News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Maikel's stereo set

Started by Maikel, August 02, 2015, 21:34:48 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Quote from: chansig on August 04, 2015, 17:55:55 PM
2 x 100 watt is toch niet echt veel ?

Wel genoeg hoor...maar veel ?

Gr Hans
Ach, mooi, veel, genoeg, t zijn allemaal relatieve begrippen onderhevig aan een heerlijk portie emotie, en das maar goed ook want voor velen van ons is dat juist de hobby  ;)
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi2, LiFePO4wered3, Soekris dam1021 DAC
- Versterker: Unison research Simply two
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set

Frank2

100watt is best wel veel tenzij je zeer lage rendement speakers hebt. Mijn speakers hebben 86db wat zeker niet hoog is, ik heb een 125w versterker, maar de volumeknop komt nooit over een kwart open ( kwart voor9), vaak heb ik dan al een geluid wat boven de 80 DB komt. Bij 10 voor9 is dat al 90db en dat vind ik beeld te hard.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

chansig

We waren het eerder al met elkaar eens dat een goede voeding bij een versterker belangrijker is dan het aantal wattjes.

Zoals je al aangeeft gaat de volume knop nooit heel erg ver open om een lekker luid volume te halen.

Dat geeft al aan dat de versterker (de jouwe dus) niet zoveel watt levert..maar wel erg stabiel is en dat hoor je.

Gr Hans

Maikel

Quote from: Onder013 on August 04, 2015, 16:41:32 PM
Pas je die tennisballen toe om te ontkoppelen? Houten vloer in het geding?
Mijn ervaring met thorens 160 en 125 is dat de tennisballen de sounding zeker niet verbeteren. Het dooft die typische Thorens klank die zo moeilijk te omschrijven is. Zet de draaitafel eens op een bamboe aptitlig snijplank van de ikea. Als het je niet bevalt heb je altijd nog een prima snijplank :D

Gr
Henk

Zojuist geprobeerd, halve tennisballen eronderuit en ik had nog 3 blokjes Masterbase liggen, die heb ik er nu onder liggen en dat klinkt inderdaad anders. Ik denk dat ik hoor dat het geluidsbeeld wat stabieler is, wat ook wel logisch zou zijn. Ik hoor echt kwa 'sounding' eerlijk gezegd geen verschil.
Toch denk ik dat dit wel een verbetering is, al is het maar dat die lelijke gele dingen er niet meer onder zitten. Nogmaals bedankt Henk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001 - Benz micro ACE low - Salas Folded Phono Stage + Paradise Prereg
HT-set

Maikel

Volgens mij is mijn Unison research Simply two ook uitgerust met een goede voeding/trafo's want t ding is niet te tillen bijna terwijl ie niet echt groot is  :R
Betekent dat dat ie daarom ook flink wat stroom kan leveren? Dat zou wel verklaren waarom mijn speakers (86 dB sensitivity dacht ik) toch aangestuurd kunnen worden, mits de ruimte niet al te groot is. Hoe verhoud die geleverde stroom zich tot de in klasse A ingestelde versterkerschakeling? Weet één van jullie dat zo? Wilde ik eigenlijk altijd al weten  :/
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

JeroenGRT

Naim SuperUniti, Scan Speak Vertigo + 23W subwoofers<br />Dune HD Base 3D, Panasonic 42PV70, Panasonic DMP-BDT310, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1

Maikel

Quote from: JeroenGRT on August 07, 2015, 13:25:45 PM
Mooie set hoor! Welkom!
Dank je wel
Leuk alle welkomsberichten !!  :music2:
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Tompj

Quote from: Maikel on August 06, 2015, 17:40:47 PM
Volgens mij is mijn Unison research Simply two ook uitgerust met een goede voeding/trafo's want t ding is niet te tillen bijna terwijl ie niet echt groot is  :R
Betekent dat dat ie daarom ook flink wat stroom kan leveren? Dat zou wel verklaren waarom mijn speakers (86 dB sensitivity dacht ik) toch aangestuurd kunnen worden, mits de ruimte niet al te groot is. Hoe verhoud die geleverde stroom zich tot de in klasse A ingestelde versterkerschakeling? Weet één van jullie dat zo? Wilde ik eigenlijk altijd al weten  :/
Ik ben niet zo technisch, maar 86dB zegt meer over hoe hard het speelt dan hoe lastig de speaker aan te sturen is. Dan heb je het over impedentieverloop. Als dat lastig is, dan heb je veel stroom nodig. Jouw versterker staat er wel om bekend goed gebouwd te zijn overigens.

Met 86dB zul je dus met beperkt vermogen misschien de buren niet wakker houden, maar kun je bij gunstige impedantie wel mooi resultaat boeken met een wat minder vermogende buizenversterker.
Sonus faber Guarneri Memento | Cayin A100T | Arcam FMJ BDP100 | NAD D1050 dac | Jriver

Maikel

Quote from: Tompj on August 08, 2015, 11:37:05 AM
Ik ben niet zo technisch, maar 86dB zegt meer over hoe hard het speelt dan hoe lastig de speaker aan te sturen is. Dan heb je het over impedentieverloop. Als dat lastig is, dan heb je veel stroom nodig. Jouw versterker staat er wel om bekend goed gebouwd te zijn overigens.

Met 86dB zul je dus met beperkt vermogen misschien de buren niet wakker houden, maar kun je bij gunstige impedantie wel mooi resultaat boeken met een wat minder vermogende buizenversterker.
Aah een erg duidelijk verhaal voor mij. Dank je wel !
Op de 8 ohm aansluiting op de amp gaat t niet lekker, op 4 ohm gaat het perfect. In mijn geval dan denk ik een niet al tè ongunstig impedantieverloop haha
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Tompj

Quote from: Maikel on August 08, 2015, 12:23:14 PM
Aah een erg duidelijk verhaal voor mij. Dank je wel !
Op de 8 ohm aansluiting op de amp gaat t niet lekker, op 4 ohm gaat het perfect. In mijn geval dan denk ik een niet al tè ongunstig impedantieverloop haha
Het gaat erom wat jij ervaart, niet wat de specificaties (of theorie, tests of anderen) zeggen. Koester het als het genieten geblazen is. Genoeg mensen die met een hele dure set het niet naar hun zin krijgen...

Die Sonus fabers kunnen magisch klinken. Kan me helemaal voorstellen dat ze dat in jouw combinatie doen.

Ik heb zelf met Electa Amator II gespeeld met buizen... :inlove:
Sonus faber Guarneri Memento | Cayin A100T | Arcam FMJ BDP100 | NAD D1050 dac | Jriver

Maikel

Quote from: Tompj on August 08, 2015, 12:47:25 PM
Het gaat erom wat jij ervaart, niet wat de specificaties (of theorie, tests of anderen) zeggen. Koester het als het genieten geblazen is. Genoeg mensen die met een hele dure set het niet naar hun zin krijgen...

Die Sonus fabers kunnen magisch klinken. Kan me helemaal voorstellen dat ze dat in jouw combinatie doen.

Ik heb zelf met Electa Amator II gespeeld met buizen... :inlove:
Dank je voor je leuke reactie, dat vind ik ook inderdaad. Magisch klinken ze inderdaad, ik heb een paar fantastisch goede uitvoeringen J.S. Bach, John Coltrane, Tori Amos, Tom Waits, Led Zeppelin en dan klinkt het wel zo fantastisch echt, dan ben ik er een beetje bij. Heel af en toe blijf ik me er over verbazen en vallen m'n ogen er bijna uit.
Het klinkt zo goed dat ik ook niet de intentie heb er nog iets aan te willen veranderen. Met in gebruik name van de zelfgemaakte zilveren interlinks zijn de punten op de i gezet.
Ik ga de komende tijd wel nog wat bezig met streaming op m'n stereo-set en m'n HT ruimte opbouwen.
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Onder013

Quote from: Maikel on August 06, 2015, 17:32:36 PM
Zojuist geprobeerd, halve tennisballen eronderuit en ik had nog 3 blokjes Masterbase liggen, die heb ik er nu onder liggen en dat klinkt inderdaad anders. Ik denk dat ik hoor dat het geluidsbeeld wat stabieler is, wat ook wel logisch zou zijn. Ik hoor echt kwa 'sounding' eerlijk gezegd geen verschil.
Toch denk ik dat dit wel een verbetering is, al is het maar dat die lelijke gele dingen er niet meer onder zitten. Nogmaals bedankt Henk

:thumbsup:
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Metrum - Moon - Cayin - Thorens - SME - Shure - TeddyPardo - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Joris

Quote from: Frank2 on August 06, 2015, 14:17:33 PM
100watt is best wel veel tenzij je zeer lage rendement speakers hebt. Mijn speakers hebben 86db wat zeker niet hoog is, ik heb een 125w versterker, maar de volumeknop komt nooit over een kwart open ( kwart voor9), vaak heb ik dan al een geluid wat boven de 80 DB komt. Bij 10 voor9 is dat al 90db en dat vind ik beeld te hard.

WATJE!!  :tongue:

Ik speel weleens op 90-95 db en vind dat niet te hard hoor...

Maikel

Quote from: Joris on August 08, 2015, 16:59:57 PM
WATJE!!  :tongue:

Ik speel weleens op 90-95 db en vind dat niet te hard hoor...
Ik ben ook een watje, ik heb in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte eens geluisterd ruim over 100 dB en dat was nog goed uit te houden  :pompom:
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set

Frank2

Heeft niets te maken met watjes: 90 DB voor 30 min geeft al gehoorbeschadiging. Dat heb ik liever niet.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2