News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Test van cat 7 kabels; zijn er nou werkelijk hoorbare verschillen?

Started by Onder013, August 01, 2015, 20:27:05 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Quote from: Onder013 on June 28, 2022, 15:26:32 PMHet netwerk dat ik gebruik voor het streamen van muziek vanaf de NAS (opslag van muziekbestanden) is tot stand gekomen door veel te testen en te experimenteren. Uiteindelijk is er samenstel van componenten zoals router, switch en bekabeling gevonden dat in hun onderlinge samenwerking het optimale resultaat opleverde. Een belangrijke les die ik heb geleerd met al dat experimenteren is dat de component die de grootste invloed heeft op de klank, het meest dicht bij de streamer is.
Het netwerk heeft zo lange tijd naar volle tevredenheid z'n werk gedaan.
De ontwikkelingen gaan door en zo kwam glasvezel op mijn pad. De aanbieding van KPN was aantrekkelijk: hoge snelheid ook bij upload, alles in één tegen een redelijke prijs.
Toch heb ik geaarzeld. Het betekende namelijk dat een belangrijke component in het netwerk werd aangepast: de router.
De mogelijkheid was aanwezig om gewoon de eigen router te houden + 14 dagen retourrecht.
Gisteren heb ik het netwerk nieuw ingericht met de modem/router combinatie van KPN. Alles werkt vlekkeloos qua verbindingen. Nu nog de test of de vervanging van de router invloed heeft op de geluidskwaliteit....

Het antwoord is ja.
Nee geen mindere kwaliteit maar juist nog weer wat beter qua ruimtelijkheid en plaatsing. Op de router is de NAS met de muziekbestanden aangesloten en van de router gaat een Audioquest Forest 700 voorzien van Telegartner connectoren naar de switch en dan met een Audioquest Vodka naar de Mind streamer.

Om te testen maak ik al jaren gebruik van een testset met uiteenlopende muziekbestanden in Flac. Al deze muziek ken ik heel goed en heb het beluisterd op vele audiosets. Gisteren heb ik al deze muziekstukken gespeeld en heel geconcentreerd en kritisch beluisterd. Het was genieten.
De ultieme testtracks voor mij zijn:
 1. Karmosin van Tord Gustavsen
 2. Liberty van Anette Askvik
 3. Jean Pierre van Marcus Miller
 4. Stille Nacht van het album Cantate Domino met Oscar's Motet Choir
Daarnaast nog 32 tracks van de complete testset
Bij alle tracks hoorde ik hetzelfde effect: verdere toename van de ruimtelijkheid en de plaatsing. Ook leek de dynamiek wat toegenomen (goed te horen in de track Jean-Pierre door het continue rimshot van de slagwerker en de basgitaar van Marcus Miller.

Conclusie blij met de upgrade van de upload-snelheid, maar nog veel meer met de kwaliteit van de weergave. Geweldig ook om te genieten van alle verschillende muziek die in het testsetje zit.
Leuk stukje Henk, en fantastisch dat je de playlist hebt toegevoegd, als ik m'n streaming deel deze eeuw nog geregeld krijg (haha sorry) dan heb ik wat leuke nieuwe muziek (maar eerst de draaitafel)
Ok sorry ik dwaal af.
Het grote verschil wat ik destijds met alleen de betere netwerkbekabeling hoorde was ook meer ruimtelijkheid en een betere PRaT. Met de update van de voeding voor de router hoorde ik een toename in detail.
Allemaal mega subjectief dus ik kan er ook helemaal naast zitten maar t gevoel van een betere digitale front bleef wel consistent hangen voor maanden totdat ik de boel verklootte en niet meer kon spelen. Paco heeft dus wel een punt maar jij ook wel hehe.

T blijft wel een leuke hobby in ieder geval
Blijf genieten van de muziek Henk :)
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set