL34, ECC88 met NOS Philips buizen).
Luidsprekers zijn ook Italiaans van Sonus Faber, type Electa (allereerste model). Het betreft een tweeweg basreflex systeem, hout is massief notenhout.
De bekabeling is zelf ontwikkeld en gebouwd naar aanleiding van enkele theorieën die me aanspreken. De signaaldragende leiding betreft een geëmailleerde puur zilveren kabel welke zgn soft annealed is, wat zoveel wil zeggen dat deze getrokken is en niet geduwd. De return leiding is een dikkere puur koperen soft annealed kabel welke van een laag katoen is voorzien. Als stekers wordt de Eichmann bullet gebruikt.
Als stepup trafo's (MC naar MM) worden Ortofon T-5 gebruikt, kleine 'tussenstekers' die me met weemoed laten terugdenken aan m'n eerste element van Ortofon, de MC20 super MKII
Als huidig element gebruik ik een Micro Benz ACE, low (rood). Ooit wil ik zelf een buizen MC pre bouwen maar dat zou nog maar zo een paar jaartjes kunnen duren.
Wat betreft de ruimte, de muren zijn zacht steen en de ruimte is redelijk groot, dus ondanks dat we plavuizen hebben en (inmiddels) tapijt is de akoestiek gevoelsmatig erg goed.
Helaas zijn bij het aansluiten de tedere solderingen aan de kant van de draaitafel losgeraakt, dus ik moet een soldeerstation bemachtigen en dit zo snel mogelijk fixen, dan kan ik eindelijk muziek luisteren :) (inmiddels opgelost maar de draaitafel wordt nu niet gebruikt omdat de autostop defect is)
De set 3-8-2015

De set nu 6-4-2019

Edit 2019:
Inmiddels is er een bron bijgekomen, namelijk de zelfbouw digitale bron, de pi+DAC; betreft een batterijgevoede Raspberry pi2 verbonden met I2S aan een lineair (superregulator) gevoede ladder (R2R) Soekris dam-1021 zelfbouw DAC. Deze is middels een zeer zwaar verzilverde verbinding gekoppeld via dezelfde zilver/koper interlink verbonden met de versterker.
Onlangs is er ook nieuwe luidsprekerkabel aangeschaft, een oudje, maar indrukwekkend goed; Wireworld Stage.