News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Maikel's stereo set

Started by Maikel, August 02, 2015, 21:34:48 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Zojuist een mail naar Patrick gestuurd of hij een regulator-loze versie van de LiFePO4wered pi3 UPS kan bouwen.

Wordt niet vrolijk van wat ik nu hoor. Slaat nergens op hoe t nu klinkt. Hoopte dat de buizen niet opgewarmd waren de eerste twintig minuten maar t is een zielloos gebeuren. En waar is m'n bas. Totaal ongeïnspireerde bagger zoals Hans Teeuwen zou zeggen. Man man man

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Alles wel goed aangesloten, niet bij ongeluk de "+" en "-" omgedraaid?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Maikel

Quote from: Jan on October 28, 2022, 19:11:48 PMAlles wel goed aangesloten, niet bij ongeluk de "+" en "-" omgedraaid?
Je zou t denken maar ik heb niks veranderd behalve de UPS board.  Vreemde gewaarwording ook want ik hoor wel meer/alle details die ik voor t stekkerblok niet hoorde maar dan allemaal op een hoop geflikkert, alt een brei zeg maar. En t hele organische is eraf. T komt nu over als een technische installatie die teveel details laat horen.
Alle aanduidingen hetzelfde. Tulp stekkers zojuist getriple checked en ook goed.

Nou kun je deze verandering het best vergelijken met het overgaan van een apparaat met lineaire voeding naar geschakelde voeding.
Zo'n Buck converter is bedoeld om altijd precies 5V op je circuit te hebben maar dat is heel vaak niet nodig omdat een pi intern op 3.3V draait

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Jan

Misschien de Buck converter? Je schreef dat de oude UPS geen Buck  converter had.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Als alles nog hetzelfde is zoals toenje verrukt was van de klank, zou het zo maar inspelen van het stekkerblok kunnen zijn. Ik weet nog bij mijn bamboe-blok dat je door de zure inspeelappel moet. Het heeft weken geduurd.

Sterkte,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Quote from: Jan on October 28, 2022, 20:00:42 PMMisschien de Buck converter? Je schreef dat de oude UPS geen Buck  converter had.
Ik verdenk inderdaad die Buck converter daarvan. Ik heb de ontwikkelaar van t usb boardje (LiFePO4wered) een mail gestuurd. Hopelijk reageert hij.
Quote from: Onder013 on October 28, 2022, 20:13:47 PMAls alles nog hetzelfde is zoals toenje verrukt was van de klank, zou het zo maar inspelen van het stekkerblok kunnen zijn. Ik weet nog bij mijn bamboe-blok dat je door de zure inspeelappel moet. Het heeft weken geduurd.

Sterkte,
Henk
Ja alles is echt hetzelfde. Echter die Buck converter is een laagspanning geschakelde voeding en t is bekend wat dat met geluid kan doen.

Zou t echt kunnen dat t eerst helemaal fantastisch klinkt en een paar dagen later helemaal niet??
En hoelang heeft t bij jou geduurd voordat dat fantastische geluid weer terug was dan??

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on October 29, 2022, 10:27:09 AMIk verdenk inderdaad die Buck converter daarvan. Ik heb de ontwikkelaar van t usb boardje (LiFePO4wered) een mail gestuurd. Hopelijk reageert hij. Ja alles is echt hetzelfde. Echter die Buck converter is een laagspanning geschakelde voeding en t is bekend wat dat met geluid kan doen.

Zou t echt kunnen dat t eerst helemaal fantastisch klinkt en een paar dagen later helemaal niet??
En hoelang heeft t bij jou geduurd voordat dat fantastische geluid weer terug was dan??
Het heeft zo ongeveer zes weken voodat het stabiel (dus geen waarneembare veranderingen) was. In die zes weken waren de verschillen in de eerste twee weken vrij groot. Ook daarna was er incidenteel een duidelijke dip, maar die was dan van korte duur. Ik hield mij vast aan de kwaliteit van het geluid bij de eerste inschakeling.
In die zes weken heb ik twee keer alle verbindingen met een momentsleutel gecontroleerd en waar nodig bijgesteld. Ook dat heeft invloed. Wellicht dat het zeer fijne litze dat ik heb toegepast meer gevoelig is voor de noodzaak om een paar keer het aandraaikoppel te controleren. Ook nu nog controleer ik minimaal jaarlijks de aantrekkoppels.

Wederom sterkte,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Quote from: Onder013 on October 29, 2022, 12:18:44 PMHet heeft zo ongeveer zes weken voodat het stabiel (dus geen waarneembare veranderingen) was. In die zes weken waren de verschillen in de eerste twee weken vrij groot. Ook daarna was er incidenteel een duidelijke dip, maar die was dan van korte duur. Ik hield mij vast aan de kwaliteit van het geluid bij de eerste inschakeling.
In die zes weken heb ik twee keer alle verbindingen met een momentsleutel gecontroleerd en waar nodig bijgesteld. Ook dat heeft invloed. Wellicht dat het zeer fijne litze dat ik heb toegepast meer gevoelig is voor de noodzaak om een paar keer het aandraaikoppel te controleren. Ook nu nog controleer ik minimaal jaarlijks de aantrekkoppels.

Wederom sterkte,
Henk

Soow dat had ik niet verwacht. Dan zou dat t ook nog kunnen zijn. Dan wordt t zowiezo nog even geduld hebben. Hopelijk trekt t bij dan. Jullie gaan t lezen hier.
Hartelijke dank voor je reactie Henk

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Vanavond laat teruggekomen van een trip en toch even de buisjes aan en luisteren met een biertje erbij. Biertje is net ingeschonken hehe
T geluid is wederom verandert en t begint erop te lijken dat je wederom gelijk hebt Henk. Ik had dit totaal niet verwacht.
De ruimtelijkheid is voor een groot deel terug evenals de bas maa teniet helemaal, maar t voornaamste; de ziel van de muizenis gelukkig weer terug.
Voor de de duidelijkheid: ik heb dit keer totaal niets veranderd. De buizen zijn vanzelfsprekend zojuist pas aangezet. De piDAC heeft wel samen met de actieve speakers via t stekkerblok muziek lopen spelen de hele dag (voor de kat :) )

Conclusie: het zou zeer goed kunnen dat er wel een (ik te merken) verschil met deze andere voeding is maar t stekkerblok lijkt dus nog wat groeistuipen te hebben, het is nog jong natuurlijk haha
Gelukkig maar

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Gelukkig voor jou is bamboo een snelgroeier Maikel  :cheesy:

Maikel

Quote from: AudioEnZo on November 02, 2022, 08:08:54 AMGelukkig voor jou is bamboo een snelgroeier Maikel  :cheesy:
Hahahahahaha geweldig, nou ik heb nog niet weer geluisterd, we hadden een zieke afgelopen dagen hier.

Ik heb Patrick van LiFePO4wered (de ontwikkelaar van de UPS module) overigens gesproken. Hij heeft een extra optie ingebouwd destijds bij ontwikkeling van de module die ik nu gebruik (de Pi+) waardoor de er batterijspanning van t boardje gehaald kan worden (de convertor wordt dan niet gebruikt)
Ik hoef dan alleen de 5V pinnen te isoleren waardoor de 'vieze' spanning niet naar de pi gaat en de batterijspanning aan de 3.3V ingang te koppelen, ik heb dan dezelfde situatie als voorheen maar met een UPS systeem dat meer stroom kan leveren
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Quote from: Maikel on October 30, 2022, 16:21:44 PMVanavond laat teruggekomen van een trip en toch even de buisjes aan en luisteren met een biertje erbij. Biertje is net ingeschonken hehe
T geluid is wederom verandert en t begint erop te lijken dat je wederom gelijk hebt Henk. Ik had dit totaal niet verwacht.
De ruimtelijkheid is voor een groot deel terug evenals de bas maa teniet helemaal, maar t voornaamste; de ziel van de muizenis gelukkig weer terug.
Voor de de duidelijkheid: ik heb dit keer totaal niets veranderd. De buizen zijn vanzelfsprekend zojuist pas aangezet. De piDAC heeft wel samen met de actieve speakers via t stekkerblok muziek lopen spelen de hele dag (voor de kat :) )

Conclusie: het zou zeer goed kunnen dat er wel een (ik te merken) verschil met deze andere voeding is maar t stekkerblok lijkt dus nog wat groeistuipen te hebben, het is nog jong natuurlijk haha
Gelukkig maar

Ha Maikel,

Even informeren naar de ervaringen en de voortgang. Nog iets te melden over de ontwikkelingen van het bamboe-blok?

Groetend,
Henk
Synergie:

Maikel

Quote from: Onder013 on November 08, 2022, 22:25:00 PMHa Maikel,

Even informeren naar de ervaringen en de voortgang. Nog iets te melden over de ontwikkelingen van het bamboe-blok?

Groetend,
Henk
Hoi Henk,
Leuk dat je even vraagt. Erg drukke week gehad en geen tijd gehad. Wel viel soms tijdens luisteren via de actieve speakers op dat t daarop best lekker klonk soms.
Ik heb zojuist de buizen versterker aangezet en ben nu aan t luisteren. Eerste indruk is dat t weer is zoals helemaal in t begin maar ik loop op de zaken vooruit.
Ik ga even luisteren en pen hier I nog wat neer.

Ik had in jouw topic overigens geantwoord op de vraag die je in René zijn topic gesteld had zodat ik zijn topic niet vervuil

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Uurtje aan t luisteren nu. Lijkt erop dat t blok inmiddels gestabiliseerd is nu. Misschien dat t nog een keer veranderd
Voor nu:
Ik moet zeggen dat als ik er over nadenk dat t niet logisch is dat er zoveel verschil zit tussen welk stekkerblok je gebruikt, maar dat doet t dus wel.
Waar ik echt heel blij van wordt is dat het geluid nu geen brei meer is. Dat was t nooit heel erg maar t liep toch met name met erg drukke stukken wel dicht. Ik dacht altijd dat t vooral toch wel de akoestiek zou zijn. Die energie kan gewoon niet zo snel weg. Misschien toch de drivers niet zo snel, buizen misschien een beetje verzadigd. Alles bij elkaar goed te verklaren en ik had er vrede mee want t klonk altijd erg natuurlijk en harmonisch.

Tja en nu: valt alles op z'n plaats en lijkt de buizen versterker uit z'n neus te eten (zoveel laag controle), van hoog tot laag alles onder controle, geen resonanties meer, akoestiek probleem; echt niet.
T is wel apart wat er gebeurd en ik kan t niet echt duiden want in t verleden als ik iets veranderde was t toch altijd wel ten koste van wat anders. Mooiere hoog en veel meer details en organischer maar t ging wel ten kostte van het laag; dunner en minder krachtig. Ja nu dus niet.
T mooiere afgezette onderverdeelde muziek beeld heeft ook een erg holografisch beeld.
Hoog is extreem detailrijk maar alleen als je er naar luistert. Dus t trekt niet continue de aandacht maar t is er wel. Precies in balans met t midden gebied waar stemmen en klankkast van instrumenten mooi naar voren komen maar wederom in balans.
Tja en dan t laag: Ik heb altijd weinig laag gehad en had daar vrede mee want ik had immers monitoren met een buizen versterker. Die is geen kracht patser (12W) maar het laag is verslavend lekker. Snel en gelaagd en wederom in balans.
Ik heb nu air op staan waar ze wat samples gebruiken en wat me opvalt is dat ik sommige stukjes/samples bijna niet terug herken en dat t erg veel sneller is. De snelle vibratie zijn nu losse geluidjes. Wellicht dat dat t geheim is. Dat zou t holografische beeld ook kunnen verklaren.

Ik gebruik dus nu een DAC van 25€ en een interlink van 5€ WTF hoe kan dit??
Nou ik ga de voeding van de pi nog aanpassen maar of ik wel meer moet veranderen: ik weet t niet.
T klinkt als een klok.

Leuk technisch detail over de raspberry pi. Die draait nu met dietpi op een zgn real-time kernel. Dit is met name voor audio beter.

Man man ik kan hier nog een heel stuk meer neerpennen maar ik laat t hier maar even bij.
Even lekker verder genieten

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Mooi resultaat dus, top man. Geniet ervan!

SMF spam blocked by CleanTalk